Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har fått sänka Hösilaget då det blev alldeles för bra för unge herrn. Så låg Ndf, kort ättid och högst begränsad giva. Får jag inte tag i halm (Vilket ser nattsvart ut) vet jag inte vad jag ska göra...
Alexandra_W får starta upp en Ponnyexpress i Sverige, borde inte vara svårt att konkurrera ut Postmord.Rida som en galning.
Fyllde 3 år den 4 juli. Så inte ett alt det heller dessvärreRida som en galning.
Börjar kännas som att halm kommer inte gå att få in här om det inte slutar regna snart. Marken är så vattensjuk så det rinner inte ens undan längre ..Jag har fått sänka Hösilaget då det blev alldeles för bra för unge herrn. Så låg Ndf, kort ättid och högst begränsad giva. Får jag inte tag i halm (Vilket ser nattsvart ut) vet jag inte vad jag ska göra...
Här blir det spån som strö, men jag brukar fodra med en del halm och det känns också tveksamt...Jag är inte bekymrad över foder och har aldrig varit men strö?! Halmen är inget att ha, bönderna tröskar vetet nu när det är uppehåll men nån halm blir det inte.
Börjar kännas som att halm kommer inte gå att få in här om det inte slutar regna snart. Marken är så vattensjuk så det rinner inte ens undan längre ..
Just nu hoppas jag på havrehalmen.Här blir det spån som strö, men jag brukar fodra med en del halm och det känns också tveksamt...
Jag har chansat. Och är nu nöjd att jag har åtminstone dom balarna, för har inte fått tag i fler. Hade satt mitt hopp till halm att blanda ut med, men med tanke på regnet....det känns inte kul. Inte alls faktiskt.Min höbonde har fått analys nu och jag måste leta nytt hö. Jäkla skit. Eller chansa på att fånghästen klarar det..
Jag ska också chansa. Bokat 8 ton. Ev får jag tag på halm men så svårt att lagra det här. Annars tänker jag i värsta fall köpa typ Timotej-hack, dyrt men vad gör man inte..Jag har chansat. Och är nu nöjd att jag har åtminstone dom balarna, för har inte fått tag i fler. Hade satt mitt hopp till halm att blanda ut med, men med tanke på regnet....det känns inte kul. Inte alls faktiskt.
Värdena i vårt silage är dumma i huvudet och kommer få pytsa en massa med extra mineraler/spårämnen (Behöver tillsätta extra zink, koppar och fosfor) utöver 'vanlig' mineralmix (som funkat tidigare år). Bonus är att magnesium är skyhögt (ca 150% av behovet täcks bara av grovfodret).
Lågt i NDF, högt i socker, JÄTTEHÖG energi (11MJ/kg ts), normala nivåer protein (kvot på 4,7)
Kul vinter
Åh fy. Nån kanske kan komma och dra över det med betesputs?Som om inte det räckte att min mark aldrig blev gödslat som avtalat, och gräset knappt har växt, så har alltså även vildsvinen varit och bökat upp stora områden rundt på hela fältet.... Så nu vågar jag fan inte försöka göra något grovfoder till hästarna alls därifrån, känns som alldeles för stor risk att man får in jord i balarna.
Frågan är bara hur man ens blir av med drygt 4 ha klent gräs - det kan inte stå kvar och ruttna och bli övervuxet heller.....