Oro inför sommaren 2023

Jag har fått sänka Hösilaget då det blev alldeles för bra för unge herrn. Så låg Ndf, kort ättid och högst begränsad giva. Får jag inte tag i halm (Vilket ser nattsvart ut) vet jag inte vad jag ska göra... 🙈
 
Häromdagen bekräftade ”min” bonde att han kommer att ha foder att sälja till mig. Stor lättnad!
Vet inte om han kommer höja priset men gör han det så är det förståeligt och då får jag lösa det bara. Förra året betalade jag ca 3,5 kr kg för storbal men kvalitén var väldigt bra så jag tyckte att det var värt det. Vill hellre köpa av någon jag vet levererar bra foder oavsett om det blir dyrare än att köpa grisen i säcken från någon jag inte har en aning om vem det är eller om det kommer gå att använda fodret.
 
Jag har fått sänka Hösilaget då det blev alldeles för bra för unge herrn. Så låg Ndf, kort ättid och högst begränsad giva. Får jag inte tag i halm (Vilket ser nattsvart ut) vet jag inte vad jag ska göra... 🙈
Börjar kännas som att halm kommer inte gå att få in här om det inte slutar regna snart. Marken är så vattensjuk så det rinner inte ens undan längre ..
 
Jag är inte bekymrad över foder och har aldrig varit men strö?! Halmen är inget att ha, bönderna tröskar vetet nu när det är uppehåll men nån halm blir det inte. :(
 
Jag är inte bekymrad över foder och har aldrig varit men strö?! Halmen är inget att ha, bönderna tröskar vetet nu när det är uppehåll men nån halm blir det inte. :(
Här blir det spån som strö, men jag brukar fodra med en del halm och det känns också tveksamt...
 
Jag har chansat. Och är nu nöjd att jag har åtminstone dom balarna, för har inte fått tag i fler. Hade satt mitt hopp till halm att blanda ut med, men med tanke på regnet....det känns inte kul. Inte alls faktiskt.
Jag ska också chansa. Bokat 8 ton. Ev får jag tag på halm men så svårt att lagra det här. Annars tänker jag i värsta fall köpa typ Timotej-hack, dyrt men vad gör man inte..
 
Värdena i vårt silage är dumma i huvudet och kommer få pytsa en massa med extra mineraler/spårämnen (Behöver tillsätta extra zink, koppar och fosfor) utöver 'vanlig' mineralmix (som funkat tidigare år). Bonus är att magnesium är skyhögt (ca 150% av behovet täcks bara av grovfodret). :meh:

Lågt i NDF, högt i socker, JÄTTEHÖG energi (11MJ/kg ts), normala nivåer protein (kvot på 4,7)

Kul vinter
 
Värdena i vårt silage är dumma i huvudet och kommer få pytsa en massa med extra mineraler/spårämnen (Behöver tillsätta extra zink, koppar och fosfor) utöver 'vanlig' mineralmix (som funkat tidigare år). Bonus är att magnesium är skyhögt (ca 150% av behovet täcks bara av grovfodret). :meh:

Lågt i NDF, högt i socker, JÄTTEHÖG energi (11MJ/kg ts), normala nivåer protein (kvot på 4,7)

Kul vinter
:crazy:
 
Som om inte det räckte att min mark aldrig blev gödslat som avtalat, och gräset knappt har växt, så har alltså även vildsvinen varit och bökat upp stora områden rundt på hela fältet.... :arghh: Så nu vågar jag fan inte försöka göra något grovfoder till hästarna alls därifrån, känns som alldeles för stor risk att man får in jord i balarna. :cry:

Frågan är bara hur man ens blir av med drygt 4 ha klent gräs - det kan inte stå kvar och ruttna och bli övervuxet heller.....
 
Som om inte det räckte att min mark aldrig blev gödslat som avtalat, och gräset knappt har växt, så har alltså även vildsvinen varit och bökat upp stora områden rundt på hela fältet.... :arghh: Så nu vågar jag fan inte försöka göra något grovfoder till hästarna alls därifrån, känns som alldeles för stor risk att man får in jord i balarna. :cry:

Frågan är bara hur man ens blir av med drygt 4 ha klent gräs - det kan inte stå kvar och ruttna och bli övervuxet heller.....
Åh fy. Nån kanske kan komma och dra över det med betesputs?
 
Pratade med min höbonde igår, de håller på med andraskörden nu och det kommer att finnas hö till mig i vinter - stor lättnad! Ska åka o hämta ett lass av förstaskörden nu på måndag, med det + bete räknar jag med att klara mig till början på november (ja, jag har mycket bete och lättfödda hästar :)). Blir det inte alltför kallt och/eller tidig snö kan jag nog dra ut på det till december med. Har en liten dröm om att kunna ha hästarna på åretrunt-bete och helst inte behöva annat grovfoder alls.... får se om jag lyckas göra verklighet av det så småningom!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp