Var bor du någonstans?Vår höbonde har inte fått in något hö och det finns absolut ingenting att få tag i här omkring. Börjar få panik!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Var bor du någonstans?Vår höbonde har inte fått in något hö och det finns absolut ingenting att få tag i här omkring. Börjar få panik!
Örebro län.Var bor du någonstans?
Ah, okej! Lite långt från de jag känner som fått bra skördar, tyvärr.Örebro län.
Finns verkligen inget hö här. Alls.Ah, okej! Lite långt från de jag känner som fått bra skördar, tyvärr.
Jag trodde det var Skåne - Blekinge som hade det värst, har helt missat att det var så illa i mellansverige! Jag känner höbönder som fått riktigt bra skördar (hösilage på storbal då) i göteborgsområdet, kanske kan vara värt att kolla på vad det kostar med transport mm?Finns verkligen inget hö här. Alls.
Lägg till östra Småland + Öland (och förmodligen Gotland) till det också. Vi har haft näst intill dagliga varningar från SMHI om risk för skogs- och gräsbrand. Det är senaste veckorna det pausat lite men nu är tillbaka igen. Det har även varnats för risk för vattenbrist. Nu är det förvisso grönt på ytan här, men jag kan inte påstå att det har vuxit särskilt mycket ändå.Jag trodde det var Skåne - Blekinge som hade det värst
"Min" bonde håller också på med andraskörden, och han verkade tycka att det blir riktigt bra !!Pratade med min höbonde igår, de håller på med andraskörden nu och det kommer att finnas hö till mig i vinter - stor lättnad! Ska åka o hämta ett lass av förstaskörden nu på måndag, med det + bete räknar jag med att klara mig till början på november (ja, jag har mycket bete och lättfödda hästar ). Blir det inte alltför kallt och/eller tidig snö kan jag nog dra ut på det till december med. Har en liten dröm om att kunna ha hästarna på åretrunt-bete och helst inte behöva annat grovfoder alls.... får se om jag lyckas göra verklighet av det så småningom!
Örebro län.
Jag bor 10 mil från dig och här tycker jag ändå gräset växt på. Kanske inte går att ta hö av andra skörden, men hösilage.
I norrland ska de ha fått bra skörd. En bekants släkting kör transporter därifrån med hö/silage varje vecka.
Som här ungefär.Inte hela Norrland tyvärr. Södra Norrland har enorm foderbrist. Första skörden torkade bort, sen har det regnat konstant så andraskörden regnade bort. Spannmålet och halmen med. Dels torkar det inte men dels är det för blött för att komma ut med maskinerna på fälten. Hö finns övht inte få tag på och hösilage är rejäl bristvara. Som bonus kommer regelbundns skyfall som gör att grödan lägger sig.
skadar ju inte att fråga om analys i alla fallNu har jag skänkat bort mitt gräs till en granne, så nu MÅSTE jag verkligen köpa in grovfoder för vintern snart.... Är det rimligt att be om analys på fodret innan man köper, eller får man mest bara vara glad om man får köpa något överhuvudtaget i år?
Är det endast hö du söker?Örebro län.
Kan absolut tänka mig hösilage men måste vara i små balar. Verkar omöjligt att få tag i.Är det endast hö du söker?
Verkar bli(vit) en bra andraskörd i södra delarna iaf, om du kan tänka dej hösilage.
Förstaskörden verkar slut överallt, men de som tog nu fick massor på andraskörden.
Skickar pmKan absolut tänka mig hösilage men måste vara i små balar. Verkar omöjligt att få tag i.