Oro inför sommaren 2023

Jag inväntar analysen. Den skulle förmodligen komma den här veckan. Har en känslig häst. Aldrig haft fång, men skulle förmodligen få om jag släppte henne på bete. Räknar med för högt socker, men hoppas inte på skyhögt.
Hon äter årets skörd nu och än så länge går det bra.
 
Nähä det här ser inte bra ut :down:
De jag pratat med har inte fått in till sig själva ens och samma lär väl gälla för de flesta i närområdet :(
Det växer helt enkelt inte här i år
Däremot halm hade ”min” leverantör
Halm och lucernstrå?
 
Alla relevanta analyser för mig hos lin leverantör ligger på typ 3 MJ högre än normalt och 5% högre socker. Brukar annars vara rätt likt från år till år.

Eh nej vi hade tydligen ännu mer suveränt socker förra året = 5.4 g/kg TS. I år är de relevanta analyserna 13.1 resp 14.0. Aldrig haft så högt. Undra om man vågar det? Lägre NDF också, och högt TS som alltid tyvärr.
 
Min höbonde har flaggat för att sockret genrellt är högt i år pga torkan.
Jag var och hälsade på min häst igår, han är på sommarkollo. De hade precis bytt till årets första skörd och utan att fråga kunde jag känna på hans energi att det var högre socker i höt. Ska nog ta hem honom några dagar i förväg för jag gillar inte den där hysteriska energin.
 
Vårt sommarhö saknar analys i år men jag märker också att det är jäkla krut i det. Märker en tydlig skillnad i "sockerenergin" hos hästen jämfört med innan då han åt silage. Jag märker också att vätska samlar sig lättare nu jämfört med innan.

Ska bli spännande att se vad hösilaget vi ska använda i höst kommer ha för värden.
 
Pratade precis med min leverantör och ska försöka ha is i magen och vänta ut analyser på andraskörd och kontakta dem i slutet av september. Kommer ha konstant ångestpåslag tills dess att allt är hemma men han lovade att jag ska få samma mängd som förra året även om jag avvaktar andraskördsanalyserna. Glad jag har tillräckligt kvar för att klara mig utan problem iaf.
 
Vårt sommarhö saknar analys i år men jag märker också att det är jäkla krut i det. Märker en tydlig skillnad i "sockerenergin" hos hästen jämfört med innan då han åt silage. Jag märker också att vätska samlar sig lättare nu jämfört med innan.

Ska bli spännande att se vad hösilaget vi ska använda i höst kommer ha för värden.

Jag märker också av krutet. Mer vätskeansamlingar än annars. Finns ju liiiiite gräs i hagen så hoppas väl att det lilla gör sitt också kanske. Hästen är inte tjock, men som sagt lite ansamlingar. Sen har hon fått vila en veckanockså pga semester. Brukar märkas snabbt på henne såhär års om hon inte går kontinuerligt.
Känns lite oroande, samtidigt som jag inte orkar vända och frida ut- och in på mig själv med höt heller.
Hoppas på ngt förhöjt socker bara om det inte är lågt.
 
Stallet har inte sockeranalys. Men det är illgrönt, spätt och kortstråigt och hästen anser det är gott som godis och äter det före kraftfodret 🙈 Eller äter, han inhalerar

Värdena i övrigt ligger normalt. Jag trodde det skulle vara raketbränsle med tanke på hur det såg ut, men det var i linje med förra årets. Men Fiber innehållet är lågt pga att det är slaget så otroligt tidigt. För att hindra att det helt torkade bort. Frågan är om det kommer vara samma parti hela året
 
Stallet har inte sockeranalys. Men det är illgrönt, spätt och kortstråigt och hästen anser det är gott som godis och äter det före kraftfodret 🙈 Eller äter, han inhalerar

Värdena i övrigt ligger normalt. Jag trodde det skulle vara raketbränsle med tanke på hur det såg ut, men det var i linje med förra årets. Men Fiber innehållet är lågt pga att det är slaget så otroligt tidigt. För att hindra att det helt torkade bort. Frågan är om det kommer vara samma parti hela året

Exakt så är vårt med. Och allihopa väljer höt före kraften.
 
Jaha har letat runt bland annonser och hittat en enda i min närhet men det var import hö från Litauen och det är jag inte sugen på
Antar att jag borde sätta ut en sökes annons själv på Facebook men det verkar ju också krylla av bedragare där :(
 
Har nu fått analyserna från min bonde, jo, lite högre socker. Men för icke fångkänsliga eller fånghästar som tål mer än "100" funkar det. Bra protein också, ett fält hade 8.9 i kvot.
Jag har valt ett hö nu pga lågt socker, det var tvungna att ta om analysen då den såg konstig ut så de sa att jag inte kan lita på den till 100%. Men jag väljer att chansa. Jag blöter höt och lever på hoppet. Typ. Däremot måste jag komplettera med protein så det blir dyrt ändå men jag vågar inte säga nej till detta höt.
 
Jaha har letat runt bland annonser och hittat en enda i min närhet men det var import hö från Litauen och det är jag inte sugen på
Antar att jag borde sätta ut en sökes annons själv på Facebook men det verkar ju också krylla av bedragare där :(
Misstänker att ingen vågar sätta ut annonser än innan de vet hur den totala grovfoderskörden för året ser ut.
(jag ska fundera på om jag vet nån i närheten som brukar sälja, som jag kan tipsa om...)
 
Nu har jag fått helt klart att det finns foder till mina i vinter. Det finns 4 ton småbalar reserverat för mig. Priset för hö kommer vara samma som förra året också, Halleluja vad skönt det känns!
Halm vet jag inte ännu men det går ju att leva utan.
I övrigt har skörden varit hälften av det normala för min leverantör och andraskörden blir ensilage.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp