Oro inför sommaren 2023

Jag har foder för vintern säkrad och lite nödfoder om betet är dåligt - och chans på mer torrhö som nödfoder-höststart från andraskörden om det blir något (och just nu ser det ut som det kan bli lite). Sååååå skönt!

Så underbart 😍 Jag fick i alla fall ett positivt svar av Katslösa och hoppas det regnat mycket neråt så att det blir större andra/tredjeskördar. Här är marken i hagen MJUK till och med just nu 😍
 
30 procent av normal skörd kördes in. Det är värre en vad det var 2018. Nu har det dock regnat en del på slutet men det kom ju för sent så att säga.

Gödning är inköpt och ska vräkas på gärderna och sen be till gudarna att det går att slå i augusti och plasta så det det iaf får något att fylla magen med i vinter.
 
Hade tingat typ 2 ton hö på ett ställe. Dom kan ge mig 1 ton fick jag höra idag. De skulle inte ta mer torrhö på nästa skörd heller så det är leta vidare som gäller.
Nu har det dock regnat 20mm nästan på två dygn, så förhoppningsvis får fler bättre andraskörd. Annars vet jag inte riktigt vad vi gör...

Känns som att sockervärdet får bli det det blir på det jag kan få tag i, även om jag egentligen behöver lågt pga fång-ponnys.
 
Vi har mer problem att det fn regnar konstant så svårt att få in något torrhö 😫
ja tänk att man aldrig är nöjd... Vi väntar just nu på en väderprognos som ger oss möjlighet att slå gräset och hinna torka det ordentligt torrt så att det kan bli hö av det.
Men jag har också pratat med bonden i grannbyn om att han ska säga till oss när de har pressning och plastning på gång, så att vi kan hänga på där.
 
Efter att ha lusläst info om hur man gör hässjor och krakar gjorde jag ett test häromdagen. Jag slog gräs och hängde direkt upp det på en krakstör. Ska bli intressant att se om det går att få det torrt på det sättet... :heart
1689002527335.webp
 
Jag och stallägaren har med gemensamma krafter lyckats säkra grovfoder till vintern för våra fyra. Vi har fått mycket regn och det kommer bli en till skörd på åkern som kommer ge oss de sista balarna vi behöver även om skörden skulle bli dålig vilket känns fantastiskt skönt. Det som återstår nu är analyserna. Det ska bli spännande att se hur bananas värdena är detta året.
 
Jag och stallägaren har med gemensamma krafter lyckats säkra grovfoder till vintern för våra fyra. Vi har fått mycket regn och det kommer bli en till skörd på åkern som kommer ge oss de sista balarna vi behöver även om skörden skulle bli dålig vilket känns fantastiskt skönt. Det som återstår nu är analyserna. Det ska bli spännande att se hur bananas värdena är detta året.
Jag fick riktigt bra värden i år!
 
Nu har det regnat MASSOR på min mark nere i Skåne, jag undrar bara om bonden som skulle köra ut gödning för mig faktiskt gjort det, för jag har inte hört något och får inte tag på honom nu.... Men någon form av andraskörd måste det väl bli ändå, får bara försöka sälja det om det inte får tillräckligt bra värden för mina hästar. 🙃
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp