Oro inför sommaren 2023

Har fortfarande ingen aning om ”min” bonde fått någon skörd eller inte :crazy:
Nu lovas det ju regn i nästa vecka men det försvinner väl det med :down:
Så ja oron gnager lite i bakhuvudet
 
Vi har fått minimalt med regn här och min sambo hade mage att säga "usch" när jag sa att det ska regna i natt. Jag är så arg och han fattar inte alls. "För det spelar ingen roll att han säger usch, för han ändrar inte vädret iaf". Nä, det är väl för tusan inte det det handlar om.

Gick inte alls att få honom att förstå detta "Det spelar ingen roll hur man uttrycker sig". Eh, jo! Det gör det.
Låter som ett pucko jag hörde utanför Ica i måndags, "ja idag regnar det i alla fall inte", jag hade lust att gå fram och slå tanta hårt i huvudet och fråga vad hon tänkte leva på i vinter när skördarna torkat bort. Givetvis gjorde jag inte det utan förlorade bara lite mer hopp om mänskligheten.
 
Låter som ett pucko jag hörde utanför Ica i måndags, "ja idag regnar det i alla fall inte", jag hade lust att gå fram och slå tanta hårt i huvudet och fråga vad hon tänkte leva på i vinter när skördarna torkat bort. Givetvis gjorde jag inte det utan förlorade bara lite mer hopp om mänskligheten.
Jävla folk, höll själv på att bli tokig på fd kollegor som uttryckte sig så sjukt sommaren 2018 ...
 
Nä dom är så tröga, är min observation. Klarar inte av att tänka längre än att mat finns ju i butiken och soligt väder är najs.

Men då kan jag ju inte låta bli att undra hur ni med häst tänker?? att ha nöjesdjur som upptar produktionsmark till stråfoder där man ist kan odla föda till människor?
Nu finns det ju mindre bra marker som inte passar sig till perfektproduktionsmat, men hästhö tas på fina marker också samt att det går att odla bra mat på nära all mark.
 
Men då kan jag ju inte låta bli att undra hur ni med häst tänker?? att ha nöjesdjur som upptar produktionsmark till stråfoder där man ist kan odla föda till människor?
Nu finns det ju mindre bra marker som inte passar sig till perfektproduktionsmat, men hästhö tas på fina marker också samt att det går att odla bra mat på nära all mark.
Mina hästar håller BNP uppe, med tyngdpunkt på landsbygdsnäringar.
 
Mina hästar håller BNP uppe, med tyngdpunkt på landsbygdsnäringar.

Så du menar att det gör inte annan produktion som skulle bli mer mat? när nu maten vs torkan kom in i tråden.

Och dessutom att ha nöjesdjur som sliter på miljön är det försvarbart? om det nu bli torrare så mark behövs till mat vilket var det som togs upp nu i tråden.
 
Så du menar att det gör inte annan produktion som skulle bli mer mat? när nu maten vs torkan kom in i tråden.

Och dessutom att ha nöjesdjur som sliter på miljön är det försvarbart? om det nu bli torrare så mark behövs till mat vilket var det som togs upp nu i tråden.
Jag ser inte att marktillgången är den trånga sektorn i jordbruket. Och jag ser inte heller hästarna som en mer oetisk hobby än andra, jag ser snarare stora vinster med en stark hästsektor, för samhället i stort och för landsbygdsnäringar i synnerhet. Jag är dock rätt trött på den här ganska okunniga diskussionen som kommer upp i div sammanhang. Jag anser att en inhemsk livsmedelsförsörjning är högt prioriterad (och jobbar med beredskapsfrågor) men jag har väldigt svårt att se att lösningen är att avskaffa hästar.
 
Men då kan jag ju inte låta bli att undra hur ni med häst tänker?? att ha nöjesdjur som upptar produktionsmark till stråfoder där man ist kan odla föda till människor?
Nu finns det ju mindre bra marker som inte passar sig till perfektproduktionsmat, men hästhö tas på fina marker också samt att det går att odla bra mat på nära all mark.

Jag använder mina hästar till att förvandla gräs till gödsel som jag odlar grönsaker i, så inkludera inte mig i den gruppen tack :).

Ska man odla mat utan konstgödsel är betesdjur en utmärkt del av "det tama ekosystemet", speciellt på nordliga breddgrader.
 
Jag använder mina hästar till att förvandla gräs till gödsel som jag odlar grönsaker i, så inkludera inte mig i den gruppen tack :).

Ska man odla mat utan konstgödsel är betesdjur en utmärkt del av "det tama ekosystemet", speciellt på nordliga breddgrader.
Men varför skulle du stå utanför? dina hästar använder väl åkermark till sitt foder också? och vad menar du med att folk är tröga?
 
Jag ser inte att marktillgången är den trånga sektorn i jordbruket. Och jag ser inte heller hästarna som en mer oetisk hobby än andra, jag ser snarare stora vinster med en stark hästsektor, för samhället i stort och för landsbygdsnäringar i synnerhet. Jag är dock rätt trött på den här ganska okunniga diskussionen som kommer upp i div sammanhang. Jag anser att en inhemsk livsmedelsförsörjning är högt prioriterad (och jobbar med beredskapsfrågor) men jag har väldigt svårt att se att lösningen är att avskaffa hästar.
Fast nu är det just hästhobby som tas upp i tråden och svårigheten att få billigt stråfoder pga torkan, och flera tog upp att folk som gillade fint och soligt väder är tröga?? bla för att de inte fattar hur mat blir till. Förstår då inte de som använder strå till häst just problematiken att använda mark till det och inte till människomat??
 
Jag ser inte att marktillgången är den trånga sektorn i jordbruket. Och jag ser inte heller hästarna som en mer oetisk hobby än andra, jag ser snarare stora vinster med en stark hästsektor, för samhället i stort och för landsbygdsnäringar i synnerhet. Jag är dock rätt trött på den här ganska okunniga diskussionen som kommer upp i div sammanhang.

Vad är då de stora vinsterna för samhället i stort ? med en stark hästsektor? Lägg gärna in miljö också, inte bara ekonomisk vinst.
 
Fast nu är det just hästhobby som tas upp i tråden och svårigheten att få billigt stråfoder pga torkan, och flera tog upp att folk som gillade fint och soligt väder är tröga?? bla för att de inte fattar hur mat blir till. Förstår då inte de som använder strå till häst just problematiken att använda mark till det och inte till människomat??
Som jag skrev tidigare är det inte marktillgång som begränsar svensk matproduktion.
 
Vad är då de stora vinsterna för samhället i stort ? med en stark hästsektor? Lägg gärna in miljö också, inte bara ekonomisk vinst.
En stark hästsektor innebär att en hel massa lantbruk/jordbruksmark INTE läggs ner. Inte sällan handlar det om jordbruksmark i skogs- och mellanbygd som har de största lönsamhetsproblemen, och som är mest diversiefierade vad avser åkrars storlek och mångfald av grödor.


Alltså det ekonomiska incitamenet som du inte vill ha, men det innebär, förutom att det produceras mat, vallfoder för avsalu, och fördelar beredskapsmässigt (det tar tid att återaktivera jordbruksmark där det hunnit börja växa sly eller som planterats igen - been there, done that), samt att man gynnar den del av den av den biologiska mångfalden som behöver ett fungerande odlingslandskap.

Idag är det faktiskt fler arter som är hotade eller nära hotade, som hör ihop med odlingslandskapet, än vad det finns arter som är hotade som trivs i skogen.

Ska man ha en fungerande växtföljd för miljön och klimatets skull, och minimera användningen av herbicider och pesticider samt konstgödsel, vid odlingen av spannmål, trindsäd m.m. (som blir mat), så behöver grödan "vall" ingå i växtföljden i tillräcklig omfattning.

Vall med ett lagom inslag av baljväxter ger gröngödslingseffekter samtidigt som det gynnar pollinerare.

Detta om odling, lärs ut på grundläggande utbildningar i lantbruk.

MVH

KRAV-bonde
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp