Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Låter som ett pucko jag hörde utanför Ica i måndags, "ja idag regnar det i alla fall inte", jag hade lust att gå fram och slå tanta hårt i huvudet och fråga vad hon tänkte leva på i vinter när skördarna torkat bort. Givetvis gjorde jag inte det utan förlorade bara lite mer hopp om mänskligheten.Vi har fått minimalt med regn här och min sambo hade mage att säga "usch" när jag sa att det ska regna i natt. Jag är så arg och han fattar inte alls. "För det spelar ingen roll att han säger usch, för han ändrar inte vädret iaf". Nä, det är väl för tusan inte det det handlar om.
Gick inte alls att få honom att förstå detta "Det spelar ingen roll hur man uttrycker sig". Eh, jo! Det gör det.
Jävla folk, höll själv på att bli tokig på fd kollegor som uttryckte sig så sjukt sommaren 2018 ...Låter som ett pucko jag hörde utanför Ica i måndags, "ja idag regnar det i alla fall inte", jag hade lust att gå fram och slå tanta hårt i huvudet och fråga vad hon tänkte leva på i vinter när skördarna torkat bort. Givetvis gjorde jag inte det utan förlorade bara lite mer hopp om mänskligheten.
Jag har faktiskt frågat en kollega som uttryckt sig så (han var för övrigt min chef) om han inte borde flytta till Sahara eftersom han uppenbarligen ville bo i en öken. Nej han förstod inte allsJävla folk, höll själv på att bli tokig på fd kollegor som uttryckte sig så sjukt sommaren 2018 ...
Alltså är folk så dumma på riktigt?! Eller ja. Det är de. Tragiskt hur trög man får vara...Eller alltså göra sig så dum och oförstående.Jag har faktiskt frågat en kollega som uttryckt sig så (han var för övrigt min chef) om han inte borde flytta till Sahara eftersom han uppenbarligen ville bo i en öken. Nej han förstod inte alls
Alltså är folk så dumma på riktigt?! Eller ja. Det är de. Tragiskt hur trög man får vara...Eller alltså göra sig så dum och oförstående.
Ja all mat görs ju på butikens lager det verkar förvånansvärt många tro faktisktNä dom är så tröga, är min observation. Klarar inte av att tänka längre än att mat finns ju i butiken och soligt väder är najs.
Nä dom är så tröga, är min observation. Klarar inte av att tänka längre än att mat finns ju i butiken och soligt väder är najs.
Mina hästar håller BNP uppe, med tyngdpunkt på landsbygdsnäringar.Men då kan jag ju inte låta bli att undra hur ni med häst tänker?? att ha nöjesdjur som upptar produktionsmark till stråfoder där man ist kan odla föda till människor?
Nu finns det ju mindre bra marker som inte passar sig till perfektproduktionsmat, men hästhö tas på fina marker också samt att det går att odla bra mat på nära all mark.
Mina hästar håller BNP uppe, med tyngdpunkt på landsbygdsnäringar.
Jag ser inte att marktillgången är den trånga sektorn i jordbruket. Och jag ser inte heller hästarna som en mer oetisk hobby än andra, jag ser snarare stora vinster med en stark hästsektor, för samhället i stort och för landsbygdsnäringar i synnerhet. Jag är dock rätt trött på den här ganska okunniga diskussionen som kommer upp i div sammanhang. Jag anser att en inhemsk livsmedelsförsörjning är högt prioriterad (och jobbar med beredskapsfrågor) men jag har väldigt svårt att se att lösningen är att avskaffa hästar.Så du menar att det gör inte annan produktion som skulle bli mer mat? när nu maten vs torkan kom in i tråden.
Och dessutom att ha nöjesdjur som sliter på miljön är det försvarbart? om det nu bli torrare så mark behövs till mat vilket var det som togs upp nu i tråden.
Men då kan jag ju inte låta bli att undra hur ni med häst tänker?? att ha nöjesdjur som upptar produktionsmark till stråfoder där man ist kan odla föda till människor?
Nu finns det ju mindre bra marker som inte passar sig till perfektproduktionsmat, men hästhö tas på fina marker också samt att det går att odla bra mat på nära all mark.
Men varför skulle du stå utanför? dina hästar använder väl åkermark till sitt foder också? och vad menar du med att folk är tröga?Jag använder mina hästar till att förvandla gräs till gödsel som jag odlar grönsaker i, så inkludera inte mig i den gruppen tack .
Ska man odla mat utan konstgödsel är betesdjur en utmärkt del av "det tama ekosystemet", speciellt på nordliga breddgrader.
Fast nu är det just hästhobby som tas upp i tråden och svårigheten att få billigt stråfoder pga torkan, och flera tog upp att folk som gillade fint och soligt väder är tröga?? bla för att de inte fattar hur mat blir till. Förstår då inte de som använder strå till häst just problematiken att använda mark till det och inte till människomat??Jag ser inte att marktillgången är den trånga sektorn i jordbruket. Och jag ser inte heller hästarna som en mer oetisk hobby än andra, jag ser snarare stora vinster med en stark hästsektor, för samhället i stort och för landsbygdsnäringar i synnerhet. Jag är dock rätt trött på den här ganska okunniga diskussionen som kommer upp i div sammanhang. Jag anser att en inhemsk livsmedelsförsörjning är högt prioriterad (och jobbar med beredskapsfrågor) men jag har väldigt svårt att se att lösningen är att avskaffa hästar.
Jag ser inte att marktillgången är den trånga sektorn i jordbruket. Och jag ser inte heller hästarna som en mer oetisk hobby än andra, jag ser snarare stora vinster med en stark hästsektor, för samhället i stort och för landsbygdsnäringar i synnerhet. Jag är dock rätt trött på den här ganska okunniga diskussionen som kommer upp i div sammanhang.
Delar du ut uppsatsämnen så här på midsommaraftonVad är då de stora vinsterna för samhället i stort ? med en stark hästsektor? Lägg gärna in miljö också, inte bara ekonomisk vinst.
Som jag skrev tidigare är det inte marktillgång som begränsar svensk matproduktion.Fast nu är det just hästhobby som tas upp i tråden och svårigheten att få billigt stråfoder pga torkan, och flera tog upp att folk som gillade fint och soligt väder är tröga?? bla för att de inte fattar hur mat blir till. Förstår då inte de som använder strå till häst just problematiken att använda mark till det och inte till människomat??
En stark hästsektor innebär att en hel massa lantbruk/jordbruksmark INTE läggs ner. Inte sällan handlar det om jordbruksmark i skogs- och mellanbygd som har de största lönsamhetsproblemen, och som är mest diversiefierade vad avser åkrars storlek och mångfald av grödor.Vad är då de stora vinsterna för samhället i stort ? med en stark hästsektor? Lägg gärna in miljö också, inte bara ekonomisk vinst.