Oro inför sommaren 2023

Jag är oerhört tacksam för att det går att skörda hö med enkla redskap - en motordriven slåtterbalk, några människor med tjugor och räfsor som vänder höet och sen lastar det på vår 4-hjuliga ponnyvagn, som försetts med lite högre väggar och som sen dras hem för hand.
1686924785323.webp
 
Jag är oerhört tacksam för att det går att skörda hö med enkla redskap - en motordriven slåtterbalk, några människor med tjugor och räfsor som vänder höet och sen lastar det på vår 4-hjuliga ponnyvagn, som försetts med lite högre väggar och som sen dras hem för hand.
Visa bifogad fil 121410
Inspirerande! Ni får inga problem med att det möglar?

Hur många arbetstimmar skulle du säga behövs för 1 ton, eller 1 hektar eller något annat mått?
 
Inspirerande! Ni får inga problem med att det möglar?

Hur många arbetstimmar skulle du säga behövs för 1 ton, eller 1 hektar eller något annat mått?
hehe, måånga timmar, eftersom det är ett ganska ineffektivt arbetssätt... Timpenningen är låg... Men djuren får något att äta i alla fall. Det är nog mellan 1/2-2/3 hektar med gräs som är intaget och det är säkert 30-40 arbetstimmar, kanske mer? jag vet inte.
Det har legat på tork ute länge så det är helt torrt när det läggs in. Sen täcker vi det med ett tjockt lager halm inför hösten. Det är egentligen bara andra gången vi skördar själva i någon omfattning att tala om, första var 2018. Och då hade vi inga problem med mögel.
 
hehe, måånga timmar, eftersom det är ett ganska ineffektivt arbetssätt... Timpenningen är låg... Men djuren får något att äta i alla fall. Det är nog mellan 1/2-2/3 hektar med gräs som är intaget och det är säkert 30-40 arbetstimmar, kanske mer? jag vet inte.
Det har legat på tork ute länge så det är helt torrt när det läggs in. Sen täcker vi det med ett tjockt lager halm inför hösten. Det är egentligen bara andra gången vi skördar själva i någon omfattning att tala om, första var 2018. Och då hade vi inga problem med mögel.
Timpenningen är inte intressant, jag undrar mest för att veta om jag kan dra ihop manskapet till det :).
 
Funderar på om jag ska anmäla min nysådda vall till betesförmedlingen. Inte för bete då utan skörd :)
Den ser himla tanig ut nu men med lite regn tar det sig nog. Är bara 1,4 ha dock så vet inte om det är intressant att skörda.
 
Det eländiga dammet har i alla fall lagt sig tillfälligt av gårdagens och nattens strilande men det önskas mer, mycket mer, här också...! Hoppet tycks nu stå till åsk- och regnskurar på onsdag, lite obehagligt nyckfullt men i övrigt är vi tillbaka på nollade kolumner i tio dygn framåt. (även på midsommarafton)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp