Ormbett!! Hjälp!!!

LillaMusse

Trådstartare
Min ponny har blivit biten av en huggorm och jag mår så dåligt just nu:cry:
Jag upptäckte det i torsdags och mamma säger att det var mellan 12-24 h gammalt.
Då var han visserligen lite ur kondition och ville inte galoppera (upptäckte det efter mindre träning) jag visste att något var lite på tok, han älskar ju att galoppera!
Dagen efter var han lite deppig men ingen svullnad än.
Tredje dagen var han väldigt deppig och ville inte gå någonstans (förutom där mat fanns) den här dan var han även väldigt svullen.
Idag så var han PIGG fast svullen och väldigt lättpåverkad. Han blev jättedepp igen när jag gick förbi honom med pallen till en annan häst och hoppade up på den. Hans reaktion var att han försökte bita den hästen och blev ganska aggressiv.
Idag var han så matglad att han travade iväg och försökte även välta mig för att få tag på mat. Han såg jättefrisk ut men han var fortfarande svullen och lättpåverkad:(
Han blev biten i karleden och vi har tvättat det två gånger per dag sen vi hittade det.
Han är 22 år gammal och min bästa vän:(
Hade planerat ett ridläger med honom om ca en månad men tror jag måste hoppa det för jag behöver vara med på en eller två markarbetstränningar till dess.
När tror ni han kommer bli frisk? Han haltar inte men är allmänt lite deppig och vill inte galoppera alls nu. Travar gör han gärna och är inte stel.
Kommer han äns bli helt frisk?:cry:

Om hästen blivit huggormsbiten blir den sjuk såpass att den brukar behöva veterinärvård och behandling av veterinär. Hur vet ni att det är en huggorm om ni inte haft hästen undersökt av veterinär och behandlad? Din tråd är väldigt konstig utifrån trådens rubrik i fråga om innehåll.

Juste, han är inte öm om man rör på det men tycker det gör lite ont när man tvättar fast reagerar inte speciellt mycket

Om hästen blivit huggormsbiten blir den sjuk såpass att den brukar behöva veterinärvård och behandling av veterinär. Hur vet ni att det är en huggorm om ni inte haft hästen undersökt av veterinär och behandlad? Din tråd är väldigt konstig utifrån trådens rubrik i fråga om innehåll.

Varför i hela friden rider du på hästen? Är du ett troll?
Vad finns det för andra giftormar i Sverige? Jag ser två små sår från två tänder och det verkar vara ett gift med i bilden.
Jag rider honom inte men jag ser honom i hagen och skrittar honom för hand till ett ställe det finns mycket gräs på, han får beta medans jag tränar en annan häst som behöver hans närhet för att känna sig helt trygg. Han står också med mig ca 10 min ganska nära en mathink som han desperat försöker få tag på.
Skulle aldrig vågat rida på honom om han inte verkar helt frisk

@LillaMusse men hur i hela friden kan du posta en tråd att din häst blivit huggormsbiten om den inte undersökts av veterinär? Det kan ju vara ngt som helst och har hästen blivit huggormsbiten så bör ju en veterinär titta på den istället för att du frågar om hur konstigt den beter sig här?!
tycker det är mkt konstigt att posta en tråd som säger att hästen har blivit biten av en huggorm och sen din redovisning hur den beter sig osv - om ingen veterinär tittat på den. RING en veterinär åtminstånde och fråga?
för övrigt om hästen blivit huggormsbiten så brukar de bli väldigt dåliga och ska inte röra sig öht, för att inte giftet ska sprida sig och orsaka problem i kroppen. Jag tycker dock det låter väldigt konstigt hela grejen eftersom ni tror att den är huggormsbiten utan öht vederlag för detta och att den isåfall inte ordinerats av veterinär hur den ska hållas och behandlas.....

Jag måste säga att jag undrar som @em-pirre om detta är på riktigt?

Aja, trodda att man kunde få NÅGOT snällt svar, men nej, det är ju buke vi pratar om!
Svara gärna inte om ni bara ska trycka ner mig, mår redan mer än skit

Förlåt att jag glömmer skriva vissa saker när jag är ledsen, veterinär sa avvakta för det är så små symtom och han allmänt inte är dålig bara lite Depp när vissa saker händer och annars ganska pigg och glad

Jag tror inte TS är så gammal, så jag tycker ni borde ta hänsyn till det i era svar.
TS är ledsen och upprörd över sin häst som troligtvis har blivit biten av en huggorm. Är det inte bättre att ge råd till TS istället för att ifrågasätta om det är sant eller trycka ner TS?

Till TS: Jag tycker att ni bör ställa ponnyn på boxvila nu och absolut inte låta ponnyn röra på sig om det är en huggorm som orsakat det tills veterinär undersökt ponnyn.
Varför skulle jag göra detta? Jo för att är det en huggorm så har ju ponnyn fått i sig gift. Rör hästen på sig så ökar blodcirkulationen och då transporterar blodet giftet till resten av kroppen. Det vill man absolut undvika då det kan vara livsfarligt för en känslig häst.

Låt ponnyn vara tills veterinären kollat den eller om det verkar ge med sig nu under den närmsta dagen. Kan ni inte ställa in den på box så är en fålla att föredra, men går inte det så låt ponnyn endast gå i hagen. Ta inte in den o gå promenader eller liknande. Låt den stå så mycket den kan och gör allt ni kan för att ponnyn ska röra på sig så lite som möjligt.

Har ni tagit tempen på ponnyn? Dricker och bajsar den som den brukar? När hände det?

Hoppas ponnyn blir bra snart! :)

Vad menar du med deppig??? Hästar är inte människor. De blir inte deppiga för att de ser dig rida en annan häst. Snälla rara.

@mackan Jag tycker att tonen i flera inlägg inte är speciellt trevlig. Men jag kan läsa fel. TS verkar ju också tycka det med hennes svar
"Aja, trodda att man kunde få NÅGOT snällt svar, men nej, det är ju buke vi pratar om!
Svara gärna inte om ni bara ska trycka ner mig, mår redan mer än skit".

@Estivuz Hästar kan visst bli annorlunda av att deras ägare rider, sköter eller varför inte bara går fram i hagen för att klappa en annan häst. Jag har sett och även haft egna hästar som visar tydligt att dom inte gillar att jag rider eller pysslar med en annan häst.
Senaste är den hästen jag har på foder nu. Hon blir extremt svartsjuk om jag pratar med någon annan häst. Är jag i hagen får jag inte komma i närheten av dom andra hästarna. Hon gick i vägen för mig och om jag ändå lyckades gå runt henne så jagade hon bort den andra hästen och kom sedan glatt tillbaka till mig. Så jo, dom kan bli annorlunda och ogilla att "deras" människa går till en annan häst. Det är dom som är så kallade "enmanshästar".
Min häst blir inte deppig men hon blir sur och frustrerad. TS ponny kanske inte blir just deppig utan också blir svartsjuk, men att TS uppfattar det som att ponnyn blir deppig/ledsen/nere av det.

Jag tycker ABSOLUT att det är dags att be veterinären komma ut och titta på hästen. Den blev alltså biten onsdag eller torsdag, och var fortfarande dålig (verkar trött och inte som vanligt) igår måndag, efter 4-5 dagar? Jag har aldrig själv råkat ut för ormbett, men vad jag har läst brukar symptom visa sig inom några timmar efter bettet. Jag tror inte att det är normalt att hästen är påverkad såhär efter flera dagar. Särskilt med tanke på hästens ålder också, hade det varit min häst hade jag ringt ut veterinären direkt. Jag hoppas att det löser sig och att hästen blir bra igen!

@parfymflaska
Min dotter har blivit huggormsbiten i foten och 12 timmar efter bettet började benet svullna upp ordentligt. Det tog nästan en vecka innan hon ens kunde stödja på foten . Hela hennes fot och underben svullade upp och det gjorde skitont (foten blev blåsvart).
Nu är det säkert inte exakt likadant med en häst, men det tar tid innan allt är normalt vid ett huggormsbett.

Jag har haft några få huggormsbett genom åren. Svullnaden brukar komma fort på bara någon timme tom mindre.

Hästen skall hållas så stilla som möjligt och veterinär tillkallas för eventuell behandling.

Är det en frisk häst så brukar det inte vara några större problem även om det gör mycket ont.

Är hästen av mindre storlek och allmäntillståndet inte så bra från början så är det givetvis värre.

Sen tar det ju ett litet tag innan hästen är helt frisk igen (beror lite på var dom blev bitna och hur mycket gift dom fick i sig).

Blir hästen sämre så skall veterinär omedelbart tillkallas.

@cewe
Ok, där ser man. Bra att veta om man skulle drabbas någon gång, tack! :)

(Dock står jag fast vid att jag hade velat ta ut veterinär om min häst vart biten, särskilt om den var 22 år gammal.)

@parfymflaska
Hoppas du aldrig behöver uppleva det, att vi var många sjömil från närmsta sjukhus och att SOS-operatören var ett pucko gjorde inte saken bättre.
(Dottern gick för övrigt i gummistövlar ute på öarna resten av sommaren)

@LillaMusse fast du kan ju inte bli sur när folk blir upprörda för att folk tror att vet inte är rådfrågad när det är DU som glömt skriva det (ganska väsentligt dessutom).. Jag förstår att man är ledsen när hästen blir skadad men ska man be folk om råd måste man ta med all viktig information och sen inte bli sur så fort någon ifrågasätter hur man agerat hittills.
Om hästen fortfarande är hängig så är det bästa att ringa vet igen, ingen här kan ju säga något eftersom vi inte sett hästen. Vet är utbildad och det är deras jobb så det är inget fel i att inga flera gånger med dom frågar man kan ha även om det kanske blir flera samtal och besök.

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 971
Senast: emma-vsm
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 178
Senast: Juli0a
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 476
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 578
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka