Orkar man? Pssm,Ir??

sanio

Trådstartare
Hade en häst för ca 4 år sedan. Som jag köpte för en lagom summa om den nu hade varit frisk, vilket den ej var. Hade typ IR eller Pssm eller annat. Enligt tidigare ägare så fick de hästen för 6000:- kr med sin sjukdom, jag fick betala 25 000 kr. Gick väll typ ett antal 1000 lappar i vetrinär vård. osv!
Efter 5 anfall på 1 år när jag hantera henne efter konstens alla regler så gav jag upp och lät henne somna in. Har små barn, make, jobb osv. Svårt när man inte kan motionera som man vill osv pga av sjuka barn och sånt.

Nu igen har jag köpt en häst för nästan samma summa och får veta att hästen av den gammla ägaren att hon är dålig, hon säger att hon fått diagnos, enligt vetrinär = ingen diagnos finns. Men nu är hon dålig. Den gammla ägaren har nästan gett bort hästen till hon jag köpte i från och sagt att hästen behöver bete :yuck: till mej när jag köpte henne.

Symtom som min förra häst, depårer, hon var helt utmusklad när hon kom, men hon var för smal, men ändå depårer i nacken.
Jag stod framför hon jag köpte i från och sa att det är skummt med depårerna osv. och frågar hon har varit frisk hela tiden?
Ja sa hon osv??
Nu står jag då alltså här med en sjuk häst.

Hur hade ni gjort? Beviserligen är hon inte frisk. !!

Är inne på att försöka, men om jag orkar en gång till?????

Hur hade ni gjort?

Sv: Orkar man? Pssm,Ir??

Blir så ledsen på folk som inte kan vara ärliga, specillt synd om hästen!

Men såg inte veterinären depåerna vid besiktningen? Varför köpte du häst nr 2 om den redan hade depåer när du var och tittade på den? Kände du inte igen symptomen?

Ja du har väl inte så mycket annat val än att ta hand om hästen eller så får du väl sälja den i din tur.

Varför tog du inget blodprov om du misstänkte att hästen hade PSSM? :confused:

Lite sent att klaga nu.

Om du ska behålla hästen måste du väl se till så att den får en diagnos?
Jag kan inte så mkt om pssm men har trots det svårt att tro att det är en sjukdom som lätt blandas ihop med insulinresistens. Det är vad jag förstår ganska stor skillnad på dem även om de ex bör utfodras på liknande sätt. Har båda verkligen fettdepåer?

En IR häst går det definitivt att stå ut med.

Ja, det låter onekligen lite konstigt att den skulle ha båda och, jag har läst att hästar med PSSM tom har bättre insulinkänslighet än normalt, det är inte där deras problem ligger.

Vet inte om det finns hästar som kan ha båda??

Börja med att bara ta ett tagelprov för PSSM1 och skicka iväg, det kostar cirka 300kr (men kommer höjas inom snar framtid till 450 kr) och du kan göra det själv. När du vet om hästen har PSSM1 eller inte är det ju lättare att gå vidare med undersökningarna.

Vad får hästen för mat nu? Och vad är det för ras?

Senast ändrad:

Först och främst hade jag tagit reda på vad som var fel med hästen. IR och PSSM är absolut inte samma sak, fettdepåer är inget symptom på PSSM (även om en PSSM häst naturligtvis kan ha fettdepåer också).

Skicka in manprov för att bekräfta/utesluta PSSM typ 1, sedan kan du gå vidare med biopsi om hästen har problem för att konstatera PSSM typ 2, samt vad man nu gör för provtagning för att diagnostisera IR. Och det finns ju flera sjukdomar, om du inte vet vad det handlar om får du väl be en veterinär göra vidare utredning.

VET du att denna häst har PSSM?

Hade en häst för ca 4 år sedan. Som jag köpte för en lagom summa om den nu hade varit frisk, vilket den ej var. Hade typ IR eller Pssm eller annat.

??? eller annat ???

Har de depåer när du köper dem eller får de det på ditt bete?

Börja med att bara ta ett tagelprov för PSSM1 och skicka iväg, det kostar cirka 300kr (men kommer höjas inom snar framtid till 450 kr) och du kan göra det själv. När du vet om hästen har PSSM1 eller inte är det ju lättare att gå vidare med undersökningarna.

Vad får hästen för mat nu? Och vad är det för ras?

Vart skickar man tagelprov?

Vart skickar man tagelprov?

Smidigast och snabbast är Animal Genetics UK, men man kan även skicka till Laboklin i Tyskland och UC Davies eller Animal Genetics USA.

Kolla tex AG i England intstruktioner eller leta upp PSSM Info Sverige som är en grupp på fb med all information.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 773
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 708
Senast: Snurrfian
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 399
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 101
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2