Orkar hästen äta?!

milly

Trådstartare
Hyr stallplats och stallägaren där tycker att jag ger "så himla mycket hö". "Orkar hon verkligen äta så mycket? Inte ska du väl ge ännu mer?!"

Hästen är en nordsvensk bruks på dryga 600kg och jag ger henne just nu 9kg hö och ska öka till 10 så småningom. Jag skulle gärna ge MER ändå men pga det dåliga höet får jag då inte ihop foderstaten...

Hon har också en hög med halm (1-2kg) i boxen utifall hon skulle känna för att tugga lite till (står på spån annars). Men den rör hon ytterst lite, petar med det bara.

Ger jag verkligen "så himla mycket hö", tycker ni?! Analysvärden MJ 7.0 och smb rp 16.0 (!!).
Jag VET i och för sig att det inte blir för mycket eftersom jag har uträknad foderstat men tänkte höra vad ni säger ändå... Är så trött på stallägaren som inte fattar...
 
Sv: Orkar hästen äta?!

Tilläggas kan väl att hästen skulle nog LUGNT "orka" (?!) äta över 15kg OM HON FICK...

Tycker det verkar konstigt att ens ställa en sån fråga när det gäller hästar! "Orkar de äta?!" (om det inte handlar om extrema mängder)

Förresten så är foderstaten räknad på att hon är LÄTTFÖDD också och promenadrids
 
Sv: Orkar hästen äta?!

Jag tycker inte att det är så mycket! Min pålle har fri tillgång på hö och petar i sig mellan 12-15 kg hö.....utan prut!
Men "travgubbarna" i trakten (bla min far) tycker att man är galen.
 
Sv: Orkar hästen äta?!

Om hästen öht ska orka med att du rider den måste den äta 3-4 kg havre, och det orkar den inte om den samtidigt ska tvingas sätta i sig 9 kg hö, förstår du väl!
Ta genast bort hälften av höet så din stackars häst orkar äta den viktiga havren, som jag ändå hoppas att du ger...? ;)

Är det inte så det ligger till? :angel: :rofl:

Nä, allvarligt talat tycker jag att du ska strunta i vad stallägaren tycker i det fallet. Det enda som h*n kan säga något om är väl om du ger så mycket att hästen sparar, trampar ner och bajsar i höet, så att det blir onödigt slöseri... Men så är ju knappast fallet, eller hur?

H*n ser väl hur din häst verkar må och hur den ser ut? Finns det inget att anmärka på vad gäller hull osv är det bara för stallägaren att vara tyst! :)
 
Sv: Orkar hästen äta?!

biffen skrev:
Jag tycker inte att det är så mycket! Min pålle har fri tillgång på hö och petar i sig mellan 12-15 kg hö.....utan prut!
Men "travgubbarna" i trakten (bla min far) tycker att man är galen.

Jag skulle förstå om stallägaren skulle reagera om jag gav ÖVER 11-12 kg (eller ännu mer) men 10kg tycker jag är helt normalt för en stor häst och inget att reagera över!
 
Sv: Orkar hästen äta?!

pinky skrev:
Om hästen öht ska orka med att du rider den måste den äta 3-4 kg havre, och det orkar den inte om den samtidigt ska tvingas sätta i sig 9 kg hö, förstår du väl!
Ta genast bort hälften av höet så din stackars häst orkar äta den viktiga havren, som jag ändå hoppas att du ger...? ;)

Är det inte så det ligger till? :angel: :rofl:

Nä, allvarligt talat tycker jag att du ska strunta i vad stallägaren tycker i det fallet. Det enda som h*n kan säga något om är väl om du ger så mycket att hästen sparar, trampar ner och bajsar i höet, så att det blir onödigt slöseri... Men så är ju knappast fallet, eller hur?

Ingen risk att MIN glupska häst inte skulle äta upp!! :angel: :D
Hon rensar allt vad hon får på varenda strå! På morgonen finns inget kvar (förutom halmhögen, den är tydligen inget god).

Ps. Min stackars häst FÅR INGEN HAVRE :eek:
 
Sv: Orkar hästen äta?!

Ps. Min stackars häst FÅR INGEN HAVRE

Inte min heller... :p

Vi har också ett jättedåligt hö, men ett KANONsilage att komplettera med. Båda med mycket MJ, så man får hålla nere strågivan pga det, tyvärr. Kraftfoder är totalt överflödigt. :D
 
Sv: Orkar hästen äta?!

Kom på en sak...

Det KAN ju vara så att stallägaren är orolig att höet inte ska räcka? Fråga för säkerhets skull om det är så att h*n vill begränsa givan för samtliga hästar.

Har själv stått i ett stall där endast 8 kg hö ingick i hyran, gav man mer fick man betala extra för de kilona, eller köpa in själv eftersom stallägaren hade beräknat höinköpet efter en viss mängd hö per häst.
 
Sv: Orkar hästen äta?!

pinky skrev:
Inte min heller... :p

Vi har också ett jättedåligt hö, men ett KANONsilage att komplettera med. Båda med mycket MJ, så man får hålla nere strågivan pga det, tyvärr. Kraftfoder är totalt överflödigt. :D

Ja, havre o sånt behövs verkligen INTE!
Men min får givetvis PROTEIN tillskott (soja) pga det dåliga proteinvärdet i höet åsså lite betfor att blanda det i plus nån dl b-jäst och linfrökaka (för magen) samt mineraler "några gram" och lite, lite foderkalk...
 
Sv: Orkar hästen äta?!

pinky skrev:
Kom på en sak...

Det KAN ju vara så att stallägaren är orolig att höet inte ska räcka? Fråga för säkerhets skull om det är så att h*n vill begränsa givan för samtliga hästar.

Har själv stått i ett stall där endast 8 kg hö ingick i hyran, gav man mer fick man betala extra för de kilona, eller köpa in själv eftersom stallägaren hade beräknat höinköpet efter en viss mängd hö per häst.

I stallhyran ingår 8kg hö MEN hon har hela tiden vetat att jag kommer att ge mer... Och jag BETALAR extra för det!
Visst kan hon va lite orolig för att det inte ska räcka men inte ska jag väl ge min häst minimalt med hö för det???!!! (alltså inte riktat till DIG) Inte MITT problem, det är hon som får "lön" för mödan att hon har inackorderingar... Jag betalar ju HYRA för det! Orkar hon inte fixa hö får hon väl säga upp inackorderingarna alternativt säga att var och en får fixa sitt (och därmed lite lägre hyra?).
 
Sv: Orkar hästen äta?!

9-10 kg till en nsv kan inte vara några större problem att få i sig. ;)
Mitt nätta vbl äter lätt 10 kg/dag.
 
Sv: Orkar hästen äta?!

10 kg låter väl inte mycket... Så mycket får mitt halvblod också (160 cm/550 kg) och jag tycker inte det är extremt mycket.
 
Sv: Orkar hästen äta?!

Hehe, ja och det är ju ändå ganska lite hö med tanke på den stora hästen...Den skulle ju lätt äta mycket mer om den fick! Min häst (hbl 600 kg) blev jag rekomenderad till att ge 7-8 kg, men jag gav i princip fri tillgång och han åt då 15-16 kg hö per dygn! :angel: Det var ett kanonhö!! (Kvot 6,4) Min häst var finare och gladare då än han någonsin varit! Är ganska svår att hålla hull, så det var bara bra! Iår blir det dock minsta möjliga giva, 8-9 kg... *sucka djupt*
 
Sv: Orkar hästen äta?!

Happy skrev:
Hehe, ja och det är ju ändå ganska lite hö med tanke på den stora hästen...Den skulle ju lätt äta mycket mer om den fick! Min häst (hbl 600 kg) blev jag rekomenderad till att ge 7-8 kg, men jag gav i princip fri tillgång och han åt då 15-16 kg hö per dygn! :angel: Det var ett kanonhö!! (Kvot 6,4) Min häst var finare och gladare då än han någonsin varit! Är ganska svår att hålla hull, så det var bara bra! Iår blir det dock minsta möjliga giva, 8-9 kg... *sucka djupt*

Min är "tyvärr" INTE svår att hålla i hull... :angel: Skulle hon vara en normal eller svårfödd häst (halvblod el.fullblod)skulle jag säkert behöva ge 12-13kg, undra vad hon (stallägaren) skulle säga då?! :eek: :p
 
Sv: Orkar hästen äta?!

Äter hästen upp det orkar den ju uppenbarligen äta det ;)

Kan ju bero på att nsv ofta är mkt lättfödda. Skulle nsv i vårat stall få 10 kg skulle han rulla fram :rofl:

Så länge hästen inte är för tjock (lite runda kan du ju vara) och verkar må bra, så bode väl stall äg inte ha något att säga.
 
Sv: Orkar hästen äta?!

Jag tycker det låter ganska så minimalt med grovfoder :-)...min lille skit på 450 kg satte i sig 10 kg/dag samt att hon stod på halm. Det märks ju när hästen inte orkar äta mer...då blir det ju lixom kvar :-))...Och egentligen...vad spelar det för roll om hästen INTE orkar äta upp...då får man ju minska givan såklart. Fast jag tycker oxå det låter som stallägaren är orolig att höet inte ska räcka.
 
Sv: Orkar hästen äta?!

Tycker inte det låter mycket...Min polle äter nog ca 10-12 kg/dag...
 
Sv: Orkar hästen äta?!

Min bruks-nordis (164 cm/730 kg) får 13 kg/dag + kli och hippo alfa.
Arbetar i skogen och är aldeles lagom i hullet.
 
Sv: Orkar hästen äta?!

Jag tycker faktiskt att du ger litte lite hö.
Mina hästar går på fri tillgång och ätter ca 20.5 kg om dygnet. Men de går ochså på lösdrift. Under den tiden jag hadde hästarna uppstalade gick de på ungefär 15 kg och då fick jag höra att jag fodrade ihjäl mina hästar. Öka höt tycker jag defenetivt att du skall göra. Strunta i sådana där som har åsikter du gör som du vill.
 
Sv: Orkar hästen äta?!

Mitt lilla fullblods sto på 157cm, fick ca 13kg hö. Lite betfor och nå´n näve graft grund på det. Hon var lagom pigg och i lagom hull och åt upp vart ända höstrå!! Hon skulle nog kunna äta ännu mer! :d
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag undrar lite hur ni skulle göra i mitt fall. Stallet har fått in ett hö som visade sig ha väldigt låg energihalt (knappt 2MJ/kg...
2
Svar
35
· Visningar
7 621
Senast: Aureola
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: elle12
·
H
Foder & Strö På den lösdriften jag har min häst (föl) lite över 6 månader. Fick idag se analysen av det hösilaget :cry: :cry: och det är verkligen...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 394
Senast: Miaa
·
T
Foder & Strö Är väldigt dålig på allt som gäller foder och är väldigt sugen på att lära mej mer. Vi skördar eget hö men har ej analyserat det...
Svar
12
· Visningar
1 440
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp