Orkar hästen äta?!

Sv: Orkar hästen äta?!

pinky skrev:
Kraftfoder är totalt överflödigt. :D

Min ponny får heller inget kraftfoder... Lever på hösilage och mineraler och vitaminer och är mycket piggare nu än när han fick kraftfoder och mindre hösilage... Trivs kanske mer med livet???... Vem vet, ska i alla fall fortsätta med det!!! (Han rids ca en halvtimme/dag ganska hårt) Nån annnan som fått piggare häst av kraftfoder??? (ps. min gamla ridlärarare tror jag är knäpp när de såg hans foderstat... hihih :d ) :p :D
 
Sv: Orkar hästen äta?!

Jag tror abslout att hästar kan bli "gladare" av att tugga en massa hö istället för kraftfoder! Det är ju deras naturliga föda. :D Det känns som att folk har glömt VARFÖR man egentligen ger kraftfoder, och det är ju lite dumt... :smirk:

Men det är jätteviktigt att man har ett hö som hästen KAN leva på, har man ett dåligt hö MÅSTE man komplettera det, och har man en högpresterande häst kanske det inte är möjligt att tillgodose energibehovet med enbart hö.
Vill bara poängtera det, det är dumt om folk börjar svälta sina hästar i tron att de gör något bra... :)
 
Sv: Orkar hästen äta?!

Det låter helt i sin ordning, har du en uträknad foderstat och om allt stämmer ska de tinte vara några problem. mitt fullblod på knappt 450 kg får i sig 7 så då ska nog din få i sig 10 :)
 
Sv: Orkar hästen äta?!

Då hade nog din stallägare fått krupp om min häst hade stått där :smirk:

Hon äter för tillfället två småbalar hö om dagen 25-30 kg :devil:
Nu är ju inte detta det bästa av höet, när ensliagetkommer in går hon ner till ca 15-20 kg om dagen. Hon är extremt svår att hålla i hull och behöver denna mängd för att inte se ut som ett staket.
Förutom hö får hon b-vitamin, Aminolite och pasturemix ca 2-3kg
 
Sv: Orkar hästen äta?!

Magzzan skrev:
Då hade nog din stallägare fått krupp om min häst hade stått där :smirk:

Hon äter för tillfället två småbalar hö om dagen 25-30 kg :devil:
Nu är ju inte detta det bästa av höet, när ensliagetkommer in går hon ner till ca 15-20 kg om dagen. Hon är extremt svår att hålla i hull och behöver denna mängd för att inte se ut som ett staket.
Förutom hö får hon b-vitamin, Aminolite och pasturemix ca 2-3kg


ja får ta hur myckert jag vill och det kostar inte ett öre, ska han ha betalt så köper jag annat hö, ett bättre, detta är inte att hurra för...
men, göder du hästen med grovfoder :confused: det är ju kraftfodret hästen lägger på hullet va ju..
 
Sv: Orkar hästen äta?!

men, göder du hästen med grovfoder det är ju kraftfodret hästen lägger på hullet va ju..

Hästen lägger på hullet av energi, muskler med protein.

Vad de kommer ifrån är inte så väsentligt, men balansen ska vara rätt. Har man ett dåligt hö lägger man till ett kraftfoder med lämpliga värden.

Det får man även göra om man har en häst som inte äter 20-25 kg hö om dagen, vilket inte alla hästar gör... ;)
 
Sv: Orkar hästen äta?!

Glimfeather skrev:
men, göder du hästen med grovfoder :confused: det är ju kraftfodret hästen lägger på hullet va ju..

Utveckla ditt resonemang lite är du snäll. VAD i så fall gör grovfodret? Och hur gör vildhästar för att gå upp i vikt, går ut på en havreåker (här var det faktiskt befogat med en vildhäst-jämförelse, jag är emot såna annars ;) ).

Visst går hästarna upp i vikt om man ger kraftfoder, men de går ju lika bra upp i vikt om man ger samma mängd energi (kalorier) från hö.
 
Sv: Orkar hästen äta?!

Så länge hästen äter upp höet du ger och så länge näringsvärdena stämmer är det väl inget fel att ge hö?! Det är ju billigare att ge hö en kraftfoder?
:rofl:
 
Sv: Orkar hästen äta?!

Jag ger mitt halvblod tio kg hö per dag minst så jag fattar inte varför en nordsvensk inte skulle kunna äta lika mycket. Skulle gärna trycka i min kille 20 kg hö per dag men han vill inte äta så mycket.

Kan ju tillägga att han lätt går ner i vikt under vinterhalvåret. Visserligen har jag inte ens analyserat höet men har insett att han skulle magra av enormt om jag skulle gå efter "måtten".

Viktiga e att hästen verkar må bra o ser blank och fin ut o är pigg.
:rofl:
 
Sv: Orkar hästen äta?!

startgrow skrev:
Jag ger mitt halvblod tio kg hö per dag minst så jag fattar inte varför en nordsvensk inte skulle kunna äta lika mycket. Skulle gärna trycka i min kille 20 kg hö per dag men han vill inte äta så mycket.

Kan ju tillägga att han lätt går ner i vikt under vinterhalvåret. Visserligen har jag inte ens analyserat höet men har insett att han skulle magra av enormt om jag skulle gå efter "måtten".

Viktiga e att hästen verkar må bra o ser blank och fin ut o är pigg.
:rofl:

Jag skulle också gärna ge MER men då lär hon bli FET! Blir för mkt energi till en lättfödd häst... Hon skulle dock inte ha några svårigheter att få i sig det!!! Hon skulle äta upp varenda strå även om hon fick långt över 15kg, det är jag säker på. Hon äter ALLT! :angel:

Har fått ihop det med foderstaten till max 10kg med inget kraftfoder förutom 200gram betfor och diverse andra tillskott (protein bland annat). Har en hög med HALM i boxen som hon kan tugga på när hon känner för, den pillar hon bara med och äter några strån bara för att ha nåt att göra. En hög med 2kg räcker i en vecka...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag undrar lite hur ni skulle göra i mitt fall. Stallet har fått in ett hö som visade sig ha väldigt låg energihalt (knappt 2MJ/kg...
2
Svar
35
· Visningar
7 621
Senast: Aureola
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: elle12
·
H
Foder & Strö På den lösdriften jag har min häst (föl) lite över 6 månader. Fick idag se analysen av det hösilaget :cry: :cry: och det är verkligen...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 394
Senast: Miaa
·
T
Foder & Strö Är väldigt dålig på allt som gäller foder och är väldigt sugen på att lära mej mer. Vi skördar eget hö men har ej analyserat det...
Svar
12
· Visningar
1 440
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp