Orkar ej fatta galopp i form

Sv: Orkar ej fatta galopp i form

Jag vet inte varför han har problem med att fatta galopp! Han kan lika gärna ha lärt sig fel från sin tid som ridskoleponny, kan tänka mig att det inte ställdes några krav på formen där.
 
Sv: Orkar ej fatta galopp i form

Jag är ingen förespråkare för "att vänta", dvs jag tolkar det som att man menar att hästen ska gå riktigt bra i skritt och trav och SEN börja med galoppen... Det är inte min rekommendation - galoppen kommer då så fruktansvärt "efter". Vet att detta var en "fluga" för ett antal år sen och jag vet inte hur många hästar jag såg som nästan kunde trampa men inte kunde galoppera. Föll isär, långa som skepp osv. Teorin att galoppen "löser" sig själv utan att träna den köper jag inte!

Jag förstår ditt problem som att hästen fattar galopp (både från skritt och trav) men blir lite lång eller hamnar över tygeln?

Eftersom det är bakben vi ska jobba så ser jag inget problem med att låta hästen bli lite i "fel form" i fattningarna, bara att öva vidare. Att rida på hellång tygel förstår jag inte - det måste vara nåt vi missuppfattar TS? Eller menar du att det är på längre tygel som den fattar med sänkt hals - och annars kastar upp huvudet? Den lägre halsen brukar bara innebära att fattningen lätt blir isär och galoppen lång.

Öva massor med fattningar precis som alla ovan skrivit, och öka samlingsgraden vartefter (och då menar jag språngets längd, inte huvudets placering). Själv rider jag en häst just nu som jag övar fattningar ur halt - och det gör jag helt utan krav på form, det kommer sen när hästen förstår vad den ska göra. Ibland är hästen rätt-och ibland fel, men det struntar jag i så länge hästen fattar samlat ur halt. Lycka till1
 
Sv: Orkar ej fatta galopp i form

Ja du verkar ha förstått vad jag menar! :)

Han fattar galopp, bara han får längre tygel och får sträcka ut halsen lite. Jag pratar inte om att rida honom på lång tygel så att den hänger och dinglar och ponnyn springer iväg för mig.

Tack för dina tips!
 
Sv: Orkar ej fatta galopp i form

KL

Det viktiga är ju inte längden på tyglarna, utan att hästen kan göra en fattning i balans och med bibehållen kontakt utan att "ränna iväg".
 
Sv: Orkar ej fatta galopp i form

Jag är ingen förespråkare för "att vänta", dvs jag tolkar det som att man menar att hästen ska gå riktigt bra i skritt och trav och SEN börja med galoppen... Det är inte min rekommendation - galoppen kommer då så fruktansvärt "efter". Vet att detta var en "fluga" för ett antal år sen och jag vet inte hur många hästar jag såg som nästan kunde trampa men inte kunde galoppera. Föll isär, långa som skepp osv. Teorin att galoppen "löser" sig själv utan att träna den köper jag inte!

Jag förstår ditt problem som att hästen fattar galopp (både från skritt och trav) men blir lite lång eller hamnar över tygeln?

Eftersom det är bakben vi ska jobba så ser jag inget problem med att låta hästen bli lite i "fel form" i fattningarna, bara att öva vidare. Att rida på hellång tygel förstår jag inte - det måste vara nåt vi missuppfattar TS? Eller menar du att det är på längre tygel som den fattar med sänkt hals - och annars kastar upp huvudet? Den lägre halsen brukar bara innebära att fattningen lätt blir isär och galoppen lång.

Öva massor med fattningar precis som alla ovan skrivit, och öka samlingsgraden vartefter (och då menar jag språngets längd, inte huvudets placering). Själv rider jag en häst just nu som jag övar fattningar ur halt - och det gör jag helt utan krav på form, det kommer sen när hästen förstår vad den ska göra. Ibland är hästen rätt-och ibland fel, men det struntar jag i så länge hästen fattar samlat ur halt. Lycka till1
:bow::bow:
 
Sv: Orkar ej fatta galopp i form

KL

Det viktiga är ju inte längden på tyglarna, utan att hästen kan göra en fattning i balans och med bibehållen kontakt utan att "ränna iväg".

Exakt!
Sen kan det ju vara svårt att få till PERFEKTA fattningar i början, men då skulle jag inte koncentrera mig alltför mycket på fattningen, utan då får den bli lite halvdålig. Precis som cha9 skriver:
Eftersom det är bakben vi ska jobba så ser jag inget problem med att låta hästen bli lite i "fel form" i fattningarna, bara att öva vidare
Skulle försöka jobba på att få ett bra arbetstempo, sen tror jag att det automatiskt blir enklare med fattningarna när hästen har förstått och man har finslipat.
Och som lewellyn skriver så är det då viktigt att inte bara släppa iväg hästen och låta den ränna i väg!
 
Senast ändrad:
Sv: Orkar ej fatta galopp i form

Har skum-läst denna tråd, alltså vad är det för fel med att rida en häst i alla gångarter fast man inte känner den så väl? :s Låter helt sjukt enligt mig. Okej om hästen stått ett tag, men om hästen är fullt frisk och klara alla gångarter så skall man väl inte bara skritta runt... Visst är det viktigt att behärska skritten, men inte skall man skippa de andra gångarterna för det. Hur skulle det vara om man som exempel SM ryttare köpt en ny häst och bara för att man inte känner den så bra endast skritta den?!
 
Sv: Orkar ej fatta galopp i form

Ingen har väl sagt att det är fel i sig. Men nu var det tal om att rida i rätt form på en omusklad ovan häst. Att hästen knappast orkar bära upp sig korrekt.

Att jag sedan personligen inte får ut något av att trava runt i oriktig form (knappast hästen heller) är en annan sak.
 
Sv: Orkar ej fatta galopp i form

Fast här var det väl galoppfattningarna som inte fungerade så bra? Av vad jag läste så klarar hästen att bära sig i galopp korta bitar, men den har problem att hänga ihop i fattningarna. Ingenting sägs (vad jag har sett) om hur den arbetar i trav. Då är det ju bara att öva vidare, många fattningar och korta bitar i galopp.

Enligt min erfarenhet så bygger inte den ena gångarten upp den andra, dvs bara för att hästen kan ridas i skritt så säger inte det att den klarar trav, ett bra travarbete bygger inte upp en bra galopp. Utan man får bygga upp hästen allsidigt i samtliga gångarter, men givetvis med lägre krav i början.
 
Sv: Orkar ej fatta galopp i form

Ja o därför ska den arbetas i alla gångarter, med undantag för dessa travare som inte kan galoppera rent.

Övning ger färdighet! Först får den röra sig som den klarar av själv, sedan understödjer man o utbildar den. De behöver olika styrkor för var gångart. Summan blir en starkare häst o det sker snabbare än om man skrittar i evigheter o bara rider där det känns bra. Komfortzonen för RYTTAREN.
En häst BYGGER inga muskler i skritt.. jo i klättring o därför måste de sättas på gym iom att man sitter på dem- belastas.
 
Sv: Orkar ej fatta galopp i form

Har skum-läst denna tråd, alltså vad är det för fel med att rida en häst i alla gångarter fast man inte känner den så väl? :s Låter helt sjukt enligt mig. Okej om hästen stått ett tag, men om hästen är fullt frisk och klara alla gångarter så skall man väl inte bara skritta runt... Visst är det viktigt att behärska skritten, men inte skall man skippa de andra gångarterna för det. Hur skulle det vara om man som exempel SM ryttare köpt en ny häst och bara för att man inte känner den så bra endast skritta den?!


Fast jag har inte sett att någon har skrivit att man endast ska rida en häst i skritt för att man inte känner den:crazy:
Du kanske ska läsa igenom svaren igen?:)
 
Sv: Orkar ej fatta galopp i form

Delvis kl: jag vill säga tack till alla konstruktiva svar jag fått på sista tiden! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 094
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
612
Senast: Ray
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 733
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp