Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är ingen förespråkare för "att vänta", dvs jag tolkar det som att man menar att hästen ska gå riktigt bra i skritt och trav och SEN börja med galoppen... Det är inte min rekommendation - galoppen kommer då så fruktansvärt "efter". Vet att detta var en "fluga" för ett antal år sen och jag vet inte hur många hästar jag såg som nästan kunde trampa men inte kunde galoppera. Föll isär, långa som skepp osv. Teorin att galoppen "löser" sig själv utan att träna den köper jag inte!
Jag förstår ditt problem som att hästen fattar galopp (både från skritt och trav) men blir lite lång eller hamnar över tygeln?
Eftersom det är bakben vi ska jobba så ser jag inget problem med att låta hästen bli lite i "fel form" i fattningarna, bara att öva vidare. Att rida på hellång tygel förstår jag inte - det måste vara nåt vi missuppfattar TS? Eller menar du att det är på längre tygel som den fattar med sänkt hals - och annars kastar upp huvudet? Den lägre halsen brukar bara innebära att fattningen lätt blir isär och galoppen lång.
Öva massor med fattningar precis som alla ovan skrivit, och öka samlingsgraden vartefter (och då menar jag språngets längd, inte huvudets placering). Själv rider jag en häst just nu som jag övar fattningar ur halt - och det gör jag helt utan krav på form, det kommer sen när hästen förstår vad den ska göra. Ibland är hästen rätt-och ibland fel, men det struntar jag i så länge hästen fattar samlat ur halt. Lycka till1
KL
Det viktiga är ju inte längden på tyglarna, utan att hästen kan göra en fattning i balans och med bibehållen kontakt utan att "ränna iväg".
Skulle försöka jobba på att få ett bra arbetstempo, sen tror jag att det automatiskt blir enklare med fattningarna när hästen har förstått och man har finslipat.Eftersom det är bakben vi ska jobba så ser jag inget problem med att låta hästen bli lite i "fel form" i fattningarna, bara att öva vidare
Har skum-läst denna tråd, alltså vad är det för fel med att rida en häst i alla gångarter fast man inte känner den så väl? :s Låter helt sjukt enligt mig. Okej om hästen stått ett tag, men om hästen är fullt frisk och klara alla gångarter så skall man väl inte bara skritta runt... Visst är det viktigt att behärska skritten, men inte skall man skippa de andra gångarterna för det. Hur skulle det vara om man som exempel SM ryttare köpt en ny häst och bara för att man inte känner den så bra endast skritta den?!