Orkar ej fatta galopp i form

Li_

Trådstartare
Jag har ridit en ponny två gånger, och det ska förhoppningsvis bli regelbundet i framtiden. Problemet är att han inte brukar ridas i form till vardags, alltså tycker han det är jättejobbigt!

Han orkar inte fatta galopp i form, men väl i galoppen orkar han bära upp sig korrekt korta stunder. Är det bättre att låta honom gå på långa tyglar i fattningen, och sen korta upp honom i galoppen igen, eller vänta med att galoppera tills han orkar fatta medan han är kvar i formen?
 
Sv: Orkar ej fatta galopp i form

Massvis åter massvis med fattningar för det är dom som stärker.
Om han inte orkar bära sig och hålla formen i fattningarna så är det väldigt osannolikt att du har en årlig form sedan utan troligen så lurar han dig.

/Camilla
 
Sv: Orkar ej fatta galopp i form

Javisst är formen i galoppen inte den bästa, men jag känner hur han arbetar med ryggen men orkar bara med det väldigt korta stunder.

Så det är mycket fattningar på långa tyglar som gäller för att stärka honom? :)
 
Sv: Orkar ej fatta galopp i form

Jag hade fattat på kort tygel för att kunna stöta honom.
Just det här med att rida mycket med lång tygel har jag personligen aldrig tyckt att det gett varken mig eller mina hästar något direkt, utan jag vill helst ha in dom i "ramen" mellan hand och skänkel så snart så möjligt.
Tänk på att han ska verkligen fatta galopp och inte bara springa in i galoppen.
Just galoppfattningen är väldigt mycket en "teknikövning" som visar hästen hur vi vill att den ska använda kroppen i galoppen sedan, så när du får till en riktigt bra galopp sedan så ska du samma känsla som i 1:a språnget på en bra fattning :)

/Camilla
 
Sv: Orkar ej fatta galopp i form

Problemet är att han inte fixar att fatta galopp på kort tygel utan måste få ha den längre, men fortfarande så jag har kontakt med munnen förståss :)
 
Sv: Orkar ej fatta galopp i form

Problemet är att han inte fixar att fatta galopp på kort tygel utan måste få ha den längre, men fortfarande så jag har kontakt med munnen förståss :)

Men fattar han verkligen galopp då, och inte "springer" in i galoppen?

/Camilla
 
Sv: Orkar ej fatta galopp i form

Hej,

Du har ridit hästen två gånger och kommer framledes förhoppnungsvis fortsätta rida och utveckla den. Då är min fråga, varför du REDAN tänker säta fokus på det, som hästen har problem att orka med. Det kommer förmodligen bara sätta er bägge på pottkanten, då hästen kommer tycka att du är urbota jobbig.

Varför inte börja lära känna hästen, trivas, ha roligt och sen be er tränare om hjälp, när ni börjar hitta knapparna tillsammans.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Orkar ej fatta galopp i form

Delvis kl

Håller med IngelaH.
Du skriver att han inte brukar rida i form till vardags, då skulle jag fokusera på ex. traven och få till en korrekt form och styrka där och senare börja med galoppen.
Om du länger tyglarna i galoppfattningen så fattar han ju inte en korrekt galoppfattning, utan han slänger sig antagligen fram på bogarna, för så har han väl kanske också lärt sig det och sen blir det galopp, men den är ju lååång ifrån att vara korrekt.
Nej, jag skulle som sagt börja från andra hållet och ta galoppen sist.
 
Sv: Orkar ej fatta galopp i form

Håller med er båda ovanstående. Jag fattar inte varför det över huvudtaget är så himla viktigt att galoppera genast. Jag hade börjat (efter att ha lärt känna hästen) att jobba mycket i skritt. Det går utmärkt att börja ritten med en stund på vägen/i skogen i trav och galopp i fri form för att mjuka upp. Sen fortsätter man med lösgörande övningar i skritt. Då det funkar, kan man börja trava. Jag ser ingen vits med att flänga runt i trav och galopp om inte ens skritten funkar.
 
Sv: Orkar ej fatta galopp i form

Formen är av underordnad betydelse. Träna fattningar o gör annat lösgörande så kommer den ändå med rätt träning. Bjudningen är A o 0

Skritt på tygeln är sämre än trav o galopparbete. En lösgjord häst söker sig neråt o kan sen fångas upp mjukt.
 
Sv: Orkar ej fatta galopp i form

Är det så att hästen är väldigt svag, så hade jag börjat med att jobba den från marken med tömkörning, så den får stärka sig ordentligt innan du ställer krav uppifrån ryggen.


Tvärtom från vad några andra i tråden tycker, tycker jag att du ska ställa krav och inte bara lattja runt, för hästens eget bästa behöver den jobba rätt för att inte bli felbelastad,
dock inte mer än korta stunder, så den inte får djävulsk träningsvärk och tycker det är alldeles för jobbigt. Håll arbetsglädjen uppe!

Du gör inte ponnyn en tjänst genom att låta den lalla runt som den vill.
 
Sv: Orkar ej fatta galopp i form

Hej,

Du har ridit hästen två gånger och kommer framledes förhoppnungsvis fortsätta rida och utveckla den. Då är min fråga, varför du REDAN tänker säta fokus på det, som hästen har problem att orka med. Det kommer förmodligen bara sätta er bägge på pottkanten, då hästen kommer tycka att du är urbota jobbig.

Varför inte börja lära känna hästen, trivas, ha roligt och sen be er tränare om hjälp, när ni börjar hitta knapparna tillsammans.

Mvh

IngelaH

Jag försökte tidigare ändra inlägget, då stavningen blev kass och jag tyckte att häften fattades. Men det var ngt myskul serverfel just då. Så jag lyckades inte ändra mitt meddelande.

Det jag menar är inte att lalla runt o låta hästen gå som den vill. Utan jag menar att den ska ridas i form, även till vardags i övriga gångarter, för att stärka sig, så kommer galoppen som ett brev på posten.

Missförstå mig inte fel. Jag är INTE ute efter att kritisera, eller skriva någon på näsan, utan vill bara gett gott råd i all välmening.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Orkar ej fatta galopp i form

Håller med om de svar du fått. Sen så, en "galoppfattning" där hästen springer in i fattningen med långa tyglar stärker inte mer än när den själv fattar galopp i hagen.
 
Sv: Orkar ej fatta galopp i form

Tack ni som svarat! :) Jag starta den här tråden för att få tips och råd hur jag skulle tackla det här med galoppfattningarna. Jag ser inget fel i att börja tänka på det redan nu efter andra gången jag ridit honom, lika bra att göra det förr än senare. Frågar man om hjälp tidigt är det lättare att göra rätt från början!

Av vad jag kan läsa här i tråden tycker ingen det är någon bra idé att länga tyglarna och låta honom gå ur formen för att kunna fatta galopp, hade jag inte skrivit här hade jag förmodligen fortsatt att göra just så eftersom det var det som fungerade.

Jag känner ponnyn sen tidigare, men har bara hanterat honom från marken innan. :)
 
Sv: Orkar ej fatta galopp i form

Jag ser inget fel i att börja tänka på det redan nu efter andra gången jag ridit honom, lika bra att göra det förr än senare.
e
Du måste FÖRST göra honom stark i skritten, sen i traven och sen galoppen!
Det beskriver förklarar ju tydligt att hästen inte är tillräckligt stark för att kunna bära sig i galoppfattningen/galoppen, varför ska du då börja jobba med den?:confused: Det är ju bara dumt mot hästen! Du behöver backa tillbaka några steg och börja om från början för att han ska lära sig HUR man jobbar i en korrekt form!

Jag har själv börjat rida en ponny nyligen som varken har styrka i galoppfattningen eller själva galoppen. Varför ska jag då tvinga honom att galoppera när det uppenbarligen inte går? Det ger varken mig eller hästen nått!
Istället jobbar jag i skritt och trav och försöker jobba med att inte han inte bara ska springa och lägga sig på bogarna.
Det är SÅ viktigt med dem små grundsakerna! Galoppen kommer när hästen har styrka till det.
 
Senast ändrad:
Sv: Orkar ej fatta galopp i form

Det är väl ingen som sagt att ts bara ska lattja runt?:confused: Om hästen är väldigt omusklad och felriden kan den omöjligt orka bära upp sig ordentligt i galopp genast. Man måste börja i en enda, liksom. Inte i slutet.

Jag ser ingen nytta med att trava runt runt om inte ens skritten fungerar. DET är att lattja runt.
 
Sv: Orkar ej fatta galopp i form

Ja givetvis förstår jag att jag måste börja i början, så dum är jag inte! Men jag ville ha tips och råd hur jag skulle tänka med hästen, jag tycker inte det är fel att be om tips och råd! Och eftersom jag var nog förutseende att tänka på att fråga här, så kommer jag nu börja i rätt ände!

I första inlägget skrev jag "Är det bättre att låta honom gå på långa tyglar i fattningen, och sen korta upp honom i galoppen igen, eller vänta med att galoppera tills han orkar fatta medan han är kvar i formen? "

Han kan för övrigt arbeta i korrekt form i både skritt och trav, där både rygg och bakben är med!
 
Senast ändrad:
Sv: Orkar ej fatta galopp i form

Ja givetvis förstår jag att jag måste börja i början, så dum är jag inte! Men jag ville ha tips och råd hur jag skulle tänka med hästen, jag tycker inte det är fel att be om tips och råd! Och eftersom jag var nog förutseende att tänka på att fråga här, så kommer jag nu börja i rätt ände!

I första inlägget skrev jag "Är det bättre att låta honom gå på långa tyglar i fattningen, och sen korta upp honom i galoppen igen, eller vänta med att galoppera tills han orkar fatta medan han är kvar i formen? "

Han kan för övrigt arbeta i korrekt form i både skritt och trav, där både rygg och bakben är med!


Fast du skrev ju i allra första inlägget att hästen till vardags inte rids i form till vardags, hur längre har hästen blivit riden så?
Jag kan tycka att det känns konstigt att hästen har så stora problem med att fatta galopp om den nu jobbar så himla korrekt i skritt och trav!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 094
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
612
Senast: Ray
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 733
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp