Jag blir nåt så vansinnigt irriterad på två personer som åker "min" buss på morgonen. Det spelar ingen roll om jag tar bussen som går fem min före, den vanliga tiden eller fem min efter - dom lyckas ta mej fan ALLTID ta samma buss.
Den ena går på på samma ställe som jag. Först går han och röker längs gångbanan, och jag hamnar ofelbart alltid bakom honom. Därtill går han i ett sånt tempo att jag inte kan gå förbi utan att börja jogga, så jag får gå där bakom i rökdimman. När vi väl är framme är han en sån där som ska röka in i sista sekund innan bussen öppnar dörrarna. Och när de där dörrarna öppnas så klämmer han sig förbi dom som redan stått och väntat på bussen en stund, för att han minsann ska få en av de få lediga platserna - i främre delen av bussen.
Snubbe nr två kliver på vid nästa hållplats. Han har en ful frisyr (det har jag enbart lagt märke till för att jag stör mig på honom på andra plan) och luktar som att han rullat runt i en pöl av innehållet från 20 olika axe-burkar. Han går alltid på allra längst fram, klämmer sig förbi de folk som redan står upp i gången och stannar PRECIS intill mig. VARJE GÅNG. Och så står han där och stinker äcklig parfym så att lungorna nästan krullar ihop sig tills vi ska gå av på samma hållplats ca 15 minuter senare. Då ska han till varje pris tränga sig ut fortast möjligt, trots att personerna omkring också är på väg av och att det då blir onödigt kaos när han ska försöka knö sig förbi.
VAD GÖR SÅNNA MÄNNISKOR I FRÄMRE DELEN AV BUSSEN? (nej här ska inte ursäktas någon caps lock, det där var högst medvetet). Om man nu absolut måste fylla lungorna med cigarettrök innan man kliver på eller använda ett lager parfym som ett extra ytterplagg så kan man väl i alla fall kliva på längst bak, så allergiker kan hålla sig i den främre delen och slippa må dåligt hela resan?
(Tillägg: det är vansinnigt skönt att få utlopp för den här irritationen, så jag minskar risken för att ställa mig och skrika någon av dom i ansiktet imorgon)