Orimliga saker som stör dig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
OK, lite samma tema som förut.

Text där skribenten inte kan skillnaden mellan VAR och VART är irriterande.

Eller när man använder ord vars betydelse man inte kan - välj ett ord du förstår!
Om stavningen är för svår: välj en synonym du kan stava till.

Härmed har jag etablerat min plats som språkpolis...
glöm inte SÄR SKRIVNINGARNA
eller av stavningarna
fruktansvärt orimligt:eek:

Fast vem i Kiruna säger "jag ska till Götaland" om de ska till Skåne?
Det är att bete sig illa, att generalisera halva Sverige till en sammanklumpning.

Fast jag säger att jag ska till Göteborg, fast jag egentligen ska till Göröd, som ligger utanför Kärna, som ligger utanför Kungälv, som ligger norr om Göteborg, men det blir så jobbigt att hålla på och förklara var det är, så det är lättare att säga Göteborg, för det vet alla var det är. Och skulle jag åka längre söderut än Småland så skulle jag nog säga att jag ska till Skåne, även om det kanske är Halland eller Blekinge eller vad det nu finns för landskap därnere. Norrut = Norrland, söderut = Skåne, en grov förenkling alltså. Fast enklast är det ju ändå att säga namnet på staden man ska till, om det nu är en hyfsat välkänd stad.

På tal om engelska på instagram är jag skitirriterad på att jag skriver på svenska på instagram för det tar emot att gå över till engelska helt plötsligt för det ser dumt ut när en del är på svenska och en del på engelska - jag vill gå över men det blir så fult. Dessutom ser det väl bara skumt ut om jag delar nåt därifrån på engelska till min svenska facebook, det blir också fult. Så resultatet är att jag skriver på svenska som bara svenskar förstår, förutom presentationen som är skriven på engelska, men taggar på både svenska och engelska med resultatet att jag har följare som mest kan gissa sig till vad jag skrivit och typ bara förstår presentationen som i slutänden berör bara en bråkdel av det jag lägger upp. Kan inte direkt skriva på bägge språken heller för det går inte att byta rad så det blir asfult det också. Skitstörigt!

Fast jag säger att jag ska till Göteborg, fast jag egentligen ska till Göröd, som ligger utanför Kärna, som ligger utanför Kungälv, som ligger norr om Göteborg, men det blir så jobbigt att hålla på och förklara var det är, så det är lättare att säga Göteborg, för det vet alla var det är. Och skulle jag åka längre söderut än Småland så skulle jag nog säga att jag ska till Skåne, även om det kanske är Halland eller Blekinge eller vad det nu finns för landskap därnere. Norrut = Norrland, söderut = Skåne, en grov förenkling alltså. Fast enklast är det ju ändå att säga namnet på staden man ska till, om det nu är en hyfsat välkänd stad.
Då ligget det ju ändå hyfsat nära Göteborg. Jag skulle köpa att du sa att du skulle till Östersund även om du skulle till Hallen som ligger en bit utanför.

Jag älskar den här tråden. I'm not alone!! :banana:

Några av mina hangups som jag inte borde bry mig om:

-kändisar och även andra som ska vara så "naturliga" och skriver grejer som "var dig själv" och lägger ut bilder där de håller in magen (ping Molly och BlondinBella m fl) och är mejkade men liiite mindre än vanligt. Helvete, gå all in eller sluta hyckla.

-kundpinnen, facebook-gråtaren m fl redan flitigt avhandlade grejer

-människor som går långsamt :nailbiting: UR VÄGEN SNIGEL

-att granntanten tvättar jämt. Nog för att det gör det lite svårare för mig att få tid men hon tvättar ofta på morgonen när jag ändå inte kan (och det är därför jag ser det, ser tvättstugan på väg till jobbet). Hur kan man behöva tvätta flera gånger i veckan?? Vad tvättar man då??

-människor som kommenterar under artiklar utan att ha läst dem

-människor som kommenterar när Elgiganten har "nattöppet" om att det minsann inte är natt vid 22. Gode gud hur orkar man! What the hell! När jag kollade sist hade de galet många kommentarer om just att det inte är natt när de har öppet.. (Och där sitter Lenis som en kuf och klickar in på kommentarerna bara för att se o störa sig :angel:)

Vi har också en tvättare:cautious:
Han tvättar ungefär 5 gånger eller mer i veckan.
Spritt språngande galen. Snor bästa tiderna gör han också.

Kan fortfarande än i dag bli orimligt irriterad på den servitris som snorkigt rättade mitt korrekta uttal av "bruschetta". :mad: Hände en gång. För 4 år sedan. Jag är orimlig.
Inte alls orimligt tycker jag!

Nu kom jag att tänka på något som retar mig till vansinne: när folk, särskilt restaurangpersonal, inte kan uttala "chèvre" riktigt. Det är inget jävla é på slutet :rage:
(Och franska är ändå ett irriterande språk - men man bör i alla fall uttala det korrekt :p)

Vi har också en tvättare:cautious:
Han tvättar ungefär 5 gånger eller mer i veckan.
Spritt språngande galen. Snor bästa tiderna gör han också.
Enligt mitt ex så är jag konstigast på jorden som inte velat tvätta halvtomma maskiner och dessutom himla elakt att inte just hans favoritskjorta var ren och nystruken när det var fest antingen fre eller lördag
Samtidigt som han tyckte det var dyrt med elräkningarna och vattenräkningarna - nånstans borde jag ju slösat ? ( vi bodde i hus )
Orimligt ?:rage:
Någon:angel:

Kan fortfarande än i dag bli orimligt irriterad på den servitris som snorkigt rättade mitt korrekta uttal av "bruschetta". :mad: Hände en gång. För 4 år sedan. Jag är orimlig.

Åh, jag har en historia på samma tema som blivit ett internt skämt mellan mig och maken. Det var flera år sedan, vi var på middag på en krog här ute i en liten ort i Uppland, ganska långt ute på vischan och inte särskilt tjusigt på något sätt. Vi har ätit en god middag och är sugna på lite efterrätt, frågar därför servitören om vi kan få kika på efterrättsmenyn.

Hans svar:

"Menar ni dessertmenyn?"

:laugh:

Nu blir jag halshuggen, men jag blir irriterad på att folk skriver bäbis och bebis hela tiden.

Bebis har ätit
Jag har stickat åt bebis
Bebis på insidan, bebis på utsidan
Bebis ska rapa

Det låter som nåt djur. Som aldrig skrivs om i bestämd form.
För är det värre med "bonusen". Har sett det vid olika tillfällen på Buke, tack och lov ingen annanstans. Istället för bonusbarnet skriver man om bonusen. Det låter som en sak, inte en levande varelse, och det skär i hjärtat på mig.

Just nu är jag orimligt irriterad på hur fult allt blir på min uråldriga laptop. Men jag vänjer mig säkert snart.

Jag blev helt odräglig när jag lärde mig att det uttalas brusketta (typ förra året :angel:) och rättar sedan dess alla andra! :D

Dessutom kan jag njocki.

Inga jävla servitriser ska snorka sig mot oss, eller hur? :D

För är det värre med "bonusen". Har sett det vid olika tillfällen på Buke, tack och lov ingen annanstans. Istället för bonusbarnet skriver man om bonusen. Det låter som en sak, inte en levande varelse, och det skär i hjärtat på mig.
Där håller jag med!
Låter fruktansvärt på många sätt
Men å andra sidan är ju en bonus något som är extra utöver vad man väntat sig- så kanske en tolkningsfråga?
Jag har egentligen svårt att se ordet "bonus" som något negativt
dock förstår jag vad du reagerat på

Där håller jag med!
Låter fruktansvärt på många sätt
Men å andra sidan är ju en bonus något som är extra utöver vad man väntat sig- så kanske en tolkningsfråga?
Jag har egentligen svårt att se ordet "bonus" som något negativt
dock förstår jag vad du reagerat på
Det är för opersonligt. Dessutom har det dykt upp när folk varit missnöjda med bonusbarnet. Då känns det som att "bonusen" avpersonifierar barnet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka