orientering?

W

Wikatschuk

Hej!Jag har en fråga,finns det orientering till häst??:bump:Har alltid tyckt det va roligt med orientering men kan själv inte sprnga pga av gammal skada men varför inte slå ihop det man gilla mest?:DÄr det någon som vet kan ni väl berätta,vad när hur;) Tack!

Sv: orientering?

Faktiskt ingen aning, har inte hört talas om det..

Men det är ju en himla bra idé!!!!! :bump: om det inte finns redan, kanske det går att "skapa" ? :)

Hej!Jag har en fråga,finns det orientering till häst??:bump:Har alltid tyckt det va roligt med orientering men kan själv inte sprnga pga av gammal skada men varför inte slå ihop det man gilla mest?:DÄr det någon som vet kan ni väl berätta,vad när hur;) Tack!

Jag vet att man har tänkt ha tävlingar där man får karta och skall ta sig mellan a och b och så vidare. Minns inte hur det blev med det om det blev av.

Det som jag kan känna skulle vara ett hinder för orientering till häst är att det är svårt att i riktigt natur ta sig mellan de olika kontrollerna. Det är ju så många ställen man inte kan gå med en häst. Att hitta nya vägar kan ju vara nog så krångligt ändå. Diken, staket, våtmarker, steniga områden med håligheter som lurar under mossan kan leda till skador man inte vill ha, när tävlingsmomentet kickar in.

Under en distansritt vet man att vägen man skall rida på blivit utprovad till att hålla för en häst och det är därmed säkrare att ta sig fram under ett tävlingsmoment som ju att ta sig fram fort är. Jag skulle inte vilja ta min häst till en sådan tävling.

Hälsning Maja

Då och då anordnar Östergötlands Fjordhästförening "Rid- och körorientering".
Det är jättekul!
Det är bra med marker som har många småvägar och stigar som det också finns orienteringskarta över.
En banläggare som förstår både orientering och häst är viktig.
Det är en påhittad tävlingsform som bara är på skoj. Men eftersom vi har våra hästar för skojs skull så är det helt OK att hitta på alla möjliga konstiga tävlingar med häst.
Självklara tillbehör är kaffe och varm korv.

Enligt min far som både är ryttare och orienterare så har det förekommit men det är ganska invecklat att ordna en bra tävling på grund av att just marken måste hålla för häst...

Tydligen har man då haft anvisningar på vilka vägar/stigar/skogspartier som får användas under banans gång och sen gäller det att välja kortast och snabbast väg till nästa kontroll...

Låter himla kul tycker jag men det kräver väl att man har ganska bra och stora marker där alla är ok med att hästar tar sig fram...

Själv rider jag rakt ut i ingenstans i mellanåt och kan trassla in mig ganska rejält i otillgängliga marker - men det är ganska nyttig träning det också så länge man är försiktig...

Har varit med och arrangerat "hästorientering" två gånger. Då i form av poängorientering (man får en karta med ett antal kontroller som har olika poäng efter svårighetsgrad, sedan får man en fast tid - i vårt fall en timme - att ta så många poäng som möjligt). På så vis kan man rida tillsammans om man vill. Vi höll till på orienteringsklubbens marker där det finns gott om stigar att använda, och vid en årstid då markerna höll för detta.
Det var väldigt uppskattat, det var många ekipage som annars aldrig ger sig ut och tävlar som tyckte det var kul att komma ut på lite äventyr ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 807
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka