Organisera prylar

Wille

Trådstartare
Jag kan ju inte vara den enda som har miljarder med prylar. Men hur fasen organiserar man dessa? Finns det någon mästerorganiserare här?

Jag har en låda med en massa bra-att-ha-saker. Idag behövde jag en sexkantnyckel och tänkte att jag nog hade en passande i lådan. Givetvis var den en bit ner i lådan så jag fick lyfta ut en massa saker för att komma åt den. O jösses vad prylar jag har i den där lådan. Egentligen kanske jag borde skaffa en sortimentlåda där jag kan ha alla diverse beslag, gångjärn, spik och skruv. Och en verktygstavla för mina verktyg. Eller två sådana att sätta upp på skrubbens dörrar.

Fler förslag?

Innehållet i min bra-att-ha-låda:
20221128_162914.jpg
 
Euuhm, jag vågar knappt visa hur det ser ut i min skrubb eller lådor :bag:

Organiserade medicinskåpet (ja, jag har ett helt högskåp med medicin, plåster och värmeljus), en stor kasse var bara att slänga pga fel dos eller för gammalt. Sen köpte jag en (fråga mig inte varför jag bara köpte en) korg att ha lite mediciner i. Resten försökte jag stapla lite snyggt på varsitt hyllplan, sorterat efter typ av medicin.

Just korgar av olika slag är min räddning många gånger. Om jag lyckas hålla mig till systemet som var tänkt från början vill säga.

Sortimentslådor har jag i massa olika storlekar till småbôs, främst pysselgrejer och knappar och sånt.
 
Vår skrubb ser värre ut. Tänk som din fast med en ambition att ha kartongåtervinningen ovanpå allt. Plus de få plastkassar man har kvar plus hushållspappret... Din ser väldigt organiserad ut tycker jag!
Tack!

Om jag bara kunde komma ihåg vad jag har längst in. Kanske vore en idé att gå igenom skåpets innehåll. En del kan kanske flyttas till ladan.
 
Tack!

Om jag bara kunde komma ihåg vad jag har längst in. Kanske vore en idé att gå igenom skåpets innehåll. En del kan kanske flyttas till ladan.
Och mycket kan säkert kastas? Jag är i samma sits och MÅSTE göra något radikalt. Inte minst slänga sånt jag inte behöver. Jag beställde till och med en bok; The life-changing magic of tidying up, av japanskan Marie Kondo. MYCKET intressant och träffsäker och framförallt med råd kring vad man ska behålla och vad man faktiskt ska slänga bort. Utan dåligt samvete/tvivel/ångest. Det är nämligen en konst, en svår konst, men nödvändig.

(Min man säger ofta att jag är en hoarder..... SÅ illa är det inte, menar jag, men piken går fram...)
 
Och mycket kan säkert kastas? Jag är i samma sits och MÅSTE göra något radikalt. Inte minst slänga sånt jag inte behöver. Jag beställde till och med en bok; The life-changing magic of tidying up, av japanskan Marie Kondo. MYCKET intressant och träffsäker och framförallt med råd kring vad man ska behålla och vad man faktiskt ska slänga bort. Utan dåligt samvete/tvivel/ångest. Det är nämligen en konst, en svår konst, men nödvändig.

(Min man säger ofta att jag är en hoarder..... SÅ illa är det inte, menar jag, men piken går fram...)
Tror faktiskt att där inte finns en massa saker som bör kastas. Allt kan nog användas, bara inte just idag.
 
Jag har ett gäng korgar där jag lägger i sak efter tema, batterier och glödlampor i en, disktrasor och svampar i en annan, skruvar och krokar i en tredje. Är en hamster och tycker om att ha lager hemma, och det här fungerar för mig för att kunna ha översikt på vad jag har.
 
Jag kan ju inte vara den enda som har miljarder med prylar. Men hur fasen organiserar man dessa? Finns det någon mästerorganiserare här?

Jag har en låda med en massa bra-att-ha-saker. Idag behövde jag en sexkantnyckel och tänkte att jag nog hade en passande i lådan. Givetvis var den en bit ner i lådan så jag fick lyfta ut en massa saker för att komma åt den. O jösses vad prylar jag har i den där lådan. Egentligen kanske jag borde skaffa en sortimentlåda där jag kan ha alla diverse beslag, gångjärn, spik och skruv. Och en verktygstavla för mina verktyg. Eller två sådana att sätta upp på skrubbens dörrar.

Fler förslag?

Innehållet i min bra-att-ha-låda:
Visa bifogad fil 106556


Jag har en kompis som skaffade genomskinliga lådor med genomskinliga lock tror det var från IKEA att förvara saker i, genomskinliga för att hon skulle se vad som fanns i dem och lite lägre så det inte gick i så mycket i varje låda så det inte blev så mycket i varje låda som hon behövde lyfta ut. Lådorna var stapelbara på varandra på och på sidan så märkte hon upp vad som fanns i varje låda på tejp som gick att skriva på . Det kanske skulle vara något att fundera på?
 
Jag har en kompis som skaffade genomskinliga lådor med genomskinliga lock tror det var från IKEA att förvara saker i, genomskinliga för att hon skulle se vad som fanns i dem och lite lägre så det inte gick i så mycket i varje låda så det inte blev så mycket i varje låda som hon behövde lyfta ut. Lådorna var stapelbara på varandra på och på sidan så märkte hon upp vad som fanns i varje låda på tejp som gick att skriva på . Det kanske skulle vara något att fundera på?
Det har jag!
 
Jag har en kompis som skaffade genomskinliga lådor med genomskinliga lock tror det var från IKEA att förvara saker i, genomskinliga för att hon skulle se vad som fanns i dem och lite lägre så det inte gick i så mycket i varje låda så det inte blev så mycket i varje låda som hon behövde lyfta ut. Lådorna var stapelbara på varandra på och på sidan så märkte hon upp vad som fanns i varje låda på tejp som gick att skriva på . Det kanske skulle vara något att fundera på?
Det är nog en bra idé. Har ju redan två plastlådor, en med disktrasor, klädnypor och svampar. Den andra med diverse elsladdar. Jag får nog göra en inventering för att se vad jag har och hur det kan organiseras i lådor.
 
Jag har en kompis som skaffade genomskinliga lådor med genomskinliga lock tror det var från IKEA att förvara saker i, genomskinliga för att hon skulle se vad som fanns i dem och lite lägre så det inte gick i så mycket i varje låda så det inte blev så mycket i varje låda som hon behövde lyfta ut. Lådorna var stapelbara på varandra på och på sidan så märkte hon upp vad som fanns i varje låda på tejp som gick att skriva på . Det kanske skulle vara något att fundera på?

Jag med !
Skrev ut lappar i början för att barnen skulle hålla koll men nu behövs det inte längre :)
Perfekt för småprylar och pyssel.
 

Bifogade filer

  • DSC_4125.JPG
    DSC_4125.JPG
    179,8 KB · Visningar: 102
Dela upp det i en verktygslåda, en beslag/tejplåda och så en låda med odefinerat "bra att ha" så skiljer du verktygen från annat bös.
Verktygen är viktiga att ha lätttillgängligt så att det inte blir ett jobbigt moment att ta fram dom.

(Bra att ha lådor med konstiga saker som inte passar in nånstans har nog nästan alla, vissa av oss har flera)
 
Verktygen är viktiga att ha lätttillgängligt så att det inte blir ett jobbigt moment att ta fram dom.

(Bra att ha lådor med konstiga saker som inte passar in nånstans har nog nästan alla, vissa av oss har flera)
Ja, så är det. Här har hammare, tumstock och skruvmejslar legat överst i bra-att-ha-lådan, då de används oftare än andra prylar.
 
20221128_205752.jpg
9 av 10 gånger jag öppnar skåpet behöver jag antingen fasta nycklar,tumstock eller silvertejp alltså ligger det enkelt och synligt.
Verktygen ligger i bottenfacket så att jag inte av slarv lägger annat över/i/på deras låda. Dom är viktigast att det är ordning på.
I pappkartongen ligger det grejer som vissa säkert legat i bra att ha lådor en stor del av mitt liv. Men det gör inget eftersom det inte kan komma ivägen för det jag behöver.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har så länge jag kan minnas tyckt om att organisera saker. Sen jag ställde upp som frivillig på konserterna i skolan för att få...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 355
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp