Oregelbunden puls

P

Pavana

Det är ju ganska vanligt med förmaksflimmer eller andra oregelbundenheter hos hästar som gör pulsmätning knepigt.

Vad finns det för erfarenheter av detta i forumet. I vissa länder skall man ha veterinärintyg att pulsen skall mätas med stetoskop just av den anledningen.

Har fösökt lära mig på nätet men skulle gärna vilja höra från er med erfarenhet.

:laugh:

Sv: Oregelbunden puls

Men veterinärerna tar väl alltid pulsen med stetoskop, så det behövs nog inget intyg.
Eller??

Men veterinärerna tar väl alltid pulsen med stetoskop, så det behövs nog inget intyg.
Eller??

Jag har sett att pulsare ibland använt quickcheck (Louisedal) medan på andra ställen har alla haft stetoskop...

Blev intresserad av ämnet när min häst bara gick i bigemini på pulsmätaren (blip-blip-pauus-blip-blip-pauus). Regelbundet förvisso men den snabba dubbelblippen störde beräkningen av pulsen för pulsmätaren. Med stetoskop kunde man däremot räkna fint men det var trassligt att görta under ritt. ;)

Lösningen blev att hitta placering av elektroderna som gav bara ett blipp. På min häst är det på höger sida. Skönt att kunna se 34 i vilopuls snarare än 220.
:idea:

Ja, pulsarna använder ofta pulshandtag.

Men funkar inte det, och pulsen visar för högt, är det veterinären som pulsar med stetoskop innan man blir utesluten, eller får gå ur grinden för nytt försök senare.

Hur fungerar det med tidsregitreringen om man ropar puls och pulsaren inte kan få ett pulsvärde med quickcheck. Kan man begära pulsning med stetoskop? Annars får man ju fel pulstid av tekniska skäl...

Det är ju när du går in i grinden som ridtiden stoppas.
Om det tar ett tag att få fram ett pulsvärde har ingen betydelse, mer än att det är din vilotid som rullar iväg.

KL
Kan någon här förklara hur man räknar pulsen på en distans häst?
Jag har ingen aning om hur det fungerar. Men det jag undrar är.
Om man rider en sträcka så ska man sen kolla pulsen, vad ska den då ligga på? Och hur lång tid har man på sig före vet kollar pulsen? Är tanken att man ska känna sin häst så väl att man vet när man kommer fram att nu har jag si eller så lång tid på mig och att man har koll på sin hästs puls så den ligger rätt när man kommer till kontrollen.
Hoppas att ni förstog mina funderingar.

När man kommer in i grinden har man 20 min på sig att få ner pulsen, hur mkt beror på vilken klass, 60 slag/minut, eller 64 slag/minut.

Man kollar givetvis pulsen själv, innan man går in i grinden och skriker "PULS".

På en bra häst hinner man nätt och jämt slita av sadeln, blöta ner den lite och så kan man gå in i grinden. Runt 2 min med andra ord! Dock beror det mkt på medhjälparna där, det de gör kan minska tiden massor, och är de inte effektiva, snabba och vet vad de ska göra så kan lätt de där 2 min dra iväg mot 5-7 min istället (eller mer!).

När man räknar pulsen så är det precis som alla pulser! antalet slag/minut. Dock får man tänka på att antagligen bara räkna "varannat" slag, då man hör båda kamrarna helt enkelt. Har hästen rikigt låg puls så kan det bli lite krångligt då faktiskt... om man inte är van.

Nu hänger jag inte med. SKA pulsen ligga på exakta slagen eller bara vara under?
Vad menar du att man bara hinner slita av sadeln och sen in och ta puls? På 20 min borde det vara gott om tid eller? Förstog nog inte riktigt.

Den tiden räknas fortfarande som tävlingstid, därav vill man minska den så mkt som det bara går! Därav, på en bra häst, och med ett bra team tar det runt 2 min. Men givetvis kan man använda alla 20 min, men tiden drar ju iväg, och man får väldigt låg hastighet då.

Det är högsta tillåtna puls som jag menar, så det eller under är alltså ok!

Så om man ex rider fort första biten, och långsammare en bit före man kommer fram (för att få ner pulsen) så kan man bara ta av grejerna, pulsa, på med sakerna å rida vidare? förstog jag rätt då??

Ja nästan, det är alltid obligatoriskt vila efter en veterinärgrind, hur länge är lite olika, men det vanligaste är 30 min, och den tiden börjar då alltså efter att man har ropat puls. Och så måste man givetvis veterinärbesikta hästen.

Och, de riktigt bra behöver oftast inte sakta ner så mkt innan veterinärgrinden, jag gjorde så att jag alltid hoppade av och skrittade sista 50 metrarna ungefär, då tog det ungefär 2 min för mig att pulsa in, mitt största problem var att hitta pulsen på hästen :o På tävling var jag alltid så stressad, så ja... oftast fick jag gissa lite och gå på hur fort pulsen kändes, hann liksom inte räkna så länge, utan kanske 3 slag på raken så fick jag känna efter! Misslyckades aldrig förvisso, men jag hade en mkt tacksam häst!

De riktigt duktiga kan ofta galoppera in i grinden, men det handlar oxå om att känna av hur hästen klarar vädret. Hästen pulsar ner olika fort i olika temperaturer, så det får man oxå anpassa sin hastighet efter.

Jag har nämligen en häst jag verkligen tror skulle passa till distans ridning. Men det här med pulsen är ju det jag funderar mest över. Men han är ganska låg pulsad och det är svårt att få upp han i någon högre puls, och han kommer alltid snabbt ner i pulsen igen.
Funderar på hur jag ska kunna testa utan att behöva rida massa många långa mil.

Det finns säkert flera ryttare som skulle kunna tänka sig att testa din häst på tävling.
T ex finns ju Sydnärkeritten i Pålsboda 5 juni.

Den ska vara vaccinerad enligt Ridsportförbundets regler, men det gissar jag att din är, eftersom det är en starthäst?
Sen måste han ha en "Gul Bok", som man beställer hos Ridsportförbundet för 40 kr.
Ryttaren måste ha licens och Grönt kort.
Eftersom han inte tävlat förut får han inte gå tävlingsklass direkt, utan måste börja med en Clear Round.
Men gör han den på Sydnärke, kan han ju tävla 50 km på Fornabodaritten. :)

Synd att jag tänkte rida min häst på Sydnärke, annars hade jag kunnat offra mig.

Okej det låter ju intressant. Kan du ev hjälpa mig att hitta någon som kan tänka sig att rida? Hinner man beställa en gul bok och när går anmälan ut? vad kostar det. Oj vad många frågor det blev nu.
Jag har ju tänkt mig att låna ut denhär hästen till någon som vill tävla distans. Kanske kan bli enklare om han kommer ut lite och visar sig.

Hästen är jätte trevlig Aldrig startad men tränad sen han var två. Otrolig kapacitet, men han travar inte tillräckligt fort, men blir aldrig trött. Är just nu hos en bekant till mig för att bli lite mera riden. Så det ser ut att kunna fungera i tiden tycker jag.
När man rider en CR hur lång tid har man på sig? Och hur snabbt brukar man rida dem i? Jag har ju ingen aning med puls eller tider eller något, så jag behöver nog en del hjälp av den som ev kan tänka sig att rida. Anmälan är ju ganska snart om den som ska rida ev vill pröva han först.

Hittade inte tävlingsboken. Och det fanns flera olika klasser, är 50km den som är bäst att börja med? Det stog inte att det var CR,

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 144
Senast: Åsa A
·
Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
4 179
Senast: Shaggy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
771
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
740
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod