Oregelbunden puls

Sv: Oregelbunden puls

Hittade inte tävlingsboken. Och det fanns flera olika klasser, är 50km den som är bäst att börja med? Det stog inte att det var CR,

På den tävlingen som CK länkade till är Clearrounden 40 km lång, och är klass IV. Man får som snabbast rida på 3 timmar, och som saktas på 5.

Om du klickar på länken som CK la upp till tävlingsboken så står där precis hur man gör:

Betala in beloppet motsvarande så många böcker du vill ha på Svenska Ridsportförbundets postgiro 15 35 28-5. På talongen anger du hästens/hästarnas fullständiga namn och licensnummer (om sådant finns), tävlingsbok samt objekt 3290/3608. Du får boken hem i brevlådan inom två veckor.

Fast det är nog bra att ange din egen adress också, så boken hamnar hemma hos dig. :) En bok kostar 40:-.

Lycka till!

Senast ändrad:

Okej det lät ju enklare med 40 km. Hittade boken sen, och beställer en sån till att börja med.
Tyckte det va dyrt att starta. Är det alltid det i distans?
Väntar väll med att anmäla tills jag vet om jag har någon som kan rida.
Brukar man vilja ha testat hästen före en CR?

Jepp, det är alltid så dyrt i distans, och ju längre man rider, desto dyrare blir det.

Det är ju främst pga veterinären som det är så dyrt, hästen besiktas ju 3 ggr under de 40 km.

Fast jag vill påstå att det inte alls är dyrt att tävla distans.
Med tanke på veteinärer och domare, samt att arrangörer i veckor håller på och funderar ut banor och kontaktar markägare för att andra ska få rida några timmar.
Jag tror vilken tävlingsryttare som helst i andra grenar lägger ner betydligt mer pengar än de flesta distansryttare.
Jag vet knappt några distansryttare som regelbundet betalar en tränare, t ex.

Jo, jag tycker inte heller det är speciellt dyrt igentligen, det är ju veterinären som kostar, och klubben själv brukar väl ta 100-150 kr, och det är ju inte alls mkt i förhållande hur mkt mer jobb det är med en distanstävling än tex en hopptävling/dressyrtävling.

Nä det är kanske inte så dyrt egentligen. Kan vara jag som är lite bortskämd... På travet är det inte så dyrt nämligen och där finns ju veterinär oxå hela kvällen/dagen som kollar hästarna. På ponnytravet fx så har vi en veterinär som är förordnad av jordbruksverket och den kostar klubben ca 4-5000 kr och där tar vi en start avgift på 100 kr/lopp.
Hästsporter är ju dyrt, hur man än vrider och vänder det.

Fast i distans handlar det om att man ska ha en veterinär på varje 20-tal hästar.
Säg att man har 60 starter, det kräver 3 veterinärer.
Och då snackar vi heldagsjobb, från 6-7 på morgonen fram till kanske kl 16-17 om det är en tävling med upp till 80 km.

Jo jag kom själv på att det nog var så.
Som sagt jag har ju aldrig ens varit på en distans tävling så jag vet inte hur det fungerar.

Måste man vara inloggad på något sätt för att hitta propparna?
Och måste man alltid ha licens gröntkort för att rida prova på tävling?

Brukar man vilja ha testat hästen före en CR?

Svarar på denna eftersom ingen gjorde det :) Det är säkert olika från ryttare till ryttare. Själv har jag ridit några hästar på tävling (både distans och hoppning) utan att knappt ha sett dem tidigare. Får man klara instruktioner från ägaren/tränaren om hur hästen fungerar till vardags (alt på tävling om den gått förut) så brukar det gå bra tycker jag.

Okej tack för svar.
Har försökt läsa så mkt som möjligt om distans och det verkar ju vara super kul!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 144
Senast: Åsa A
·
Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
4 179
Senast: Shaggy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
771
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
740
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod