Oreg blir reggad??

Shettisar

Trådstartare
Om jag köper en valp från en kull som inte är registrerade men föräldrar djuren är det,kan jag då regga valpen jag köper?
Jag vet när vi hade valpar o skulle regga enskild valp så gick inte detta om jag inte reggade hela kullen .Är det så fortfarande?
Vad kostar det nuförtiden att regga 1 valp?

Sv: Oreg blir reggad??

Nej det går inte att efterregga en valp..Du kan ju prova att söka dispans för att regga din valp, men chansen att det går är i det närmaste obefintlig.. Tyvärr

Varför vill uppfödaren inte regga? Har h*n regestreringsförbud? Då skulle jag avvakta med köp hos den uppfödaren och ta reda på orsaken så att jag inte står med skägget i brevlådan och har köpt en valp som ex. a) är avlad på sjuka föräldradjur (får inte reggas) b) gjort något dumt med sina hundar? c) gjort sig osams med SKK av annan anledning som man bör veta.

Det kostar max 525 kronor per valp att registrera så det är ingen hög kostnad, detta är pengar man får igen i försäljningen av regade valpar istället för oreggade som räknas som blandras.

javan

Senast ändrad:

Jag har inte ringt på valparna ännu, men i annonsen står det allt utom att de är reggade.Ville ha lite "kött" på benen innan jag ringer därav min fråga om reg möjligheter ;) . Naturligtvis ska jag inte köpa om de inte är reggade då vi själva hade tänkt ta valpar när detta blir aktuellt för den kommande tiken. Håller själva på att försöka få vår hane godkänd. :cool:

Du kan däremot regga hela kullen i efterhand...

Det vet jag en bekant som fixade. Hon köpte en rottisvalp med löftet om att valparna skulle reggas, det som fattades var MH-status på föräldrarna, och höftledsrötgen *suck*.

Iaf, det dröjde och dröjde, så till slut tog hon saken i egna händer, ringde SKK, skickade brev, ringde uppfödaren osv osv, så när hunden var ett år fick hon stamtavlan med posten....

//E

Haha, jag träffade en som minsann visste massor om hundar häromdagen.*not* :angel:

Började med att presentera sig som rottisägare. Jag frågade vilken kennel hans hane kommer ifrån, men se nej det fanns ingen kennel. (ok, man kan ju föda upp privat också) Efter en stund kom det fram att den egentligen var liiiite blandad med dobermann också. Flera generationer bakåt, på "uppdrag av SKK". (iofs är jag ingen hejare på rottis alls, så detta kan jag inte säga ngt om, har bara aldrig hört att de blandat in dobbis i rasen så nyligt) Men hans hund var iaf renrasig! :cool:
Vidare pratade killen om att ställa ut hunden (1,5 år gammal för övrigt). När det senare kom fram att den var oreggad ifrågasatte jag detta med utställning (såklart) och då fick jag veta att man visst kan regga en hund i SKK själv men det kostar 5000:-.( :eek: :eek: :eek: ) "Det är därför renrasiga hundar är så dyra" tydligen.
Och visst kunde man fara på en SKK-utställning, det ska vara ett UTMÄRKT sätt att få veta vad man har för ras!!! :rofl:

Mycket ska man höra... Vad tror ni de skulle säga om min blandras på utställning..? Skulle vara väldigt intressant att få veta vilken ras han räknas till. :angel: :rofl:

*s* Ja än är inte sista idioten född.......
Prova att ställa din du kan ju alltid idiot förklara domaren om de inte godkänner din hund ;) :D

Fast man kan faktiskt veta att man har just en rottis även om den varken är kenneluppfödd eller registrerad. Jag har själv en sådan (och jag vet att hon inte räknas som rottis officiellt men jag vet hela hennes och hennes föräldrars bakgrund).

Men den du mötte verkade ju vara en för sig...

Låter lite som när jag var hos veterinären med min rottis. Satt i väntrummet, då tittar det in en dam genom dörren och säger "nu får du flytta på din hund förstår du, för nu kommer det en rottis och dom är inte snälla mot andra hundar förstår du". Varpå hennes karl kommer insläpandes på en långhårig hund med spetsig nos?? Kan aldrig ha varit en renrasig rottis, som hugger mot min hund, som damen uppenbarligen inte såg var en rottis fast det inte går att ta fel...
Undrar om de var lurade eller om de bara önsketänkte?

*knapplån*
Att köpa en oreggad hund är tillochmed mer korkat än att köpa en blandras.
Att registra en hund kostar ett par hundralappar - men prisskillanden mellan en oreggad och en reggad skiljer på ett par tusen...
Altlså tjänar man på att regga valparna, MEN varför finns det då s.k oreggade rasrena hundar?
Det är väldigt vanligt tex inom rottisar så jag kan lista de vanligaste orsakerna

1. Föräldradjuren upfyller INTE rasklubbens krav på avelvillkor, vardet gäller häslokrav och krav på känd mentalstaturs (både hd/adfel och mentla brister är nedärvningsbara!!!)
2. de är egenligen inte alls renrasiga
3. Uppfödaren är så okunnig att den inte vet vad som krävs (dålig förutsättning för friska,bra valpar)
4. Upföadren bryter emot skk regler var det gäller ex, vila mellan kullarna, hur många kullar som får tas på varje tik eller tikens ålder
5. Upföaderen har inte rent mjöl i påsen och kan tex vara utesluten ur skk.

Senast ändrad:

Får man inte efterregga en valp, så får man väl logiskt tänkt inte regga en vuxen hund......... :smirk: och det har du ju redan fått svar på tidigare i tråden... Dessutom så är det Uppfödaren, som isf (om du mot all förmodan får dispans) måste regga handen / valpen. Det kan aldrig du som ägare göra :cool: och då måste uppfödaren regga hela kullen, eftersom man absolut inte får regga bara en valp i en kull på flera

Senast ändrad:

Med spetsig nos också...jag kan garantera att den inte uppfyllde några rasstandard någonstans. Dessutom tyckte jag kommentaren var så dum...rottisar har så taskigt rykte i alla fall.

I övrigt håller jag med dig om rottisarna, oftast när man frågar närmare visar det sig att det är en liten procent dobberman i om inte annat...

Fast jag vet att det inte är fallet med min hund, hon är en olycka mellan min svärmors båda rottisar (båda med papper och friröntgade).

Om "uppfödaren" inte vill regga valparna nu, varför ska hon vilja det senare ?????????????

+ att "uppfödaren" måste söka dispens för att regga kullen senare och förklara varför dom inte blev reggade innan 5 månaders ålder...........

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 499
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 013
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
989
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 830
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30