Ordna papper

N

Nora

Som ny företagare har jag lite dålig koll på ordnandet av kvitton och fakturor. Jag har ju såklart allt sparat i en pärm men kanske inte i någon lämplig ordning. Hur gör ni med en mindre verksamhet med era papper? Hur sorterar ni dom? Kommer ta hjälp med redovisningen men tänkte göra det jobbet jag kan själv och som det ser ut nu borde jag ha lite tid över nästa vecka för det :)

Sv: Ordna papper

har haft igång vårt lilla företag i ett år nu, och det känns som vi har ganska bra koll på våra papper.

Jag har två pärmar, en för intäkter och en för utgifter.

Utgiftspärmen innehåller alla kvitton på utgifter och inkommande fakturor, sorterade i datumordning.

Intäktspärmen innehåller alla utgående fakturor och kvitton på intäkter.

Själva bokföringen sköter jag i ett vanligt excel-blad, där jag helt enkelt listar allting som finns i pärmarna. man kan ju skaffa ett riktigt bokföringsprogram om man vill, men jag har gjort ett eget.

Varje blad i utgiftspärmen får ett löpnr. Detta löpnr finns även i excellistan, så att man lätt kan hitta en viss faktura.

Så gör jag, i korta drag. Hoppas du förstod :)

Hej!

Jag har jobbat med redovisning för mindre bolag i många år och brukar sortera i olika högar
1) Leverantörsfakturor (kostnader)
2) In och utbetalningar från bank/PG
3) Kundfakturor (intäkter)
4) Övrigt, ex kontanta kvitton, momsdeklarationer

Varje hög för sig sorteras i datumordning. Anledningen till att jag delar upp det är att det är lättare att få allt i datumordning om man kör olika verifikationsserier per hög (din redovisningsekonom vet vad det innebär)

Lycka till med företaget!

Det låter ju likt det jag gör också. Skriver upp allt i excel också. Hur detaljerat skriver du där? Bara kort och sen ett nummer för att hitta kvittot där det står mer utförligt? Sätter du fast kvitton på ett papper typ för att kunna ha dom i pärmen?

Tror jag fått en idé om hur jag ska göra nu! Tack!

Tack!

Så du skiljer på kvitton och fakturor? den fjärde högen, är det både inkomster och utgifter på kontanta kvitton? Jag har ju inte så många kvitton/fakturor än så länge...

En annan fråga som jag passar på att ställa, jag nummrerar ju kvittona jag skriver, ska jag börja om från 1 igen när det är nytt år eller kan jag fortsätta bara? Det handlar ju inte om så många, tror jag är uppe på 30 något nu sen starten i augusti.

Skatteverket brukar grymta om man säger Excel. Problemet med att göra egna bokföringsprogram är att man kan ändra hejvilt i den. Ett grundkrav är att man inte får göra om en felaktig inmatning utan rättar genom en ny inmatning, en rättelseverifikation. Men det finns inget formellt krav - men det är bättre med en bok med bläckpenna än Excel...

Det finns riktigt enkla och billiga men fullgoda bokföringsprogram också. Själva använder vi Bokis (kostar 100 kr per år). Har alla grundläggande funktioner som behövs och extremt enkelt att använda.

Tips är att vara supernogrann med kvitton och ta kopior av alla kvitton när de sätts in i pärmarna. Exempelvis håller INTE termotransferkvitton i de 10 år som krävs så de måste kopieras.

Jag bokför alla händelser i företaget i bokföringsprogrammet, jag har visma spcs 200. det är ett mindre program för mindre företag. Skulle aldrig våga/vilja ha allt i en pärm och inte bokföra förrän till deklarationen...... Då har man ju ingen koll alls på hur firman går! Jag har ett mkt litet företag, bokför 4-5 verifikationer / månad, men tycker ändå att det är skönt att veta att man är med och sen är det ju enkelt vid deklarationen att lämna över till revisorn.

Jo jag håller ju ockå koll på varje ny inkomst/utgift. Excel var bra när jag försökte komma på hur det fugerade och hur jag skulle göra för jag skrev ju fel titt som tätt men nu börjar jag hitta spåret så jag ska ta hjälp av kunnig person antingen med bokföringsprogram eller bok och penna. Var en ren djungel när jag först såg boken... :o

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 699
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 488
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 207
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka