M

Moej

Vad använder ni för ord när ni rider? Te.x. när ni vill att hästen ska stanna, trava, sakta ner m.m. Hur lärde ni in dem?
Hur får man hästen känsligare för hjälperna?

Sv: Ord

Jag använder;
- för galopp ; gaaaaaalopp (vid longering), eller puss ljud (vid ridning)
- för trav; travaaaaaa (vid longering), eller Shhhhh, eller Sssssss (vid ridning)
- för skritt; skrrrittA med betoning på ett hårt a (vid longering)
- för halt; woa! eller heheeyy.

Bra fårga hur jag lärde min fd .häst, eller hur den förra hästen jag red på lärt sig, ja hur hans matte lärt honom.
Jag bara började och hade linan eller pisken till att mana på vid longering när jag ville få upp honom ett tempo..
Och för att sakta av så klev jag in "framför" honom, samtidigt som jag säger vad jag vill att han ska lyssna på.

Hoppas du får flera spännande och givande svar, mer än mitt.
:D

Smackar för ökad gångart, pussar iväg i galopp, woah för stopp (o då ska det vara stopp) mmm för söligare fart (samma gångart) ptro för avbrott till lägre gångart. Hon kan allt det! Var bara konsekvent. ALLTID stopp vid woah osv!

Senast ändrad:

Jag använder:
ett klickande smackljud för trav alternativt trava
puss ljud för galopp
ett lägre klickljud för skritt alternativt frammåt
how för stanna
issssiii för att sakta av
backa för backa

För att lära hästen hjälperna är det lättaste att börja på marken(longering), vara TYDLIG med både rösten och kroppen. man kan även tömköra vilket är rätt bra för backa osv. Sen när man sitter på får man vara övertydlig i början och sedan minska ner.

ATt få hästen känslig kräver att ryttaren också ska vara kännslig dvs ge eftergifter snabbt, aldrig bli seg i sina hjälper. Vara bestämd. Säger man stanna betyder det stanna inte gå ett par steg sen börja stanna. och ALLTID ge efter gifter när hästen lyssnar. På så vis så lär sig hästen att det trevligaste, minst jobbiga och lättaste är att reagera snabbt.

:banana:

men som sasucatu skriver... att varje ord ALLTID betyder samma sak. Bestämd är ett viktigt ord man bör lägga långt fram i huvudet. Man får ALDRIG ge efter om hästen struntar i vad man säger eller bara gör det halvdant. Det är nog det viktigaste

woah! för att göra halt.
"klickar" med tungan för framåtdrivning
Backa! för att backa
NEJ! om han tex tänker äta nått när han inte får.
Bra, duktig kille! När han är duktig.

De två sista har han nog förstått på tonfall och att han fått eftergift samtidigt som jag sagt bra. Annars sägar jag bara ordet samtidigt som jag ger hjälperna för det jag vill att han ska göra. Tillslut räcker det med komandot.

Senast ändrad:

Säger "Hooh!" när jag stannar, båda vid longering och ridning.
Annars brukar jag inte säga traaava eller skritta flrutom vid longering eller liknande. =)

Smackar för skritt
"klick/smackljud" för trav
pussljud för galopp
Whoa för stopp eller stanna och kom in vid longering
visslar lågt för avbrott till lägre gångart.

Använder i övrigt mer kroppsspråk än ljud och aldrig rena ord eftersom det är så olika hur man uttalar dem om man är arg eller glad. Whoa - är svårt att uttala argt så det har fått vara kvar.

Jag har självklart samma ljud vid longering, ridning, tömkörning, ja jämt! Men jag anser att för hästen ska det inte vara någon skillnad om jag rider eller inte och det är lättare att hålla allt klart som korvspad och konsekvent om det alltid är samma ljud för samma sak.

/Camilla

-Whooa, för stopp (riktiga stopp)
-shh för halt
-Puss vid galopp
-puntliga tungljud vid backning
-Klicktungljud vid jogg och skritt

Använder ALLTID samma kommandon vid olika grejer.

Här kommer mina ljud :D

Whow - Stopp
Klickande ekorreljud - skritt
Pussade - trav
Smackande - galopp
Avsaktning - mmmmmmm
Lugnare tempo - easyyyyy

Beröm - Goooood Girl
Bestraffning - NEJ, med hård röst

Backa - Back
Backa fort - Back up

Det är inte alltid jag använder ljud, men jag kan förstärka vad
jag vill med ljud/ord.

Att göra en häst känslig för sina hjälper är att ta bort "trycket" från skänkeln, handen eller rösten direkt när hästen har gjort rätt. Och med direkt menas inom 2 sekunder. Läste någonstans en som skrev:

Hästen flyttar inte på sig för att du lägger dit skänkeln, utan för att du ska ta bort den...

MVH

Linda Sjöblom

Visste inte riktigt hur jag skulle förklara det mer än att det låter som en ekorre. Vet en tränare en gång som sa till mig att sluta låta som en ekorre, därav namnet :rofl:

/Linda

Dom här ljuden använder jag:

easyyyyyyy - sakta ner!
Goooood girl! - som beröm
"ekorreljud" - trav
Pussljud - Galopp
smacka en gång - skritt

Jag hoppas du använder nåt av mina sätt! lycka till!
:banana:

Liknande trådar

Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
673
Senast: skogaliten
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 423
Tjatter X har varit på sin arbetsplats ett antal år och har kollega Y och Z. Chefen på kontoret har varit utlånad till en annan enhet och då har...
Svar
4
· Visningar
488
Senast: miumiu
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 594
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka