Ja, men bara om en majoritet av landets kvinnor och män vill ha en delad föräldraförsäkring. Alla undersökningar jag har sett tyder på motsatsen - man vill besluta om det inom familjen. Genomförs det trots det en uppdelning av föräldraförsäkringen representerar inte lagstiftarna befolkningens intressen. Det vore djupt odemokratiskt. Om opinionen svänger är det en annan femma. Men i dagsläget tycks de flesta familjer gynnas av det system som nu råder.
Tja, den demokrati vi har är redan djupt odemokratisk. Vidare så har inte alltid majoriteten rätt. Nazismen icke att förglömma.
Frågan är, apropå att kvinnor anammar männens beteenden, hur bra det är i så fall? Är det så super med heltidsjobbande karriärkvinnor som försöker vara perfekta föräldrar samtidigt?
Det tror jag inte alls är bra. Just därför måste män maka på sig lite, så att arbetsmarknanden blir mer blandad, precis som engagemanget i familjen behöver bli mer blandat. barn mår bra av föräldrar som engagerar sig.
Jag skulle själv inte kunnna drömma om en bättre tillvaro än att bli försörjd av min man och kunna ägna all min tid åt barn och djur. Det vore ett mirakel!
Många tycker inte att det är en ultimat situation då den också innebär en stor sårbarhet. Vad händer vid skilsmässa/dödsfall?
Tyvärr är det inte ekonomiskt genomförbart, men om det vore det, hade jag personligen gärna tagit chansen. Så där förstår jag mina väninnor som har valt att leva så. De bryr sig inte om könsskillnaderna. De gör vad som är bäst för dem i det korta liv de har här på jorden. Vad mer kan man begära? Och vad mer kan man önska sig?
Vad dina väninnor glömmer bort är att vara förutseende för vad som kan hända/händer om mannen träffar en annan, dör eller helt enkelt bara tröttnar?
Vi måste väl rimligtvis sträva efter ett samhälle som gynnar båda könen
och våra barn både nu och i framtiden?
Jag blir bekymrad när jag funderar på hur uppväxande generationer skall klara av att leva i ett så hårt och tävlingsinriktat samhälle. Hur skall de själva kunna fostra sina barn?
För en liten tid sedan så rapporterades det i tidningen att alltfler föräldrar (företrädelsevis kvinnor) hade problem att knyta an till sina nyfödda spädbarn. Det gjorde mig riktigt ledsen och bedrövad.