Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Jag tycker det är MYCKET bättre. Men så mkt behöver man inte försaka om man har en maximal fp eller andra inkomster som når 15000:-/mån efter skatt.

Vi är enligt normen trångbodda och vi äter inte så dyr mat. Men det är oftast nyttigare och godare med billig mat. Vi har absolut råd att köpa färdigmat ibland också (bara att det inte finns nån god i den här byhålan :angel: )

Vi har en uråldrig TV som inte används så mycket. Jag tror det skulle vara bättre för barnen utan den men har inte brytt mig om att ta den fajten med sambon som skulle få grav abstinens i fjärrkontroll-fingret... Vi har råd att betala licensen, det är inte så dyrt.

Vad är fritidsaktiviteter? Den äldsta går på musiklek och pappan går ofta till badhuset med dem. Vi cyklar på utflykter och barnen är med och handlar. Vi leker på nya roliga lekplatser. Vi går ofta ner till sjön i närheten där det är fantastiskt att leka oavsett årstid. Förra året bodde barnen i vattnet större delen av sommaren och önskade sig inget högre :idea:

Vi åker inte bil till vardags så vi har råd att göra det ibland. Det är inte precis låst något större kapital i den gamla 245:an men den är driftsäker och en likadan räddade livet på 2-åringen förra året när en långtradare körde rakt in i oss.

Man kan faktiskt få råd med MYCKET på 15000 kr/mån.

/.../

Nu räcker liksom pengarna... Det är inte dyrt att VARA med barn :love: Däremot är tiden med dem oändligt mycket mer dyrbar än SAKER.

Jag instämmer i varenda ord du skriver. vi har förvisso aldrig haft en 50 000-kronors inkomst, tvärtom har vi haft det snålare än nu när jag jobbar. Att leva på en inkomst där den största delen är studielån, en liten del "extrajobb" är riktigt tufft. Det man lär sig är dock att uppskatta det man får istället; genuin samvaro med familjen. Den blir viktigast.

Numera är vår ekonomi ungefär som den du beskriver, och vi lyckas dessutom spara en del. Detta beroende på att vi under åratal levt på "ingenting". Att vara en studerande förälder innebär att man blir riktigt bra på att snåla.

Visst är det tråkigt ibland, att inte ha allt det där "som alla andra" har, men då funderar jag på vad det kostar dem. De flesta med mycket prylar och tillbehör såsom semesterresor och annat, de saknar det vi har i vår familj - tid till att bygga en gemenskap.

Det vi har, som jag värdesätter mest av allt, är rolig tid med barnen och varandra. Vi umgås verkligen tillsammans - och det är något jag skulle vilja unna alla människor.

Nu när jag jobbar så har vi inte lika mycket tid tillsammans som under tiden jag pluggade. Men som lärare har man ändå en del lov, så jag skall inte klaga. Periodvis jobbar jag mer och ibland har jag mera slötid och kan komma hem tidigare.

Ja, vad skall jag säga? Jag tror Inte Ung är helt rätt ute när hon konstaterar att pengar aldrig kommer att göra människan tillfreds. Tillfredsställelsen kan bara infinna sig när man är nöjd med det man har och den man är. Oavsett tävlingen därute - om att ha det senaste i klädväg, bilväg eller inredning.

Senast ändrad:

Ja, det tycker jag är rimligt, eftersom det gynnar både barn, kvinnor, män och stat i ett samhällsperspektiv.

Men då snackar vi minoritetens tyranneri och det är aldrig rimligt. Särskilt inte i en fråga som handlar om moral och pekpinnar. Jag kan dessutom tänka mig att i den här frågan finns det faktiskt en biologisk skillnad hos män och kvinnor. Jag tror aldrig att kvinnorna kommer att bli lika karriärsintresserade som männen, eller kommer att vilja dela föräldradagarna, oavsett ekonomiska incitament. Frågan är då om de verkligen är gynnade av att tvingas dela med sig, ens i ett samhällsperspektiv. Eller om barnen blir det. Eller ens männen, som de facto inte vill vara hemma.

Kostnaden för en förlängd föräldraförsäkring kan säkerligen bekostas med alla pappadagar som fryser inne eftersom det uppenbarligen finns så många män som absolut inte kan ta ut en endaste dag. *obs sarkasm*

I teorin. Jag skulle gissa att budgeten är baserad på att ytterst få män utnyttjar föräldraförsäkringen - vilket torde vara till politikernas stora glädje.

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan dessutom tänka mig att i den här frågan finns det faktiskt en biologisk skillnad hos män och kvinnor. Jag tror aldrig att kvinnorna kommer att bli lika karriärsintresserade som männen, .

Jag bara baxnar.
Detta kommer alltså från en kvinna nu i modern tid.
Otroligt!

Och du är också kortsiktig.
Du ser "här och nu".
Medan den delade föräldrapenningen är en fråga om "då och sedan".
Det handlar om att ändra folks attityder.
Så att de t.ex. inte skriver det där som du skrev och som jag baxnar över.

Jag bara baxnar.
Detta kommer alltså från en kvinna nu i modern tid.
Otroligt!

Och du är också kortsiktig.
Du ser "här och nu".
Medan den delade föräldrapenningen är en fråga om "då och sedan".
Det handlar om att ändra folks attityder.
Så att de t.ex. inte skriver det där som du skrev och som jag baxnar över.

Baxna på du! ;)
Eller ännu hellre, motbevisa mig om du kan. Jag känner alldeles för många kompetenta kvinnor som är hemma med barn år efter år (trots alla möjligheter att utbilda sig) för att det är bekvämt för att tro att det bara är en slump. Jag tror absolut att biologin spelar in. Men det är ju inte särskilt pk, det håller jag med om.

Men skillnaden mellan nu och sedan - den är ju faktiskt bara en utopi. Så varför skulle dagens kvinnor rösta för något som de inte är intresserad av? Det får väl framtidens kvinnor göra i så fall.

Men då snackar vi minoritetens tyranneri och det är aldrig rimligt. Särskilt inte i en fråga som handlar om moral och pekpinnar.

Jag läser och begrundar, men jag hänger inte med i dina tankegångar. kan du förklara mera?

Jag kan dessutom tänka mig att i den här frågan finns det faktiskt en biologisk skillnad hos män och kvinnor. Jag tror aldrig att kvinnorna kommer att bli lika karriärsintresserade som männen, eller kommer att vilja dela föräldradagarna, oavsett ekonomiska incitament. Frågan är då om de verkligen är gynnade av att tvingas dela med sig, ens i ett samhällsperspektiv. Eller om barnen blir det. Eller ens männen, som de facto inte vill vara hemma.

Det är mycket "tror" och "om" i detta stycket. Varför vore det fel att åtminstone ge möjligheten till en mer rättvis fördelning? Visst kanske det kommer att ta lång tid, men hur lång tid tar det inte om ingenting görs?

Vad gäller kvinnors förmåga att anamma männens stil så ser vi redan att det inte är särskilt svårt. Vi läser ofta (numera) om att flickor är våldsamma på samma vis som pojkar, de dricker lika ofta och mycket osv. Den svåraste nöten är inte att få kvinnan att ta efter maktens språk. Det är svårare att få männen att stå tillbaka och dela med sig av makten.

Eller ännu hellre, motbevisa mig om du kan.

Jag tror att det är attityderna.
De är starka saker de där.
Det får t.ex. folk att köra statusracet till att de stupar och går in i alla väggar.
Män mäter sitt värde och sin manlighet i storleken på lönen.
Kvinnor med förresten.
Manligheten inkluderad, för den är ju bra.
Det gäller ju att spela på männens villkor i maktens korridorer.

Baxna på du! ;)
Eller ännu hellre, motbevisa mig om du kan. Jag känner alldeles för många kompetenta kvinnor som är hemma med barn år efter år (trots alla möjligheter att utbilda sig) för att det är bekvämt för att tro att det bara är en slump. Jag tror absolut att biologin spelar in. Men det är ju inte särskilt pk, det håller jag med om.

Men skillnaden mellan nu och sedan - den är ju faktiskt bara en utopi. Så varför skulle dagens kvinnor rösta för något som de inte är intresserad av? Det får väl framtidens kvinnor göra i så fall.

Varför drev en minoritet av kvinnorna fram den galna idén om kvinnlig rösträtt?

Den svåraste nöten är inte att få kvinnan att ta efter maktens språk.

Och det största problemet som man får är att ingen sköter barn och hem.
För alla vill vara män med makt och karriär.

Om män är hemma och föräldralediga så är alla det.
Om män inte är det så finns risken att ingen är det.

Jag läser och begrundar, men jag hänger inte med i dina tankegångar. kan du förklara mera?

Det är mycket "tror" och "om" i detta stycket. Varför vore det fel att åtminstone ge möjligheten till en mer rättvis fördelning? Visst kanske det kommer att ta lång tid, men hur lång tid tar det inte om ingenting görs?

Vad gäller kvinnors förmåga att anamma männens stil så ser vi redan att det inte är särskilt svårt. Vi läser ofta (numera) om att flickor är våldsamma på samma vis som pojkar, de dricker lika ofta och mycket osv. Den svåraste nöten är inte att få kvinnan att ta efter maktens språk. Det är svårare att få männen att stå tillbaka och dela med sig av makten.

Ja, men bara om en majoritet av landets kvinnor och män vill ha en delad föräldraförsäkring. Alla undersökningar jag har sett tyder på motsatsen - man vill besluta om det inom familjen. Genomförs det trots det en uppdelning av föräldraförsäkringen representerar inte lagstiftarna befolkningens intressen. Det vore djupt odemokratiskt. Om opinionen svänger är det en annan femma. Men i dagsläget tycks de flesta familjer gynnas av det system som nu råder.

Frågan är, apropå att kvinnor anammar männens beteenden, hur bra det är i så fall? Är det så super med heltidsjobbande karriärkvinnor som försöker vara perfekta föräldrar samtidigt?

Jag skulle själv inte kunnna drömma om en bättre tillvaro än att bli försörjd av min man och kunna ägna all min tid åt barn och djur. Det vore ett mirakel! Tyvärr är det inte ekonomiskt genomförbart, men om det vore det, hade jag personligen gärna tagit chansen. Så där förstår jag mina väninnor som har valt att leva så. De bryr sig inte om könsskillnaderna. De gör vad som är bäst för dem i det korta liv de har här på jorden. Vad mer kan man begära? Och vad mer kan man önska sig?

Ja, det var väl biologiskt onödigt?

Jag skrev väl aldrig att det var en biologisk skillnad i fråga om rösträtt mellan könen?
Du kanske VILL att de flesta kvinnor drömmer om karriär i samma utsträckning som männen gör. Men de jag har träffat och möter dagligen gör inte det. De vill bara vara med sina barn så mycket som möjligt, trots att de lyfts upp och befordras och peppas på alla möjliga sätt att ta för sig mer makt. och trots att det inte är politiskt korrekt.

Helst inte tack.
Men det är mest sådana som jag möter i mitt liv.
Ibland som arga konkurrenter.

Trist umgänge du har! ;)
Nu ska jag gå och lägga mig.
Tack för en intressant diskussion, everyone!

Ja just de är rätt trista.
Jag skulle helst se att inga drömmer så mycket om karriär som de gör nu.
Det blir så hårt och tävlingsinriktat.

Så jag har bytt yrke och umgänge.
Hoppas på bättre lycka där.
Det ser lovande ut.

Varför kan inte du lika gärna försörja honom ? Självklart tar folk det utrymme som ges dem, särskilt om det sedan generationer verkar "normalt".

Helt allvarligt så behövs en kvotering just för att bryta de mönster som hjärntvättat in en så ojämlik inställning till nästa generation.

Att något är normalt behöver inte betyda att det är BÄST för framtiden.

Barnaga var också normalt tidigare.

Nu är det normalt att missgynna pappors föräldraskap så att de missar sina barn i stor utsträckning.

Vill vi att det ska bli bättre i kommande generationer får vi ändra på det trots att en del lata navelskådare inte vill se verkligheten i ett större perspektiv än sitt eget.

Jag slåss för det här för att jag vill att mina söner ska ha full acceptans att vara hemma med SINA barn utan sura kommentarer från arbetsgivare eller respektive.

Samhället måste subventionera de lösningar som är bäst på sikt. Var så god att var hemma i en ojämlik relation som reducerar pappans roll till ständig sekundärförälder (tack mino!) eller kör riktigt miljöovänlig bil - men räkna inte med att samhället ska subventionera det.

De vill bara vara med sina barn så mycket som möjligt

Det vill de pappor jag känner också. Det är ett biologiskt FÖRÄLDRABETEENDE, inte kopplat till kön.

Men de får inte alltid för sina fruar eller arbetsgivare.

De behöver liksom lite support.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka