Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:
Så du menar att det är bättre för barnen att bo trångt, inte ha TV, äta billig mat, inte ha några fritidsaktiviteter, inte kunna åka någonstans ö.h.t mm mm men ha två föräldrar hemma?
Jag respekterar till fullo dom som väljer att leva så för att till varje pris vara hemma med barnen men min personlig uppfattning är att det är inte bra det heller!
Jag tycker det är MYCKET bättre. Men så mkt behöver man inte försaka om man har en maximal fp eller andra inkomster som når 15000:-/mån efter skatt.
Vi är enligt normen trångbodda och vi äter inte så dyr mat. Men det är oftast nyttigare och godare med billig mat. Vi har absolut råd att köpa färdigmat ibland också (bara att det inte finns nån god i den här byhålan
)
Vi har en uråldrig TV som inte används så mycket. Jag tror det skulle vara bättre för barnen utan den men har inte brytt mig om att ta den fajten med sambon som skulle få grav abstinens i fjärrkontroll-fingret... Vi har råd att betala licensen, det är inte så dyrt.
Vad är fritidsaktiviteter? Den äldsta går på musiklek och pappan går ofta till badhuset med dem. Vi cyklar på utflykter och barnen är med och handlar. Vi leker på nya roliga lekplatser. Vi går ofta ner till sjön i närheten där det är fantastiskt att leka oavsett årstid. Förra året bodde barnen i vattnet större delen av sommaren och önskade sig inget högre
Vi åker inte bil till vardags så vi har råd att göra det ibland. Det är inte precis låst något större kapital i den gamla 245:an men den är driftsäker och en likadan räddade livet på 2-åringen förra året när en långtradare körde rakt in i oss.
Man kan faktiskt få råd med MYCKET på 15000 kr/mån.
Nu försvann vårt semestersparande i bilkraschen förra året (försäkringsbolaget ersatte inte bilen till mer än en pyttedel av värdet) men annars har vi åkt på billig restresa två år i rad till kanarieöarna på vintern, billigaste perioden previs när man behöver det bäst i januari. Det kostar ca 15000 för två veckor och det har gått att spara ihop.
Men det vi INTE köper är typ nya kläder, möbler eller nya cyklar. Sådant går att fixa på nästan noll-nivå.
Helt allvarligt - jag har aldrig levt på en så här "hög standard". Jag har tjänat 50000/mån efter skatt när jag jobbade JÄMT (hade en halv tjänst i Norge och motsv en dubbel "normal" heltid hemma) men då hade jag aldrig en SPÄNN till något, kunde ta en cheeseburgare men inte ett helt meal på McDonalds etc.
Nu räcker liksom pengarna... Det är inte dyrt att VARA med barn
Däremot är tiden med dem oändligt mycket mer dyrbar än SAKER.