Japp, så låter det här! Däremot är tynnre det enda jag har lagt mig till med, som tur är
Bara du inte säger lag, som i jag lag boken på bordet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Japp, så låter det här! Däremot är tynnre det enda jag har lagt mig till med, som tur är
Du kan vara slapp!
*muttermutterbläckfiskmuttermutter*
Bara du inte säger lag, som i jag lag boken på bordet.
På jämtska säger man "Ha' du klöft deg?" (givetvis med tjockt L), det betyder alltså "Har du klippt dig?". Jag älskar det, men det är nog för att ingen jag känner faktiskt pratar så på riktigtMed tjockt l.
Men tynnre, är det tyngre eller tunnare? Har aldrig hört det, tror jag.
Jag bodde i den delen av Uppland i sju år där de säger tröck, klöpp, lag, tynnre och böt. Det var lika fascinerande varje gång jag hörde det. Mina barn var strängt förbjudna att använda dessa ord
Vad är det?Klart det heter tynnre!!
Jag bodde i den delen av Uppland i sju år där de säger tröck, klöpp, lag, tynnre och böt. Det var lika fascinerande varje gång jag hörde det. Mina barn var strängt förbjudna att använda dessa ord
På jämtska säger man "Ha' du klöft deg?" (givetvis med tjockt L), det betyder alltså "Har du klippt dig?". Jag älskar det, men det är nog för att ingen jag känner faktiskt pratar så på riktigt
"Hocken ha klöfft deg då?"
Det är stående i mina hemtrakter
Vad är det?
Glöm inte "bröve" . Vilket jag av någon anledning hörde mig själv säga för första gången flera år efter att ha utvandrat från Sverige .
Vad betyder det?
Kan nog stämma, jag blandade ihop de konstiga ändelserna.Värmländska tror jag är mer cykelen och nyckelen. Och detta eviga "gör" som i görstort eller görgött.
Och haggel. Det är nog bara i Värmland det hagglar ute.
Setat! Usch! Suttit heter det!!