Ord ni inte står ut med?

Sv: Ord ni inte står ut med?

Du menar " i alla fall" lite som "i samtliga fall" ?

Den andra betydelsen (iallafall) används mer i betydelsen "hur som helst" eller "ändå" - kan jag tänka mig.

Är det lite så du tänker?

Ja och det är det jag inte gör :)

Som sagt gillar jällefall bättre och folk har förstått vad jag menar vilket är tillräckligt för mig.

Alltså jag vet att ordet iallafall inte betyder det jag tycker det låter som.

När jag ser ordet i alla fall/iallafall tänker jag att det betyder såhär ex - en doktor eller vetenskapsman som gjort en studie eller forskning på något och konstaterar att: I alla fall kunde man se osv...

Ja, det förstod jag. Men alltså: du VET att i alla fall inte bara betyder i samtliga fall, utan även används för att t ex "byta riktning" i samtalet - och ÄNDÅ hittar du på ett eget, barnspråksliknande ord för att du TYCKER att i alla fall inte betyder det det faktiskt betyder?

Det är helt obegrpligt för mig. Ett uttryck betyder ju något, man kan inte på egen hand TYCKA att det inte gör det. Det är så obegripligt att jag blev tvungen att kolla hur du använder det här på Buke:

Jag vill ju gärna kunna gå in i inhägnaden och ska man då ha tak så blir det ju en höjd på jällefall 1,70 cm och det tycker jag är lite...

Finns det på Ica? Jag köpte mandelmjölk där härom veckan jällefall:)

OM jag ska testa gelenaglar jällefall så kommer jag nog göra något sådant fast med silverglitter.

Man får ju räkna med en jällefall 6 min..

I alla fall är inte svårt, alla förstår det, det är normal vardagssvenska. Det finns ingen anledning att inte använda det, och i synnerhet inte att hitta på egna ord istället.

Senast ändrad:

I alla fall, skulle också fungera i samtliga exempelmeningar som citerar.

Jag kunde lättare förstå om man skrev jallafall, för ungefär så kan det ju låta när man pratar.

Men jällefall begriper man ju inte om man inte har fått förklarat vad det ska betyda.

Om uttrycket i alla fall känns fel, verkar det bättre att helt omformulera meningen, inte att stoppa in något slags variant på temat som ingen begriper och som inte synbarligen knyter an till uttrycket i alla fall.

Du menar " i alla fall" lite som "i samtliga fall" ?

Den andra betydelsen (iallafall) används mer i betydelsen "hur som helst" eller "ändå" - kan jag tänka mig.

Är det lite så du tänker?

Precis:)

Så iallafall passar till det jag menar när jag säger jällefall.

I alla fall, skulle också fungera i samtliga exempelmeningar som citerar.

Jag kunde lättare förstå om man skrev jallafall, för ungefär så kan det ju låta när man pratar.

Men jällefall begriper man ju inte om man inte har fått förklarat vad det ska betyda.

Om uttrycket i alla fall känns fel, verkar det bättre att helt omformulera meningen, inte att stoppa in något slags variant på temat som ingen begriper och som inte synbarligen knyter an till uttrycket i alla fall.

Folk brukar begripa. Aldrig någon som sagt: Ursäkta jag förstår inte vad du pratar om för du så jällefall där i en mening. Sen att någon/några inte förstår varför jag säger det är ju en annan sak.

Jag vet inte riktigt vart du/ni vill komma. Jag vet att ordet inte finns. Jag vet vilket ord som är det korrekta.

Jag har förklarat hur jag tänker/analyserat varför jag säger det för att jag fick frågan. Och det är helt ok, det är alltid intressant att fundera på varför.

Men det har jag gjort nu och nu är det liksom färdigt.

Jag ville bara förstå varför du använder ett hittepåord - och även förklara att det är större chans att bli tagen på allvar om du inte gör så.

Hur du sedan gör är naturligtvis din sak.

Jag undrar varför du inte använder "hursomhelst" om du inte gillar "iallafall"...

KL
Jag har svårt för texter där de/dem används felaktigt eftersom det verkligen fastnar i mina ögon. Jag läser text i flöde och om något stoppar upp mig så kommer jag helt av mig. De flesta stav- och slarvfel rinner igenom, men just de/dem som felanvänds proppar igen hela systemet. Konstigt egentligen att två så små ord kan störa min läsning så.

Ja, visst är det konstigt.

Jag kommer nästan av mig i min läsning när någon skriver dem när det ska vara de. Det motsatta är mycket mindre vanligt.

Jag tror att de som gör fel inte vet om det, så det hjälper nog inte heller att vi resonerar om det här. (Annat än för att avreagera sig och få uttrycka sina känslor.)

Jag hakar också fast mycket mer i "dem kom in från hagen" än "jag tog in de från hagen". Och jag fattar inte varför det ena är värre än det andra för båda är ju exakt lika fel. I första fallet fastnar jag, i andra fallet noterar jag felet men läser vidare rätt snabbt.

En konstig grej jag sett är att här finns en person som skriver så perfekt som man kan begära, och hon skriver aldrig dem där det ska vara de - men däremot ofta de där det ska vara dem. Det är lite märkligt.

Senast ändrad:

Halvt kl

Något som ibland är orsak till förvirring, och som många missar, är att det i vissa fall är grammatiskt egalt huruvida man skriver "de" eller "dem" och det är när man skriver "de/dem som". Ursprungligen är "dem" korrekt, men nuförtiden anses oftast är även "de" vara korrekt (med vissa undantag).

Från Språkrådets hemsida:
Grammatiska regler för de/dem som objekt och efter preposition

Tidigare var dem den enda möjliga formen som objekt och efter preposition. I dag är ofta både de och dem möjliga. Men det finns fall då det bara fungerar med dem. Det gäller när följande tre villkor alla är uppfyllda:
1. ordet står i objektsställning
och
2. ordet syftar på något som har nämnts tidigare
och
3. ordet följs inte av några restriktiva bestämningar i form av som-satser, prepositionsattribut eller particip.

Därför ska det vara dem i Snöfallet blev häftigt. Några av förarna hade kört i diket, så Lennart fick dra upp dem. Då är dem objekt, dem syftar på de tidigare nämnda förarna och dem följs inte av någon bestämning.

Och därför går både de och dem bra i Snöfallet blev häftigt. Lennart fick dra upp de/dem som hamnat i diket. Då är de/dem visserligen objekt, men de/dem syftar inte på något tidigare nämnt och de/dem bestäms av en som-sats.

Men det enklaste är naturligtvis att göra vi/oss-testet.

Jag undrar varför du inte använder "hursomhelst" om du inte gillar "iallafall"...

KL
Jag har svårt för texter där de/dem används felaktigt eftersom det verkligen fastnar i mina ögon. Jag läser text i flöde och om något stoppar upp mig så kommer jag helt av mig. De flesta stav- och slarvfel rinner igenom, men just de/dem som felanvänds proppar igen hela systemet. Konstigt egentligen att två så små ord kan störa min läsning så.

Antar att det blivit en dålig vana. Jag är mer van att säga jällefall och skriva jällefall. Men jag tror att jag använder det korrekta ordet iallafall/i alla fall eller hursomhelst också, men långtifrån alltid. Det har bara blivit så på något sätt. Jag tror inte det går att hitta någon bättre förklaring än jag tidigare skrivit. Iallafall är kortare än hur som helst så det säger jag nog oftare.

Du kan i alla fall stoltera med att ha hittat på det märkligaste ord jag sett.
Inget annat ord har fått mig att tvärnita så eftersom jag inte på något sett kunde förstå det eller hade sett det förut.

Delvis Kl, och brott mot OnTopic.
Här är tre andra hittepåord, som åtminstone jag intuitivt förstår bättre än 'jällefall':

Nässå.
(Jasså, fast i nekande form)

Försäkta.
(En kombination av förlåt och ursäkta)

Jappsolut.
(Ett jakande 'absolut')

kl

Kopparjärn.

Det heter kopp-järn! KOPPjärn!!!! Inte kopparjärn!!! Vad är det för ny typ av legering?!

Ser fler och fler sadelannonser där folk skriver kopparjärn.
eftersom jag är admin på en av hästannonssidorna på fejjan, så ser jag alldeles för ofta dessa j***a kopparjärn.
Men senaste veckan har två nya varianter dykt upp, som är en utveckling av kopparjärnen:
"koppeljärn" :eek:
och varför inte då "kopparplattor"...

Jag ogillar principiellt bilder med citat, men den här sparade jag ner på min dator igår.
good-english-raspberry-quote.png

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gamla trotjänare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka