Ord ni inte står ut med?

Sv: Ord ni inte står ut med?

Svar ja. För mig skulle din text bli betydligt mindre trovärdig om det förekom jällefall i den. En trovärdig text innehåller ett bra språk.

Usch vad sorgligt..jag trodde faktiskt inte att folk kan döma en så hårt för ett ord. Men men.
Ni tycker förmodligen det är lika sorgligt att det används:p

Men menar du att om jag skriver en hel text där allt annat är vettigt så färgas allt det om jag slänger in ett jällefall?

Ja, dessvärre. Ett hittepåord som mest liknar barnspråk - det gör nog att jag inte tar resten av texten på allvar. Om skribenten inte tycker att sammanhanget är seriösare än att hon slänger in ord hon själv hittat på, varför ska då jag tycka det är seriöst? Resonerar jag nog.

Var har du fått det ifrån? Det finns ju inte något sätt att uttala i alla fall som får det att låta som jällefall. Varför skulle det vara avslappnat?

Ånej heter det inte insektsnyckel? :cautious: :o :crazy: :nailbiting: :eek: :arghh:

Jag blev upplyst om det för bara några år sedan. Och då har min pappa ändå pratat insexnycklar under hela min uppväxt. :p

Om det är till någon tröst så är vi långt från ensamma.

8423381066_182d822c49_z.jpg

Men menar du att om jag skriver en hel text där allt annat är vettigt så färgas allt det om jag slänger in ett jällefall?
Jag håller med vad tidigare skrivit.. Påhittade ord sänker trovärdigheten i texten och jag skulle fundera lite över vad för någon som skrivit den :o

Ja, dessvärre. Ett hittepåord som mest liknar barnspråk - det gör nog att jag inte tar resten av texten på allvar. Om skribenten inte tycker att sammanhanget är seriösare än att hon slänger in ord hon själv hittat på, varför ska då jag tycka det är seriöst? Resonerar jag nog.

Var har du fått det ifrån? Det finns ju inte något sätt att uttala i alla fall som får det att låta som jällefall. Varför skulle det vara avslappnat?

Alltså jag vet inte vad jag fått det ifrån. Som sagt det är ju inte någon annan som säger så. Fast hade någon gjort det så hade jag nog inte reagerat eftersom det är ett vardagsord för mig.

Nu när jag verkligen har tänkt på varför jag använder det ordet så är det nog för att jag har varit osäker på ordet iallafall. Jag ser iallafall som: i alla fall. Jag särskriver det i hjärnan och då får det ju en annan betydelse än iallafall.

Jag vet inte varför jag delar på ordet. Kanske för att både i, alla och fall är egna ord. Jag tkr nog att det är ett konstigt ord faktiskt.
Så jag använder jällefall som iallafall. Jag tycker det är lättare att säga och tycker att det passar bättre till det jag menar.

Texten. Man dömer texten. Inte nödvändigtvis personen.

Nä inte nödvändigtvis. Men jag dömmer nog efter vad en person skriver, vilka trådar en person engagerar sig i, vad personen svarar på och inte svarar på. Sen dömer jag nog på vad för känsla en text ger. Men jag tror inte att ett ord skulle färga en text så starkt om det inte är ett väldigt laddat ord eller ett ord man verkligen inte förstår. Beroende på när ordet används så brukar man ju ändå kunna lista ut vad ett ord betyder även om man inte skulle förstå ordet om det stod ensamt.

I alla fall och iallafall har samma innebörd:confused:

Så du säger alltså jällefall? Inte i alla fall? Nu börjar min hårddisk bli ansträngd, känner jag:D

Nu när jag verkligen har tänkt på varför jag använder det ordet så är det nog för att jag har varit osäker på ordet iallafall. Jag ser iallafall som: i alla fall. Jag särskriver det i hjärnan och då får det ju en annan betydelse än iallafall.

Hur skiljer sig betydelsen, menar du? Och om de har olika betydelser, hur är det tänkt att folk ska veta vilket du menar när du hittar på ett eget ord?

I alla fall och iallafall har samma innebörd:confused:

Så du säger alltså jällefall? Inte i alla fall? Nu börjar min hårddisk bli ansträngd, känner jag:D

Ja det har det men: I alla fall är ju inte ett ord eftersom det inte sitter ihop. Men det betyder samma sak som iallafall. Men jag ser både i alla fall och iallafall som att det betyder alltid i alla sammanhang. Och det är inte det jag menar när jag säger jällefall.

Om jag ska berätta något och berättar bakgrunden till slutklämmen som skall komma och kanske känner att jag börjar flyta iväg eller att bakgrunden kanske inte var så nödvändig så kan jag byta riktning med att säga jällefall. Det betyder liksom lite: aja, det jag skulle komma till eller skit samma det jag menar..

Fast exakt så kan du använda i alla fall/iallafall också.

Ja och det är det jag inte gör :)

Som sagt gillar jällefall bättre och folk har förstått vad jag menar vilket är tillräckligt för mig. Sen om någon/några stör sig är en annan sak.
Men nu är jag mer medveten om det så kanske att jag kommer använda iallafall istället om jag är extra mån om att göra ett gott intryck.

Hur skiljer sig betydelsen, menar du? Och om de har olika betydelser, hur är det tänkt att folk ska veta vilket du menar när du hittar på ett eget ord?

Alltså jag vet att ordet iallafall inte betyder det jag tycker det låter som.

När jag ser ordet i alla fall/iallafall tänker jag att det betyder såhär ex - en doktor eller vetenskapsman som gjort en studie eller forskning på något och konstaterar att: I alla fall kunde man se osv...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Utreda för allergi eller inte

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka