Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Svar ja. För mig skulle din text bli betydligt mindre trovärdig om det förekom jällefall i den. En trovärdig text innehåller ett bra språk.
*kl*
På tal om koppjärn - så är ju insektsnyckel en höjdare
Men menar du att om jag skriver en hel text där allt annat är vettigt så färgas allt det om jag slänger in ett jällefall?
Usch vad sorgligt..jag trodde faktiskt inte att folk kan döma en så hårt för ett ord. Men men.
Ni tycker förmodligen det är lika sorgligt att det används
Ånej heter det inte insektsnyckel?
Ånej heter det inte insektsnyckel?
STOR BILD
Jag håller med vad tidigare skrivit.. Påhittade ord sänker trovärdigheten i texten och jag skulle fundera lite över vad för någon som skrivit denMen menar du att om jag skriver en hel text där allt annat är vettigt så färgas allt det om jag slänger in ett jällefall?
KL.
Har alltid trott att det heter "bluff och båg" ?
Ja, dessvärre. Ett hittepåord som mest liknar barnspråk - det gör nog att jag inte tar resten av texten på allvar. Om skribenten inte tycker att sammanhanget är seriösare än att hon slänger in ord hon själv hittat på, varför ska då jag tycka det är seriöst? Resonerar jag nog.
Var har du fått det ifrån? Det finns ju inte något sätt att uttala i alla fall som får det att låta som jällefall. Varför skulle det vara avslappnat?
Texten. Man dömer texten. Inte nödvändigtvis personen.
Allt man läser i Bamse är inte sant
Nu när jag verkligen har tänkt på varför jag använder det ordet så är det nog för att jag har varit osäker på ordet iallafall. Jag ser iallafall som: i alla fall. Jag särskriver det i hjärnan och då får det ju en annan betydelse än iallafall.
I alla fall och iallafall har samma innebörd
Så du säger alltså jällefall? Inte i alla fall? Nu börjar min hårddisk bli ansträngd, känner jag
Fast exakt så kan du använda i alla fall/iallafall också.
Hur skiljer sig betydelsen, menar du? Och om de har olika betydelser, hur är det tänkt att folk ska veta vilket du menar när du hittar på ett eget ord?