Ord ni inte står ut med?

Sv: Ord ni inte står ut med?

Jag känner mig kränkt.

(Och ja, har sett att du aldrig gör det och var tvungen att fråga :D)

Avskyr också felstavningar av detta enkla ord.
Har en på facebook som envisas med att det heter the, en som tycker att det heter thekakor och en som skriver thé. :rage:

Min smartphone envisas med att i lönndom ändra till "thé", när jag fb-chattar med engelskspråkiga. Bland alla andra märkliga autokorrigeringar när den försöker uppfostra mig att skriva korrekta svenska ord.

När jag har bråttom blir jag lätt svårförståelig.

*KL*

Jag stör mig på att uttrycket "privata delar" håller på att leta sig in i svenska språket. Det är störande och känns en smula nyviktorianskt.

Jag stör mig lite på att allt är "sjukt" eller "grymt", t.ex. "sjukt snygg", "sjukt bra" osv osv. Ok, det är ett tonårsuttryck och inget man borde reta upp sig över, men ändå. Asså.

mellanslag mellan ord och smiley?

Jag har inte funderat på Bläckis i sammanhanget, men på vad de grammatiska reglerna påbjuder. Man använde inte smileys under min skoltid, så ingen har lärt mig något om detta.

Jag funderar varje gång på om det ska eller inte ska vara blanksteg mellan ordet och smileyn. Kan inte bli enig med mig själv om vad jag tycker.

Apropå jällefall, så ser man ibland "att bero på" som då är en missuppfattning av "apropå". Det retar gallfeber på mig.

På tal om idiomatiska uttryck så stötte jag nyligen på en person som tog det frekvent missuppfattade uttrycket "ruffel och båg" till nya förvridna höjder när vederbörande ställde frågan "Vad tycker du om X? Är det buffel eller båg?".

Skämt och sido!

==

Buffel och båg har jag lärt mig (i Bamse), snarare än ruffel och båg, men inte ELLER :D

På tal om idiomatiska uttryck så stötte jag nyligen på en person som tog det frekvent missuppfattade uttrycket "ruffel och båg" till nya förvridna höjder när vederbörande ställde frågan "Vad tycker du om X? Är det buffel eller båg?".

Hahahah buffel eller båg :D!
Bra eller anus?
Buffel eller båg?

Jag har fått svar nu! Och det var att antingen är det "slarvig användning av språket" eller att hon hittar på ord som hon själv tycker passar.

Det konstiga är bara att jag får träff på en annan person som också skriver det där - en till synes mycket ung person som använder det på sin blogg.

Och jag förstår bara inte hur de kan få till det på det viset. I alla fall uttalas ju inte jällefall ens på det mest infantila barnspråk:crazy:. Och jag fattar inte hur man kan begära att bli tagen på allvar när man skriver så.

Här är hon som skriver jällefall:)
Jag begär inte att bli tagen på allvar. Jag har dock inte haft några problem med att bli tagen på allvar, i verkliga livet jällefall(oops). Antar att annat vägt in och att man inte dömer en person för vad den skriver eller säger pga ett felaktigt användande av ett ord. Men menar du att om jag skriver en hel text där allt annat är vettigt så färgas allt det om jag slänger in ett jällefall?
Jag har fått pekpinnar om detta innan och det är helt ok. Jag tror dock inte jag kommer lyckas få väck det. Jo om det hade varit väldigt viktigt för mig. Nä jag tycker det är rätt charmigt att inte va så korrekt och bjuder gärna på min ofullkomlighet.
Antingen blir folk avslappnade av min avslappnade stil eller vad man vill kalla det, eller så blir dom irreterade. Men det tycker jag säger mer om den personen;);)

Här är hon som skriver jällefall:)
Jag begär inte att bli tagen på allvar. Jag har dock inte haft några problem med att bli tagen på allvar, i verkliga livet jällefall(oops). Antar att annat vägt in och att man inte dömer en person för vad den skriver eller säger pga ett felaktigt användande av ett ord. Men menar du att om jag skriver en hel text där allt annat är vettigt så färgas allt det om jag slänger in ett jällefall?
Jag har fått pekpinnar om detta innan och det är helt ok. Jag tror dock inte jag kommer lyckas få väck det. Jo om det hade varit väldigt viktigt för mig. Nä jag tycker det är rätt charmigt att inte va så korrekt och bjuder gärna på min ofullkomlighet.
Antingen blir folk avslappnade av min avslappnade stil eller vad man vill kalla det, eller så blir dom irreterade. Men det tycker jag säger mer om den personen;);)

Eller personerna för all del.

Är du möjligen från västergötland från början? Där säger man något liknande i vissa mindre samhällen.

Jag undrar om det kan vara dialektalt? Jag gjorde en lokal opinionsundersökning när detta senast var uppe för diskussion och de flesta med "mitt ursprung" säger också buffel.

Är du möjligen från västergötland från början? Där säger man något liknande i vissa mindre samhällen.

Nix det är jag inte. Men jag tror faktiskt inte att det har med min ursprungsdialekt att göra för jag känner ingen annan som säger så.

Ruffel är ju samma sak som fuffens eller lurendrejeri medan buffel är ett djur. Att säga "buffel och båg" saknar rim och reson. Jag tror snarast att det är ett skojuttryck som man ibland finner i Bamse eller i Kalle Anka (tänk Ankapulco och Nya Kalledonien).

Men menar du att om jag skriver en hel text där allt annat är vettigt så färgas allt det om jag slänger in ett jällefall?
Svar ja. För mig skulle din text bli betydligt mindre trovärdig om det förekom ett jällefall i den. En trovärdig text innehåller ett bra språk.

Jo, det förstås. Jag antar att jag tänker på "bufflig", som ju förstås kommer från djuren.

Menar du att Ankapulco, Nya Kalledonien och Långtbortistan inte FINNS förresten?!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Kollagentillskott?

Omröstningar

Tillbaka