Ord ni inte står ut med?

Sv: Ord ni inte står ut med?

Framstjärt är fasansfullt! Sedan har jag också en aversion mot -is-orden, inte minst kyrkis och föris(!). "Idag hade vi röris på föris och sen gick vi till kyrkis." :yuck:

"Skoi te festi på stranni" då? ( betyder skor till festen på stranden :p )

Fast det lät ju dialektalt? Pratar man någon dialekt kommer man undan med det mesta. ;)

2. Kontext. Ordet som överanvänds till leda av nyblivna studenter som börjar få smak för det akademiska livet. De tror väl att det ska ursäkta all tidigare användning av nr 1.

Så lustigt! Just det ordet tänkte jag på i morse, i samband med den här tråden.

Men: jag tycker att det är helt okej om det används av t ex studenter för att det ingår i deras fackspråk just då.

Däremot tycker jag det är rätt fånigt som det ibland används på Buke: det slängs in i ett inlägg där allt annat språk är vardagligt, icke-fackspråk - till synes för att imponera lite med att man kan ett "finare ord". Sammanhang passar ju mycket bättre i ett vardagligt sammanhang (;))

En av poängerna med att behärska ett fackspråk är, tycker jag, att veta när man inte ska använda det, att hitta någorlunda passande vardagliga synonymer - i de fall det går.
Som nybliven (allt är relativt) student som börjar få smak för det akademiska livet måste jag protestera å mig och mina kontextfränders vägnar. Kontext är väl inte inte ett krångligt "fint" fackord? Det är ju rakt av en synonym till sammanhang, fast det har en stavelse mindre = faktiskt enklare/snabbare ord. Särskilt i skrift går det kvickare att använda kontext istället för sammanhang. Jag ser inte att sammanhang skulle passa så mycket bättre i någon särskild kontext. I synnerhet inte kontexten forumdiskussion. Ofta när jag använder det beror det dessutom på att diskussionen rör ämnen där mitt akademikerspråk kommer fram av vana.

Däremot är det väl "snyggare" om man visar att man behärskar båda synonymerna, alltså visar på rikt ordförråd. Att uteslutande använda kontext ser lite platt och nyfrälst ut. Fast min partner är åt det hållet (vilket har påverkat den frekvens jag använder ordet med) men hen kan skylla på att hen har vuxit upp med stereotypa akademikerpäron.

Sökte f ö på mina inlägg och ser att jag har använt kontext i alla fall fem gånger här. Mandalaki, jag tar åt mig och blir ledsen i ögat. :arghh:

Åh nej :nailbiting: "ledsen i ögat" :yuck::arghh: viiidrigt otäckt uttryck! Hade glömt det, det har fallit ur mode lite tror jag.

:rofl: Visst är det fult! Fast en positiv aspekt med det är att det får mig att tänka på ett uttryck som jag gillar: glad i hatten.

Jag får ogillar när ordet resa används metaforiskt ("Oj, vilken resa du har varit med om!). "Viktresa" är nog den metaforiska resa som jag har svårast för. :yuck:

Nä nä, du skrev att du tycker det är fånigt när det används på buke. :mad: Nu måste du sticka en offerkofta åt mig. Du får välja färg men ta helst inte brun. Så tråkiga associationer till sådana koftor.

Grå kanske? ;)

Kl

Nippertippa. Ordet i dig är det väl inga större fel på, men det används ju typ emnart nedsättande om tjejer. Gah!

:eek: Hörre du jag tar faktiskt min aktivitet på buke på största allvar. Siktar såklart på att bli fullvärdig medlem i bukemaffian. Av andras inte så subtila antydningar att döma tycks du vara ett av de högsta hönsen? Och nu kallar du mig fånig. Är jag körd då?

Eller är det ett initieringstest? :cautious:

För att återge innebörden: En flicksnärta som tror sig vara lite förmer, typ.

*kl*

Det absolut värsta ordet jag vet är när en politiker säger "Jag tycker att det är viktigt" . Urrk.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka