Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo! Det är just det det är. Man och kvinna är inte neutrala ord utan laddning, i synnerhet inte i relation till varandra.Kön är väl inget värdeord? Alltså behöver det inte avkodas.
Det används inte för att avköna folk, utan främst i fall där könet är okänt. Tänk dig själv, en förskoleklass som ska få besök av en polis och läraren vet inte vad det är för kön på polisen som ska komma. Kommer läraren stå och säga till barnen att "Idag kommer det en polis på besök. Han eller hon ska berätta om hur det är att vara polis och vad han eller hon gör på dagarna"? Knappast. Det blir för krångligt. Och med dagens normer säger läraren med största sannolikhet "han" eftersom det handlar om ett så "manligt" yrke. Är det så fruktansvärt hemsk att läraren då byter ut "han eller hon" mot hen? Det är ju inte så att personen kallas hen när könet är känt, det är ju för att förenkla när man inte vet!
Det kan ju bli lite tjatigt om man ska börja varje mening med polisen... Men visst, det kan man. Förstår dock inte varför de som inte vill det inte kan få säga hen utan folk ska bli upprörda.
Jag förstår verkligen inte. Ändå.Det är irriterande för att det helt plötsligt skall vara pk och "inne" att lägga sådan vikt vid kön att alla måste avkönas. Antingen de vill eller inte. Töntigt, och ett fult ord tillika.
Ska det vara jämlikt så är det väl inte värre att säga hon/han än att säga jackan är grön/blå. Vi kanske borde avkoda armar och ben också, vi får skriva lemmar, eftersom det kan vara vilketsom. Plus att folk som är amputerade kanske tar illa upp. Lemmar it is.
Kön är väl inget värdeord? Alltså behöver det inte avkodas. Plus att hen-ivrarna använder det demonstrativt känns det som, eftersom de gärna hen-nar i trådar där könet angivits i inledningen. Och vid protester så är det "bara ett ord, huuur kan ni bli så provocerade etc". Men hon/han är också bara ett ord! Hur kan det vara provocerande att skriva i vedertagen skriftform?
Oh, en skön tråd detta, haha!
Det är verkligen bortom mitt förstånd, hela motståndet.
Till Australien
Och hon tog mina ungar med sig!
Ja!Det var det värsta jag har hört! Det är ju dina favoritsyskonbarn!
Stackars dig.
Hela anledningen till att "hen" sprider sig som en löpeld är att den fyller en lucka i språket.
"enligt mig"
Ja, det är verkligen jättefult.
Jag tror att man anser att det låter mer seriöst och eftertryckligt än "tycker jag".
Hen betyder brynsten enligt SAOL.
Dessutom är det ett utmärkt nyord när man inte vet könet på någon, inte anser sig behöva markera könet eller har att göra med någon som själv vill kallas hen. Det har däremot inget med "könlösa samhällen" att göra.