Ord ni inte står ut med?

Sv: Ord ni inte står ut med?

Det kan ju bli lite tjatigt om man ska börja varje mening med polisen... Men visst, det kan man. Förstår dock inte varför de som inte vill det inte kan få säga hen utan folk ska bli upprörda.

Fast det handlar ju inte om att avköna folk utan att ge ett alternativ till han och hon. Man vill alltså inte byta ut han/hon utan ge ett alternativ som passar de som inte vill bli könade alls eller i de sammanhang där könet på personen är irrelevant. Som i det exemplet Hedinn skrev.

Kön är väl inget värdeord? Alltså behöver det inte avkodas.
Jo! Det är just det det är. Man och kvinna är inte neutrala ord utan laddning, i synnerhet inte i relation till varandra.

Det kan väl inte vara en nyhet för dig att män och kvinnor betraktas och behandlas olika?

Det används inte för att avköna folk, utan främst i fall där könet är okänt. Tänk dig själv, en förskoleklass som ska få besök av en polis och läraren vet inte vad det är för kön på polisen som ska komma. Kommer läraren stå och säga till barnen att "Idag kommer det en polis på besök. Han eller hon ska berätta om hur det är att vara polis och vad han eller hon gör på dagarna"? Knappast. Det blir för krångligt. Och med dagens normer säger läraren med största sannolikhet "han" eftersom det handlar om ett så "manligt" yrke. Är det så fruktansvärt hemsk att läraren då byter ut "han eller hon" mot hen? Det är ju inte så att personen kallas hen när könet är känt, det är ju för att förenkla när man inte vet!

Åh, jag som lovade mig själv att jag inte skulle..

För det första så används inte alls "hen" främst där könet är okänt. Jag vet inte hur många exempel jag skulle kunna ge dig härifrån där folk beskriver sitt barn, sin kompis, enförälder, ja nästan vad som helst som "hen". Samtidigt är det inte en skribent som får för sig att generalisera päronet till frukten, röda till färgade eller lägenheten till bostaden. Sen så hävdar man att "hen" baaara är ett ord. Jo tjena.

För det andra så skulle läraren i den ovan givna situationen givetvis sagt "idag kommer en polis hit på besök som ska berätta om hur det ät att vara polis och vad de gör om dagarna. Det är EXAKT det som är ett av problemen med "hen". Precis samma sal som med "dom".

Du blir alltså provocerad av att hen inte är specifikt nog? Du måste helt enkelt veta könet? Varför?

I min mans mun är det "komiskt/komiska"
Har lust att slå honom i huvudet varje gång han ska säga/berätta något för han börjar allting med "Det är komiskt!":banghead:
Spelar ingen roll vilket ämne vi pratar om.

Undrar om han vet vad komisk betyder? :cautious:

Det kan ju bli lite tjatigt om man ska börja varje mening med polisen... Men visst, det kan man. Förstår dock inte varför de som inte vill det inte kan få säga hen utan folk ska bli upprörda.

Nästan lika tjatigt som att inleda varje mening med han, hon eller hen...;)

Det är irriterande för att det helt plötsligt skall vara pk och "inne" att lägga sådan vikt vid kön att alla måste avkönas. Antingen de vill eller inte. Töntigt, och ett fult ord tillika.
Ska det vara jämlikt så är det väl inte värre att säga hon/han än att säga jackan är grön/blå. Vi kanske borde avkoda armar och ben också, vi får skriva lemmar, eftersom det kan vara vilketsom. Plus att folk som är amputerade kanske tar illa upp. Lemmar it is. :p
Kön är väl inget värdeord? Alltså behöver det inte avkodas. Plus att hen-ivrarna använder det demonstrativt känns det som, eftersom de gärna hen-nar i trådar där könet angivits i inledningen. Och vid protester så är det "bara ett ord, huuur kan ni bli så provocerade etc". Men hon/han är också bara ett ord! Hur kan det vara provocerande att skriva i vedertagen skriftform?

Oh, en skön tråd detta, haha! :D
Jag förstår verkligen inte. Ändå.

Hen handlar ju absolut inte om att avköna folk, inte det minsta. En del tycker att det är jätteskönt att hen nu finns och identifierar sig med det, andra gör det inte. Jag till exempel känner inget behov av att kalla mig själv hen, men tycker att det är bra att ha det alternativet när jag talar om någon där könet är okänt, irrelevant eller där personen själv identifierar sig som en hen.
Om du personligen tar illa upp av att bli kallad hen så har du ju lika stor rätt att ta illa upp av det - och uttrycka det med valfri motivering - som någon som tycker sig vara född i fel kön har att ta illa upp av att bli identifierad som ett annat kön än hen känner sig bekväm med. Hänger du med?
Att ta bort fokus ifrån kön är ju tvärtemot ditt resonemang ett steg mot jämställdhet, eftersom resonemanget då kommer att handla om prestationer på individnivå istället för att generalisera - ofta omedvetet - utifrån kön.
Och att du tycker att det används demonstrativt säger definitivt mer om dig än om de som använder sig av det. Hade du lagt mindre energi på att irritera dig på det så hade du inte märkt av det.

Det är verkligen bortom mitt förstånd, hela motståndet.

Det är verkligen bortom mitt förstånd, hela motståndet.

Jag håller med.

Hela anledningen till att "hen" sprider sig som en löpeld är att den fyller en lucka i språket. Ordet är inte en politiskt "statement", det fyller en funktion bara, och smidigt dessutom.

Det värsta är när man kommer dragandes med "hen betyder höna på engelska JU" :banghead: Alla som använder det argumentet förbjuds härmed att någonsin mer säga "tack", eftersom det betyder också något på engelska :meh:

För att inte tala om hur besvärligt det blir att inte kunna använda "i" någonsin mer, för HUR ska folk förstå att det är det svenska "i" jag menar och inte det engelska "jag", i en mening på svenska? :nailbiting:

Hela anledningen till att "hen" sprider sig som en löpeld är att den fyller en lucka i språket.

Håller med dig m fl. Det är helt enkelt praktiskt på olika sätt, och om man dessutom kan glädja de väldigt få personer som faktiskt inte vill identifieras som hon eller han så varför inte?

Dessutom har jag en defekt i min personlighet som gör att ju ilsknare och mer känsloladdade henmotståndarna blir, desto bättre blir ordet:angel:

Min systerson bor i Hongkong. Det är inte mycket bättre.

Helt värdelöst.

Skype funkar inte så bra med riktigt små barn, tycker jag, och dessutom är det ju nästan svårt att hitta tider då man hinner prata och den lille är vaken, pga tidsskillnaden.

Ja, det är verkligen jättefult.

Jag tror att man anser att det låter mer seriöst och eftertryckligt än "tycker jag".

Du har också reagerat på det alltså? Det är helt klart något som kommit med de lite yngre, tror jag. Och jag kan inte riktigt sätta fingret på varför jag har så svårt för det. Tror att jag tycker att enligt bör ha lite verkshöjd, det ska vara bättre än mitt enkla tyckande, liksom.

Åh då vet du hur det är. Jag lider med oss!

Skype funkar hyfsat tycker jag, den äldsta är tre och ett halvt och van vid Skype i och med att de hållit kontakt med farmor och farfar så. Så hon pratar glatt på, berättar om vad hon gör och visar mig sitt lego och hur hon kan göra kullerbyttor. Lillskiten på typ 18 månader förstår ju dock inte så mycket, utan vinkar och ler mest. Vi skypar vid midnatt svensk tid eftersom det är då som barnen är uppe. Tidsskillnaden suger, minst sagt.

Det är helt klart bättre än ingenting men ÅH så jag saknar att faktiskt vara med dem.

Hen betyder brynsten enligt SAOL.

Dessutom är det ett utmärkt nyord när man inte vet könet på någon, inte anser sig behöva markera könet eller har att göra med någon som själv vill kallas hen. Det har däremot inget med "könlösa samhällen" att göra.

Jag som vuxit upp med hän älskar att svenskan har kommit ikapp :D

I min värld finns det massor av tillfällen när det är helt betydelselöst vilket könet är.

Hen hen hen hen :banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka