Ord ni inte står ut med?

Sv: Ord ni inte står ut med?

Lika illa som när de kallas sina hästar för min "kille", "tjej", "dam" eller "donna". Avelsforumet är fullt med dräktiga ston som ... är "damer" och "donnor" jag tycker det är ett otroligt löjligt uttryck.

Eller föräldrar som inte kan prata normalt med sina barn, de kallas sig själv för mamma och pappa..."Kom så ska mamma ta på dig skorna". Det låter otroligt imbecillt tycker jag.

Och "tagga" i fel sammanhang är skitfånigt tycker jag, men antaligen nån sort språkutveckling

Jag älskar hen. Ett otroligt praktiskt ord på alla sätt och vis och sen är det så skönt för så många retar sig på det.

Älskar också hen. Så himla bra. Och jag kan inte för mitt liv förstå varför man irriterar sig på det. Faktiskt.

Haha nu syftade jag ju på att jag inte hade det, som inte kom på den enkla och självklara förklaringen för ordet. ;) Du har alltid huvudet med dig, det vet ju alla! Även om du ibland bär det under armen.

Som nybliven (allt är relativt) student som börjar få smak för det akademiska livet måste jag protestera å mig och mina kontextfränders vägnar. Kontext är väl inte inte ett krångligt "fint" fackord? Det är ju rakt av en synonym till sammanhang, fast det har en stavelse mindre = faktiskt enklare/snabbare ord. Särskilt i skrift går det kvickare att använda kontext istället för sammanhang. Jag ser inte att sammanhang skulle passa så mycket bättre i någon särskild kontext. I synnerhet inte kontexten forumdiskussion. Ofta när jag använder det beror det dessutom på att diskussionen rör ämnen där mitt akademikerspråk kommer fram av vana.

Däremot är det väl "snyggare" om man visar att man behärskar båda synonymerna, alltså visar på rikt ordförråd. Att uteslutande använda kontext ser lite platt och nyfrälst ut. Fast min partner är åt det hållet (vilket har påverkat den frekvens jag använder ordet med) men hen kan skylla på att hen har vuxit upp med stereotypa akademikerpäron.

Sökte f ö på mina inlägg och ser att jag har använt kontext i alla fall fem gånger här. Mandalaki, jag tar åt mig och blir ledsen i ögat. :arghh:

Jösses! :cautious:

När du ändå är igång kan du väl försöka övertyga mig om räkfrossans fördelar? :sneaky:

Nej uschalingen. Räkfrossa låter som något man får av att bli matförgiftad av dåliga räkor. Räkbomb ser jag säljas ibland, lika illa det. Låter som något som tar en jäkla tid att städa upp.

Eller hur! Precis min tanke. Frossa kopplar jag ihop med feber och annat otrevligt, har väldigt svårt att se räkfrossa som något positivt.

Omkullrunkeligt hyser jag hatkärlek till. Ett av de mest fantastiska ord jag vet.
Lite svårt att använda i vardagsprat dock.

Nu ska jag googla brunka. Har inte förstått hur det går till.

...nu har jag lärt mig nåt. Kan även bidra men Grunka- vilket jag använder om en odefinierbar pryl, men som enligt familjeliv (denna outsinliga källa till kunskap) betyder gråtrunka. Där ser man.

Älskar också hen. Så himla bra. Och jag kan inte för mitt liv förstå varför man irriterar sig på det. Faktiskt.

Det är irriterande för att det helt plötsligt skall vara pk och "inne" att lägga sådan vikt vid kön att alla måste avkönas. Antingen de vill eller inte. Töntigt, och ett fult ord tillika.
Ska det vara jämlikt så är det väl inte värre att säga hon/han än att säga jackan är grön/blå. Vi kanske borde avkoda armar och ben också, vi får skriva lemmar, eftersom det kan vara vilketsom. Plus att folk som är amputerade kanske tar illa upp. Lemmar it is. :p
Kön är väl inget värdeord? Alltså behöver det inte avkodas. Plus att hen-ivrarna använder det demonstrativt känns det som, eftersom de gärna hen-nar i trådar där könet angivits i inledningen. Och vid protester så är det "bara ett ord, huuur kan ni bli så provocerade etc". Men hon/han är också bara ett ord! Hur kan det vara provocerande att skriva i vedertagen skriftform?

Oh, en skön tråd detta, haha! :D

Hen har nån rö'vinsfeminist utan jobb kommit på , varför hitta på nåt som redan finns liksom ;)
För lite att göra på dagarna kanske ??

Det används inte för att avköna folk, utan främst i fall där könet är okänt. Tänk dig själv, en förskoleklass som ska få besök av en polis och läraren vet inte vad det är för kön på polisen som ska komma. Kommer läraren stå och säga till barnen att "Idag kommer det en polis på besök. Han eller hon ska berätta om hur det är att vara polis och vad han eller hon gör på dagarna"? Knappast. Det blir för krångligt. Och med dagens normer säger läraren med största sannolikhet "han" eftersom det handlar om ett så "manligt" yrke. Är det så fruktansvärt hemsk att läraren då byter ut "han eller hon" mot hen? Det är ju inte så att personen kallas hen när könet är känt, det är ju för att förenkla när man inte vet!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka