Ord ni inte står ut med?

Sv: Ord ni inte står ut med?

Jag kom på ett ord till som jag får konstiga kopplingar av: "Grossess". Jag tänker på engelskans "gross" och får snarare upp bilden av Shrek på näthinnan än en gravid kvinna.

1. Shit påmfritt. Ordlek på Åsa-Nisse-nivå och om det verkligen används för att uttrycka något som är illa eller värt att bekymra sig om så faller det bara platt. Används av yngre eller de som önskar de vore yngre.

2. Kontext. Ordet som överanvänds till leda av nyblivna studenter som börjar få smak för det akademiska livet. De tror väl att det ska ursäkta all tidigare användning av nr 1.

3. Livspussel. Ordet som den övre medelklassen kan använda och få bekräftande blickar av omgivningen. De vägrar inse att det är de själva som skapar sitt j***a "pussel" och att det inte är ett dugg imponerande att offra hälsa och mående för allt som syns utåt.

4. Räkfrossa. Ordet som används för att locka folk att äta ohämmat med räkor av taskig kvalitet låter mest som om det vore en virussjukdom från asien. Ger mig tankar om feber och kräkningar.

"Shit påmfritt så mycket jag åt på räkfrossan igår" :wtf:

I mina ögon har jag en snippa. Jag har i flera år hatat det ordet och vägrat säga det, just för att det faktiskt är fult. Men barnen har lärt sig snippa i skola och dagis så jag har fått ge med mig. I sexuella sammanhang har jag fitta ("snippa" där skulle få mig att brista ut i skratt och så skulle den sexakten vara över innan den ens börjat :o), men annars snippa, och män har snopp för övrigt! :p

Tuttar gillar jag inte, i mina ögon heter det bröst. Några skrev tuttar i min brösttråd och det kliade då i fingrarna att skriva "Det heter FAKTISKT bröst", men jag valde att låta bli, jag blev idiotförklarad redan och ville inte ha mer skäll! :p

Ordet "ridtravare" fick mig tidigare att koka lite vid användandet. En travare är en travare är en travare är en travare... oavsett vad den används till. Det sägs ridtravare bara för att det är finare att den rids och inte kört/har körts alls.

De flesta skånska ord går in i "inte gilla-listan", för de är så fula, skånsk dialekt överhuvudtaget gillar jag inte och har aldrig gjort.

Jag försöker att inte reta mig på ord och annat oviktigt, det tjänar ändå inget till och vi är alla olika. Dock är det skitsvårt när det gnager i själen när man hör vissa ord!:p:o

Haha, håller med dig där.

På punkt 2, kan man få lägga till ordet fokus? nu var det längesedan jag läste på universitetet men det ordet kan jag fortfarande inte med.

Enya, jag håller med dig, det heter bröst.

kl

Ett ord jag har svårt för är ordet, mens, ush jag mår nästan illa när jag måste uttala det, vilket iof inte är så ofta. Men då jag nyss varit gravid så blir det att man talar om just sådana kroppsliga ting, ex med sin barnmorska.

Knapp

Har på senare tid läst väldigt mycket snubben och snubbigt i trådar här, och jag står helt enkelt inte ut med de orden! :wtf:

Jag håller med dig i allt, förutom "kontext". Det är väldigt användbart och ligger bra i munnen. Däremot "diskurs" är ett sådant där universitetsuttryck som jag tycker låter konstlat.

Tillägg, apropå uttryck i barnalstrartider: "tant Röd", eller ännu värre: "tanten" om mens. Tror jag såg det första gången på Babyboom :yuck:

Rallar och meloner om tuttar. Stjärt och framförallt framstjärt :arghh: När folk säger nuppa istället för att ligga... :yuck:

Jag håller med dig i allt, förutom "kontext". Det är väldigt användbart och ligger bra i munnen. Däremot "diskurs" är ett sådant där universitetsuttryck som jag tycker låter konstlat.

Jag tycker diskurs är ett bra begrepp, men jag använder det aldrig till vardags, såvida jag inte råkar prata med nån som jag vet har läst en massa Foucault eller liknande, för då blir det ju obegripligt. Däremot kan jag ibland önska att fler visste vad det betydde, för det är ett användbart begrepp när man pratar om samhällsfenomen, varför vi tycker som vi gör, osv.

2. Kontext. Ordet som överanvänds till leda av nyblivna studenter som börjar få smak för det akademiska livet.

Så lustigt! Just det ordet tänkte jag på i morse, i samband med den här tråden.

Men: jag tycker att det är helt okej om det används av t ex studenter för att det ingår i deras fackspråk just då.

Däremot tycker jag det är rätt fånigt som det ibland används på Buke: det slängs in i ett inlägg där allt annat språk är vardagligt, icke-fackspråk - till synes för att imponera lite med att man kan ett "finare ord". Sammanhang passar ju mycket bättre i ett vardagligt sammanhang (;))

En av poängerna med att behärska ett fackspråk är, tycker jag, att veta när man inte ska använda det, att hitta någorlunda passande vardagliga synonymer - i de fall det går.

Framstjärt är fasansfullt! Sedan har jag också en aversion mot -is-orden, inte minst kyrkis och föris(!). "Idag hade vi röris på föris och sen gick vi till kyrkis." :yuck:

Det är inget fel på ordet i sig, det är överanvändningen och i vilka kontext :D det används jag vänder mig emot.

Överanvändning är jobbigt av nästan alla ord och inte minst av trendiga uttryck. Som corporate bullshit eller typiska nätuttryck.

Själv ska jag just sätta mig i eller hur-karantän. Det har jag använt alldeles för mycket ett tag.

"Hej gumman, hur mår du idag?"
Jag jobbade i somras med en yngling i din ålder som sa "käringa" om sin partner. Där höll jag på att få spader. Han nämnde det några ggr så jag lovade mig själv att nästa gång så protesterar jag men det blev aldrig någon mer gång.

Överanvändning är jobbigt av nästan alla ord och inte minst av trendiga uttryck. Som corporate bullshit eller typiska nätuttryck.

Själv ska jag just sätta mig i eller hur-karantän. Det har jag använt alldeles för mycket ett tag.

Lol och lmao är jag redigt trött på.

Jag jobbade i somras med en yngling i din ålder som sa "käringa" om sin partner. Där höll jag på att få spader. Han nämnde det några ggr så jag lovade mig själv att nästa gång så protesterar jag men det blev aldrig någon mer gång.

Folk som kallar sin flickvän/fru för regeringen... :arghh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka