• Avel
  • Trådstartare Trådstartare neferra
  • Startdatum Startdatum
Sv: Optic VT

Han godkänns med dispens för hans stora hoppkapacitet, men enligt domarna har han inte den exteriör, eller framförallt gångartspoäng som krävs. De menar att de egentligen är extra hårda mot treåringar på alla punkter för att få bli godkänd så tidigt, me hn Optic ger de dispens på då han inte uppfyller alla krav för ett egentligt godkännande.

Jag såg honom först på exteriören, där var han supercool! Såg ut mer som en valack o var lugnet själv. Sen innan gångartsprovet så fick jag höra av en annan hingstägare att hon inte hoppades hamna samtidgt som Optic då han var känd för att vara "avkastarkungen":angel: Han skötte sig ändå ganska bra där och bockade bara iväg en gång ordentligt. Han hade mkt bra galopp iallafall! Hoppningen skötte han fint men såg lite mattare ut än tidigare kanske, inte konstigt med tanke på påfrestningen under en vecka. Hoppar med mkt stor kapacitet, kanske inte så jättekvick från backen men är tekniskt sett fin, ffa bak.

*kl*

Ett stort grattis till hans uppfödare som är väldigt glad nu! :bump:
Tycker det är väldigt roligt och ska bli spännande att se vad han lämnar.

*KL*

På vilka premisser har han dispens?? Var står det?? Länka gärna!

Snygg tycker jag att han är:

optic_vt.jpg

Och exteriörpoängen skvallrar ju inte om några stora exteriöra avvikelser

Omdöme exteriör: Välutvecklad, maskulin, långlinjerad hingst. Lång något lågt ansatt hals, lång manke, ännu något outvecklat
bogparti, välmusklat något toppigt kors. Något uttåad höger fram, något vinklad hals. Skritten är vägvinnande, något
obalanserad och stundtals spänd. Traven är taktmässig, aktiv men något obalanserad.

Omdöme löshoppning: Positiv samarbetsvillig hingst med ett bra avstamp, mycket god teknik och med stor kapacitet, rättar sig bra.

Omdöme gångarter: Skritten är ganska vägvinnande, men ej helt taktmässig hela tiden. Traven är taktmässig, avspänd, men
något oengagerad och obalanserad. Galoppen är rytmisk och vägvinnande med god elasticitet. En hingst med mycket bra
galopp. Är dock i skritt och trav ännu något obalanserad

Att en 3åring är obalanserad i sin gång tycker jag inte är underligt på något vis. Och då undrar jag hur många tänker som tycker det.

Hästen är ju bara 3 år i år!!

Ovan är taget från: http://www.asvh.se/bphingstar/optic.htm

Senast ändrad:

Jag håller med dig. Jag tycker det är en snygg häst men kanske inte har så mycket hingstkaraktär och de uttalar sig inte direkt om något avvikande. Men han fick väl inte tillräckligt med poäng sammanlagt..
Tror säkert han får sin beskärda del av ston ändå.

Fast ärligt skall de ha så mycket hingstkaraktär när de endast är 2,5år??

Jag personligen fasar över de hingstar som har gigantiska nackar redan som 3-4åringar :crazy: Tänk hur de ser ut när de är äldre

Fast detta är ju knappast något officiellt just nu, en artikel i ridsport :crazy:

Jag hittar inget på ASVH om detta

Går inte att hitta något annat utlåtande om honom än de jag citerade från ASVH i mitt inlägg med bilden, än sas.

Jag tycker det verkar konstigt att han inte skulle kunna komma upp i 38p

jag kan tyvärr inte referera till någon skriven sida, men det var de sa då de läste upp de godkända 3-års hingstarna efter 5-åringarnas gångartsprov.

De var ngt. i stil med att han inte uppfyllde deras minimikrav på alla punkter men att de var villiga att se över dett pga. hans hoppkapacitet och samarbetsvilja.

Jag personligen fasar över de hingstar som har gigantiska nackar redan som 3-4åringar :crazy: Tänk hur de ser ut när de är äldre

Fast hingstkaraktär tycker inte jag behöver vara t.ex en rejäl nacke utan den där extra utstrålningen. Finns vissa fölungar som har det redan från början samt fullblodshingstar utan någon massiv "hingstfysik" som ändå har hingstkaraktär.. Enligt mig då. Och tyvärr tycker jag att han är lite mycket valack. Kan säkert komma med åldern men saknas idag.

Det var domarna som ordagrant sade att han fick dispens, dock så tror jag inte att det kommer att stå i hans godkännande men det vet jag ej. Har du sett honom nu under bruks?

Jag äär en av dem som tycker att han saknar hingstkaraktär och det betyder inte för mig att de måste ha stor nacke. Det betyder inte heller att de ska vara skrikiga och hoppiga eller liknande, men jag vill gärna se lite "stolthet" eller vad man ska säga, lite "jag äger stället" intryck, vet inte hur jag ska beskriva för att göra mig förstådd.

Hästen har bra galopp och hoppar super utan tvekan, men jag personligen skulle inte betäcka med honom för att jag helt enkelt inte tycker att han är spec. snygg o saknar utstrålning. Däremot inte sagt att han har några avvikelser som gör att jag skulle akta mig för honom..

Förstår inte hur de kan godkänna ännu en hingst med dålig exteriör och otillräckliga rörelser.Vad ska vi med en sån till???Som avelshingst måste man uppfylla vissa minikrav och gör man inte det så är det ingen avelshingst utan en sporthäst.Vi har tillgång till massor av hingstar som hoppar fantastiskt och dessutom är korrekta och rör sig bra.Använd dom istället.Kan inte begripa varför det är så "hot"att använda nygodkända hingstar som man inte vet något om vad de nedärver.

Jag förstod det som att han inte hade några stora exteriöra avvikelser, utan det var skritt och travpoängen han fick dispens för...

Men ännu har inga poäång blivit presenterade och det är inga speciella avvikelser som bör vara skadliga nämnda. Det domarna sa var att treåringarna normalt sätt har hårdare krav på poängen än de äldre, så det är alltså ingen som har sagt att han har lägre poäng än vad som krävs för 4åriga hingstar och äldre at bli godkänd. Jag tror det hade varit skillnad om han hade haft dåligt benställ eller galopp, men det verkar ju faktiskt bra. Ta tex. Chicago Z som hade veka kotor, då kan jag verkligen förstå att han verkligen måste visa att han håller innan ett godkännande. Men i optics godkännande finns inget sånt vad jag vet.

Men självklaer har alla olika åsikter, en del tycker han är en självklarhet som avelshingst, andra att han bör vänta nått år för o se om han utvecklas exteriört, andra tycker inte alls att han har i aveln att göra. Var jag själv står vet jag faktiskt inte, men däremot kommer jag inte använda honom till mitt sto. Själv har jag en CG unge och har istället hängt med i heta diskussioner ang den hingsten..

Eftersom det står i hans exteriöra beskrivning att han är maskulin så kan man nog anse att nämnden anser att han faktiskt HAR hingstkaraktär.
Maskulin är ju liksom det beskrivande ordet man använder....

(hingstkaraktär = att man ser på håll att det är en hingst, att man inte behöver titta efter mellan bakbenen ifall där finns några kulor kvar)

Sen ska man nog faktiskt se honom i verkligheten innan man bestämmer sig för huruvida man tycker han är bra eller inte. Ett foto säjer inte så mkt....

den hästen HAR utstrålning!
mycket fin att se på, och jg har sett honom på mkt nära håll (jobbade på auktionen i höstas)

Det är väl inte riktigt det som menas med hingstkaraktär-biffiga och buffliga unghingstar......

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 413
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 016
Senast: Rosett
·
Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
Svar
17
· Visningar
975
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka