Sv: Öppnor
Invincible skrev:
Bara undrar hur ni förbereder eran häst för en öppna och hur genomför ni den?? Vart ligger era skänklar och hur arbetar ni helt enkelt.. behöver lite tips pga att jag "tappat" rätt mycket utav dessa rörelser. Var liksom ett tag sen jag tränade på öppnor och kom på för ett tag sedan att jag skulle börja träna de på min islandshäst. Så berätta nu. Så ska vi se om min polett ramlar ner
Eftersom hästen till skillnad från sidvärtsarbete, då den ska vara rak i bålen men ställd i nacken, i skolorna (öppna och sluta) är ställd och böjd i nacke hals och bål, runt skänkeln så arbetar jag gärna skolorna på volt i början.
Hästen på tyglen, forma hästen efter volten, inner tygel, ställer och böjer, ytter tygel reglerar tempot samt håller ytter bog på plats innanför spåret, ytter skänkel någon cm bakom sadelgjorden för att hålla bakdelen på plats och inner skänkel vid eller någon cm framför sadelgjorden flyttar och bägge skänklarna tillsammans är framåtdrivande. Kräv inte femtioelva steg på en gång, utan nöj dig med 5-10 steg för att få in känslan, räta ut hästen efter spåret och rid vanligt volt spår och upprepa.
Den klassiska inlärningen för häst, som inte förstår hjälperna riktig än, är att rida på fyrkantsspår. Då rider man en liten volt, ca 6-8 m i diameter och när man kommer ut på spåret, bibehåller man ställning och böjning efter volten och flyttar hästen i den böjningen efter fyrkantsspåret. Även i det arbetet är 5-10 steg lämpligt, räta ut rid rakt fram 5-10 steg, ny volt, och upprepa övningen.