I

Invincible

Bara undrar hur ni förbereder eran häst för en öppna och hur genomför ni den?? Vart ligger era skänklar och hur arbetar ni helt enkelt.. behöver lite tips pga att jag "tappat" rätt mycket utav dessa rörelser. Var liksom ett tag sen jag tränade på öppnor och kom på för ett tag sedan att jag skulle börja träna de på min islandshäst. Så berätta nu. Så ska vi se om min polett ramlar ner :rofl:

Sv: Öppnor

jag är först väldigt noga med att jag har min häst på yttertyglen sen rider jag igenom hörnan och redan där så börjar jag flytta i öppna, tar fram inner skänkel något och sitter över lite på det inre sittbenet, om hästen har en tendes till att flyta iväg med bakbenen drar jag ibland bak ytterben lite(LITE!) och fångar upp det så att hästen kommer under sig.

Invincible skrev:
Bara undrar hur ni förbereder eran häst för en öppna och hur genomför ni den?? Vart ligger era skänklar och hur arbetar ni helt enkelt.. behöver lite tips pga att jag "tappat" rätt mycket utav dessa rörelser. Var liksom ett tag sen jag tränade på öppnor och kom på för ett tag sedan att jag skulle börja träna de på min islandshäst. Så berätta nu. Så ska vi se om min polett ramlar ner :rofl:

Eftersom hästen till skillnad från sidvärtsarbete, då den ska vara rak i bålen men ställd i nacken, i skolorna (öppna och sluta) är ställd och böjd i nacke hals och bål, runt skänkeln så arbetar jag gärna skolorna på volt i början.

Hästen på tyglen, forma hästen efter volten, inner tygel, ställer och böjer, ytter tygel reglerar tempot samt håller ytter bog på plats innanför spåret, ytter skänkel någon cm bakom sadelgjorden för att hålla bakdelen på plats och inner skänkel vid eller någon cm framför sadelgjorden flyttar och bägge skänklarna tillsammans är framåtdrivande. Kräv inte femtioelva steg på en gång, utan nöj dig med 5-10 steg för att få in känslan, räta ut hästen efter spåret och rid vanligt volt spår och upprepa.

Den klassiska inlärningen för häst, som inte förstår hjälperna riktig än, är att rida på fyrkantsspår. Då rider man en liten volt, ca 6-8 m i diameter och när man kommer ut på spåret, bibehåller man ställning och böjning efter volten och flyttar hästen i den böjningen efter fyrkantsspåret. Även i det arbetet är 5-10 steg lämpligt, räta ut rid rakt fram 5-10 steg, ny volt, och upprepa övningen.

Underbart att jag fick veta hur jag ska lära min pojke öppna. Hur ofta tycker du att man ska upprepa denna övning per ridtillfälle?? Räcker de med 2-3 gånger och då med mycket berömm och sen avsluta med något han kan (tex. vanlig skänkelvikning) och sen vänta några ridtillfällen för att sedan göra om samma procedur?? Vill att han ska se positivt på all ridning i alla former.. Men jag tackar och bockar för tipset =)

nu säger vi att vi går på rakt spår...först ser jag till att jag har hästen på tygeln, sen rider jag igenom hörnan, tittar upp, och håller,kramar, (om man ska lära en häst öppna, är dt nog bäst att man leder lite lätt med yttertygeln) och sen tänker jag som i en galoppfattning. drar fram innerskänkeln, drar bak ytterskänkeln.
(behöver inte göra så "stora" rörelser på min ponny)
bra om du rider emot en spegel på rakt spår, för då kan du se om hästen går 3 spårigt, och om den är lagom mkt stäld.

lycka till :)

Precis!
Om du kommer genom hörnet är ju hästen färdigformad.
Yttersk får hästen att trampa på mer, halvhalt på yttern får hästen att sätta sig lite.
Försök att sitta still med skänkeln o inte driva hela tiden- använd "bollsätet" istället.

Invincible skrev:
Underbart att jag fick veta hur jag ska lära min pojke öppna. Hur ofta tycker du att man ska upprepa denna övning per ridtillfälle?? Räcker de med 2-3 gånger och då med mycket berömm och sen avsluta med något han kan (tex. vanlig skänkelvikning) och sen vänta några ridtillfällen för att sedan göra om samma procedur?? Vill att han ska se positivt på all ridning i alla former.. Men jag tackar och bockar för tipset =)

Det tycker jag låter som ett väldigt bra upplägg. Avsluta träningen av öppna, när det går och känns som bäst För fortsätter man "bara en gång till", för att man tycker att det är roligt... Då kan man ge sig den att det går åt pipsvängen.

Och som du säger, avsluta gärna träningspasset med något riktigt enkelt, som du vet att din häst är "proffs på", så att den får känna sig extra duktig.

:bow: :bow: :bow:

Tackar så mycket för tipset.. har tyvärr inte tillgång till Spegel, rider på utevolt.. men ska testa..

Okejj.. Jag tackar ödmjukast för tipsen och hjälpen =).. Får se hur de går nu imorgon.. Tanken var att träna öppna lite.. =)..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 538
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
19
· Visningar
2 018
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 253
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar