Öppnar dörrar

Vica

Trådstartare
Hur i hela friden lär man av hundar att öppna dörrar? Vi har fått byta en dörr, en dörrkarm, 2 lås till såna där man måste öppna med nyckel inifrån. Men så snart man har en dörr olåst och man själv är ute (och man av någon anledning inte vill ta med sej hunden överallt) så tar det ca 3 minuter och sen har man en lös hund på gården.

Hur får man bort det beteendet? Eller är det bara nåt vi får acceptera?
Ska väl lägga till att det sker oavsett om hon precis varit ute på promenad (ca 30 min/gång) eller ej.

Sv: Öppnar dörrar

Nu kanske jag inte har världens bästa förslag, men vi pratade om detta förra kursen lite lätt. Att öppna en dörr är ju självbelönande, och det hunden lär sig själv sitter ju bäst. Men om du skulle komma på någon lösning att det inte lönar sig att öppna dörren för det blir bara tråkigt. För nu är det ju kul att öppna dörr. Har inget konkret förslag dock :/

Låsa dörren bör väl vara enklast, så den inte självbelönas.

Ja, om man kommer ihåg att ha det vaaarje gång i något års tid borde beteendet har upphört? :) Det jobbiga är kan jag tänka mig att man inte alltid kommer ihåg om man bara ska springa ut på gården, skriv en "kom ihåg att LÅSA" och klistra fast på insidan av dörren :)

De finns runda dörrhandtag, som är omöjliga för hundar att få upp.
Då jag var liten hade vi en sådan knopp på insidan av dörren, men på utsidan hade vi ett vanligt handtag. Annars hade jag aldrig kommit mej in med blöta vantar:crazy:

* Jenny *

Jag har också en utbrytarkung hemma och jag har kommit fram till att det enda jag kan göra är att försöka bryta beteendet genom att aldrig ge henne möjligheten att släppa ut sig själv. Alltså alltid låsta dörrar.
Men det är svårt, så för egen del har jag nog accepterat att det är såhär.
Satsar på ordentligt staket så hon inte kan rymma istället ;)

Förra helgen lärde jag mig att man bör uppmana hundvakter att låsa dörrarna, min hund tog sig ut i en halvt okänd stad och sprang omkring mitt i trafiken innan vi fick tag på henne.. :crazy:

Antingen vänd handtaget upp och ner som man gör när man har småbarn. Eller byt ut det inre handtaget mot en rund knopp som man måste snurra på istället för att trycka ner när man öppnar. Att hålla på att låsa dörren om man t ex ska kasta soppåsen är ju hopplöst.

Antingen vänd handtaget upp och ner som man gör när man har småbarn. Eller byt ut det inre handtaget mot en rund knopp som man måste snurra på istället för att trycka ner när man öppnar. Att hålla på att låsa dörren om man t ex ska kasta soppåsen är ju hopplöst.

Ts,ts
Du har inte träffat Leon!
:rofl::rofl:
Här är det bara nyckel, reglar/haspar högt upp som gäller.
:angel:

Säger det samma ;)
Riktiga Houdinis klarar det mesta när de väl lägger manken till :D

Camaro har tex klurat ut hur man öppnar detta beslag som vi har på skafferiet:
403101_10150615321278997_744858996_9186087_162696161_n.jpg

Det sitter typ 160 cm upp från marken och är rejält åtspänt. Hänglås nästa liksom..

Om du har fått byta karm och en dörr låter det i mina öron som lite mer än bara en utbrytarkung. Hur uppfattar du hunden, har den liksom inget annat för sig, är det kul att ranta runt lös på gården, eller är det rent av panik, den ska bara ut?

Det är ju skillnad på separationsångest och Houdini liksom.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 245
Senast: MML
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 678
Hundträning Min unghund har mani på att äta precis allt han hittar och igår fick jag prata med en veterinär för att han bajsade ut en bit plast han...
2
Svar
32
· Visningar
8 097
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025