J

jagvillvaraifred

Jag undrar om någon kunde hjälpa mig med vilket sittben man ska ha vikten på, när man rider i öpnnan?

Jag har hört dels att man ska sitta på ytter, för att hästen ska fortsätta rakt fram, och inte gå in på en volt (för att i en volt sitter man på inner).
Eventuellt så sitter man på inner, för att yttersidan ska länga sig, insidan ska "spännas".

Hur har ni resten av kroppen? Man borde ju vrida om axlarna något, medans resten av kroppen är i rörelseriktningen.

Sedan undrar jag i vilken ordning ni lär in rörelserna, framdelsvändning, skänkelvikning och öppna?
Det borde väl vara öppna först, sedan framdelsvändningen som en påbyggande rörelse och sist skänkelvikning? Även om jag vet att många lär in det som i den ordningen jag skrev först. Jag är även medveten om att framdelsvändnings och skänkelvikning är lösgjörande, vilket öppna inte är då det är stärkande. Men man kan ju få hästen lösgjord genom annat arbete.

Har jag blandat ihop allting får ni gärna reda ut det! Känner mig helt knas just nu.. :o

Sv: Öppnan

Hej, när jag rider öppna sitter jag till lite mera på innersittbenet för att hästens inre bakben ska bära under hästen:smirk:
Jag sitter rakt med mitt bäcken och böjer axlar och armar så som jag vill att hästens bogar ska gå ( d.v.s. innanför)
Detta är hur jag gör, och det funkar för mej men jag säger inte att det är rätt:) :) :)

Jag sitter lite mera på inner. Jag brukar tänka så att jag sitter lite med tyngden åt det håll jag ska när jag svänger, gör sidvärtes, skolor (öppna, sluta) osv.
I öppna kan man ju tänka sig att man börjar en volt, då ska man inåt. Typ så tänker jag :rofl: :p

jag ha fått lära mig att vikten ska läggas mitt över hästen men ryttaren skall gå med väl i rörelsen..!!!??
vet inte om det stämmer... men vi gör kanon bra öppna jag och min häst...

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
20 424
Senast: Fibusen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
2 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka