öppna, sluta/skänkelvbiknin

_Runaway_

Trådstartare
Vad är egentligen skillnaden mellan öppna, sluta och skänkelvikning? Har aldrig riktigt fattat det. Hur rider man öppna/sluta till skillnad från skänkelvikningens hjälper?

Sv: öppna, sluta/skänkelvbiknin

herregud skänkelvikning är lösgörande och öppna och sluta är samlande. I öppna och sluta går hästen på tre linjer den tar då in det ena bakbenet undrer kroppen beroende på vilket varv man gör det i.

öppna= hästens kropp ska vara som en bannan innåt banan och huvudet ställt innåt och så ska den gå på tre linjer.

sluta=hästens huvud ställt raktfram och bakdelen går inanför spåret så att det blir tre linjer

skänkelvikning=hästen flyttar bara sig i sidled med ledande bog och nacken ställd ifrån rörelseriktning

obs tre linjer menas med att om man står bakifrån så ska man bara se tre ben

//Martin ;)

varför herregud? är det en förutsättning att man ska veta det oavsett ålder och utbildnings nivå för att skriva här? *stilla undran*

tack för svaret men varför skrev du herregud??? ursäkta om jag inte har ridit GP innan jag skrev här. :smirk:

Dessutom finns det betydligt bättre och mer utförligare svar att hitta på annat håll ,framför allt mer korrekta. Öppna och sluta kan bla. ridas i både fyr och tre linjerat lite beroende på vad man vill åsta komma, finns även förrörelser som är mindre arbets varianter av skolorna.

Skänkelvikning är en rörelse som jag personligen inte utför eftersom den är mer eller mindre omöjlig att utföra korrekt.

mer info kan du få bla på barock, där bör dom kunna ge bättre och mer utförliga svar, själv är jag tyvärr inte någe vidare värst pedagogisk, inte tillräckligt för att ge en bra förklaring åtminstone.

_Runaway_ skrev:
Vad är egentligen skillnaden mellan öppna, sluta och skänkelvikning? Har aldrig riktigt fattat det. Hur rider man öppna/sluta till skillnad från skänkelvikningens hjälper?
öppna= början på en volt
sluta= sluta på en volt
alltså hästen ska gå som den är på väg in i en volt eller som den håller på att avsluta en
skänkelvikning= hästen flyttar undan skänkeln
hoppas du fattar och lycka till ;)

Ok, tack! Men på öppna och sluta, ska den då gå böjd? Ah förresten du sa ju början och sluit på volt, då blir det ju böjt liksom.

överst till vänster har du öppna.
Överst till höger har du sluta.
Nedan till vänster förvänd sluta
Nedan till höger nått som ska likna skänkelvikning. ;)

spalla.gif

Bilden längs ned till höger visar en sluta till höger längs med diagonalen.

I en skänkelvikning är hästen inte böjd utan rak i kroppen (på bilden är den ju böjd åt höger) I en skänkelvikning till höger så är hästen alltså ställd i nacken till vänster.

Ja :o tänkte inte så långt..(såg bara diagonalen och hasplade ur mig) lite virrig i dag :D Det är självklart som du säger...

*Q som inte kan få nått rätt i dag*

Leonardo-GP skrev:
öppna= hästens kropp ska vara som en bannan innåt banan och huvudet ställt innåt och så ska den gå på tre linjer.

Nja, inte riktigt rätt... I öppna så ska inte kroppen vara som en banan. För om den är det så hamnar ju inre bak ganska mkt innanför spåret eftersom en banan till formen bara är "rak" på mitten... Och då liknar det ju mer en sluta längs diagonalen.
I öppna så ska du ju bara ha framdelen innanför spåret. Bakdelen är kvar på spåret. Men givetvis blir det en liten vinkel i förhållande till spåret (ca 30 grader) men om man beskriver rörelsen med banan-liknelsen så tror jag de flesta ser framför sig mera böjning så att det ser ut som vid sluta längs diagonalen.

Leonardo-GP skrev:
sluta=hästens huvud ställt raktfram och bakdelen går inanför spåret så att det blir tre linjer

Nja igen... Huvudet ska förvisso vara framåt (så långt är jag med dig :D ) men eftersom hästen ska vara böjd i bålen så följer ju även halsen med vilket korrekt utfört innebär ställning i nacken och eftergivt med böjning i hela bålen. Resultatet blir då att hästen (om man rider längs långsidan) har huvudet lite böjt innanför spåret.
Om du har huvudet rakt fram så som du beskriver, så rider du inte en sluta utan bara "med tagen bakdel" dvs hästen går rakt fram men du har flyttat in baken innanför spåret. Denna rörelse är inte att förväxla med sluta eftersom den inte kräver ngn böjning. Den är heller inte direkt samlande utan framförallt lösgörande...

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
503
Senast: Elo
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men... 9 10 11
Svar
211
· Visningar
23 806
Senast: Nevermind
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 432
Senast: Mirtai
·
R
Kropp & Själ Jag har en fobi, som jag levt med mer eller mindre så länge jag kan minnas. Det är något jag är van vid att leva med, och som jag nog... 2
Svar
26
· Visningar
2 065
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka