Öppna, sluta och skänkelvikning!

C

Cassie_

Hur gör ni när ni gör de olika övningarna? Vilket håll ställer ni hästarna åt och hur mycket ska de flytta sig?
Jag har så svårt med skillnaderna! :p

Sv: Öppna, sluta och skänkelvikning!

ÖPPNA= huvud in, rumpa ut, ska förflytta sig undan efter skänkeln, olika mycket beroende på utbildningdgrad, fler steg ju äldre/starkare hästen är....

SLUTA= huvud in , rumpa in samma sårighetsgrad som ovan, ju mer erfaren häst, ju mer kräver jag,

I allmänhet så ger jag hellre eftergift ofta( släppa tryck av skänkel, tygeltag etc ) istället för att kräva för många steg...

SKÄNKELVIKNING= rakriktad i hals, flytta undan för sidförande skänkel, noga med att bogen och nacken kommer med rätt.

Lite överkurs....:p
Förvänd sluta= huvud ut rumpa ut, bra som omväxling...

Förvänd öppna= huvud ut, rumpa in ( kan även kallas felställd sluta)

Båda dessa övningar sker sas i " fel" varv....

Senast ändrad:

Bra beskrivet, tycker jag;)...Tänkte beskriva slutan i volt som att framdelen och huvudet är ställt i färdriktningen och så petar man in bakdelen lite... men tror det är lättare att en ovan läser din beskrivning;)

tänkte bara tillägga att det är bättre att ta 2 steg 20 ggr än att ta 20 steg 2 ggr. ;)

Jag brukar tänka så som övningarna låter: Öppna = Man öppnar en volt. Sluta = Man slutar en volt. Det är jättelätt att tänka så. (vilket jag tror att de allra flesta gör)

quarter4ever skrev:
ÖPPNA= huvud in, rumpa ut, ska förflytta sig undan efter skänkeln, olika mycket beroende på utbildningdgrad, fler steg ju äldre/starkare hästen är....

SLUTA= huvud in , rumpa in samma sårighetsgrad som ovan, ju mer erfaren häst, ju mer kräver jag,

Bra svar, men jag förstod inte riktigt detdär med "huvud in". Ska den vara ställd eller inte? :crazy:

Cassie_ skrev:
Bra svar, men jag förstod inte riktigt detdär med "huvud in". Ska den vara ställd eller inte? :crazy:

ja huvud in betyder ställd inåt
huvud ut, ställd utåt osv.....

Allmänt svar: Fast egentligen ska man inte flytta ut rumpan i sluta, utan flytta in bogen....

I öppnan går framdelen innanför spåret och bakdelan är kvar på spåret. Hästen är ställd och böjd från rörelseriktningen.
Islutan går hästen kvar med framdelen på ¨spåret och innanför med bakdelen. Ställd och böjd i rörelseriktningen.
Tvärningen kan man variera men de tävlingmässiga skolorna är trespåriga.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
852
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 475
Senast: Nevermind
·
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023