Öppna och sluta!

Sv: Öppna och sluta!

Jag rider ju akademiskt, så mina hjälper är inspirerade av detta tankesätt..
Graden av tvärning får man anpassa efter hästens skolnivå- litet i början och mer efter hand.

Öppna:
Sitter på inner sittben men viktar i rörelseriktningen. Vrider in axlarna UTAN att vrida med höften, och håller blicken åt det håll jag ska... vid behov, driv INNER bak i lyftmomentet för att öka intsteget.

Sluta:
Från öppna-sitsen: vrid om hela kroppen så att vridnigsförhållandet mellan din höft och dina axlar är det samma, men nu axlarna riktade rakt frammåt och höften snett utåt. Fortfarande inner sittben men vikten flyttas med i den nya riktningen.

Från "scratch": Sitt på inner sittben, vrid ut bäckenet en aning UTAN att vrida om axlarna. Blicken frammåt. ev. lägg till lätt ytterskänkel i ytter baks lyftmoment.

svårt som sjutton att förklara:o

/Migo

Så här rider jag öppna:
Jag böjer hästen runt innerskänkeln; innerskänkeln vid sadelgjorden, ytterskänkeln lite längre bak. Innerskänkeln är framåtdrivande och ytterskänkeln håller bakdelen på plats. Då går hästen rakt fram med bakbenen men framdelen ser ut som om den ska svänga in på en volt. Innertygeln ska nästan hänga löst och stöd på yttertygeln.

Sluta;
Samma positioner med skänklarna, böjer runt innerskänkeln men här är ytterskänkeln framåtdrivande. Hästen går rakt fram i rörelseriktningen med framdelen men bakdelen som om på en volt.
Samma sak här med innertygeln, ska nästan hänga.

Hoppas denna beskrivning kan vara till nån hjälp.

jag kladdade lite i paint, och se vad som kom fram:angel:

Det bruna är hästar, de två "tofsarna" är hästens öron... tvärgående sträck är bog/höft.
Svarta tunna sträck visar på rörelseriktningen i det benet, de tjocka svarta sträcken är bara hjälplinjer- fyrkantsspåret samt diagonalen.

hoppas det gör nån nytta^^

namnlos.jpg

Jubel! Dina streckpållar är i världsklass:D

Tycker du förklarar mer begripligt än vad någon tränare har gjort hittills så det tackar jag för. :bow:

tackar:o
jag har ju hört en hel del kanonpedagoger förklara det så jag ger dem hela äran:D

Ja det kan man säga. "Höften innanför" och "bogen innanför" brukar man kalla det när man börjar träna rörelsen.

Hej
Kolla in sidan www.ridkonst.nu och klicka på knappen "utbildningstrappan" till vänster på startsidan. Där går du in på "Öppna" respektive "Sluta" så är det väl beskrivet med både text och bilder.

Lycka till att prova!

Öppna rider man som om man skulle börja rida en volt, fast du rider på rakt spår. Hästen skall vara ställd inåt, böjd i bålen och gå på tre spår.

Sluta rider man som om man skulle avsluta en volt, fast du rider på rakt spår. Hästen skall vara ställd inåt, böjd i bålen och gå på tre spår, "tvärtom" emot öppnan.

Precis sådär tänker jag också! Bästa sättet att förklara på.

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 380
Senast: Sesca
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 397
Senast: mars
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30