Öppet köp

P

Puff69

Är det någon som har erfarenhet av att köpa en häst på öppet köp??? Kan man det för det första och hur lång tid kan man göra det?

Någon som vet mer om ångerrätt, hur fungerar det? Om det visar sig att hästen blir halt efter ett par månader??? :confused::confused:

Sv: Öppet köp

Ångerrätt är något man kommer överens om. MEN då måste hästen vara i samma skick som den utlämnades, d v s man kan inte återlämna en halt häst. Om hästen blir halt efter några månader är det sannolikt att det är ett problem som uppkommit hos nya ägaren (förutsättningen är givetvis att man gör en ordentlig veterinärbesiktning - gärna på klinik - innan hästen går till ny ägare för att dokumentera vilket skick den lämnas ut i).

Det finns många risker med öppet köp. Öppet köp är upp till säljare och köpare att komma överens om, men det är många säljare som inte vill riskera skicket på hästen genom att lämna ut på öppet köp. OM säljaren går med på öppet köp får parterna själva reglera hur långt tid som ska gälla. Även här ska hästen självklart återklämnas i samma skick som den lämnades ut i. En halt eller skadad häst går alltså inte att lämna tillbaka på öppet köp om man inte kan bevisa att felet förelåg redan vid riskens övergång (när köparen tog emot hästen)

Hej!
Tack för svaret!
Vi är på gång nämligen att köpa en häst som vi tycker jättemycket om men som visade sig halt nu på första besiktningen. Hästen ska besiktigas igen om 3 veckor och hästen går igenom vill ju gärna ha den då. Men det känns så osäkert nu när det visade sig att den var halt första gången.

Vad visade hältutredningen? Varför är hästen halt? Diagnos och prognos? Behandling?

Generellt hade jag nog hoppat över att köpa en häst som inte går igenom besiktningen. Lite beroende på anledning givetvis, men det är jättestruligt om hästen senare blir halt. Det krävs en oerhört duktig kontraktsskrivare för att skydda er i det fallet.

Innan böjprov inget, men 2 % direkt efter och 1 % efter min.
Inget visade sig under longeringen heller.
Antagligen ansträngningshälta. Vet. tyckte det inte fanns något skäl till avstå köpet!! Hästen hade tydligen gått hårt i dressyren och jobbat mycket med bakbenen sista tiden. Dessutom är den 14 år. Det behövdes ingen hältutredning utan den skulle vila 1 vecka, skritta 1 vecka och ridas 1 vecka sen skulle den tillbaka för ett nytt böjprov. Hästen fick även inflammatoriskt 1 vecka.

Då får veterinären utfärda en garanti att detta inte kommer att påverka hästens användbarhet. Jag har hittills aldrig hört en veterinär som vill ställa den garantin, och då är det ju helt vansinnigt att tillstyrka köp. SÄRSKILT om man inte ens gjort någon hältutredning. Det finns ju absolut ingen indikation på varför hästen är halt. Varför blir den halt av att ansträngas? Då kommer den ju att bli halt vid ansträngning längre fram också?

Tydligen så anser ju veterinären att det är något problem för den fick (vad jag förstår) antiinflammatorisk medicin, alltså misstänker veterinären en inflammation, sannolikt i en led?

Eller köps den som promenadhäst?

Är dålig på det här med hältor osv.
Men finns det någon möjlighet att det kan vara en vanlig stukning???
Jag sålde en häst för en tid sedan som visade sig vara halt på morgonen innan vet. bes. Fanns ju inga fel på hästen mer än att hon trampat snett. Köparen köpte henne och efter två veckors vila så var hon tipp topp igen. Sedan dess har hon inte haft några problem.
Vad jag menar är att bara för hon inte gick igenom första bes. måste det ju inte innebära att hästen har några problem som gör att den inte går igenom vid andra bes. och går hon igenom då så är det väl inga problem???

Beror på vad man betecknar som ett problem...

Försäkringen: där gäller det att man övertar befintlig försäkring om man har besiktningsanmärkningar. Annars får man sannolikt reservationer, även om hästen är UA besiktning nr 2 (i andra besiktningsprotokollet ska veterinären ju ange att det är just en ombesiktning). Bolagen är väldigt nojjiga, och vissa försöker t o m lägga reservationer i en befintlig försäkring under löpande försäkringsår om de misstänker att det föreligger något strul.

Ev. retur: är hästen UA på besiktning 2 är det i princip omöjligt - utan omsorgsfull kontraktsskrivning - att reklamera hästen. Då finns 1) papper på att hästen är fullt frisk vid köpet 2) papper på att köparen vetat om att hästen INTE varit fullt frisk tidigare

Den juridiska biten ÄR tung...

Försäkringen: där gäller det att man övertar befintlig försäkring om man har besiktningsanmärkningar. Annars får man sannolikt reservationer, även om hästen är UA besiktning nr 2 (i andra besiktningsprotokollet ska veterinären ju ange att det är just en ombesiktning). Bolagen är väldigt nojjiga, och vissa försöker t o m lägga reservationer i en befintlig försäkring under löpande försäkringsår om de misstänker att det föreligger något strul.

Ev. retur: är hästen UA på besiktning 2 är det i princip omöjligt - utan omsorgsfull kontraktsskrivning - att reklamera hästen. Då finns 1) papper på att hästen är fullt frisk vid köpet 2) papper på att köparen vetat om att hästen INTE varit fullt frisk tidigare

Som fattar det så ville försäkringsbolaget inte ha något besiktningsprotokoll utan man övertar bara den befintliga försäkringen. Då får väl försäkringsbolaget inte veta något, eller?

Som sagt, kan man inte fixa till det med ett öppet köp? Om hästen blir halt av ansträngning i samma ben vill säga.

Är dålig på det här med hältor osv.
Men finns det någon möjlighet att det kan vara en vanlig stukning???
Jag sålde en häst för en tid sedan som visade sig vara halt på morgonen innan vet. bes. Fanns ju inga fel på hästen mer än att hon trampat snett. Köparen köpte henne och efter två veckors vila så var hon tipp topp igen. Sedan dess har hon inte haft några problem.
Vad jag menar är att bara för hon inte gick igenom första bes. måste det ju inte innebära att hästen har några problem som gör att den inte går igenom vid andra bes. och går hon igenom då så är det väl inga problem???

Den här hästen var kärnfrisk och mycket vältränad i övrigt. Det kändes som att det bara var tillfälligt.

Att undanhålla försäkringsbolaget information om hästens hälsotillstånd (d v s att den inte gick igenom första besiktningen) kan komma att betecknas som försäkringsbedrägeri och inget att rekommendera.

Den här hästen var kärnfrisk och mycket vältränad i övrigt. Det kändes som att det bara var tillfälligt.

Det kan vara en böjprovsreaktion, men jag hade inte köpt en sån om det handlade om större summor, hade det varit ett billigare vbl, en promenadridhäst el liknande hade jag kunnat acceptera det.
Däremot har jag en gång köpt ett sto som vissade 1/2 grads hälta men hon hade långa hovar & vi avtalade att om hältan inte försvann efter en skoning skulle jag få ge tillbaka henne & hältan försvann så det blev inga problem.

Ok, jag tänkte överhuvudtaget inte på pappersbiten. det var hästens fysiska hälsa jag tänkte på. Men det är klart... dessa försäkringsbolag.....

Att undanhålla försäkringsbolaget information om hästens hälsotillstånd (d v s att den inte gick igenom första besiktningen) kan komma att betecknas som försäkringsbedrägeri och inget att rekommendera.

Men man behöver väl inte rapportera in till försäkringsbolaget att hästen inte gått igenom en bes.??? Det måste väl bara rapporteras in om de frågar efter de uppgifterna??

Det kan vara en böjprovsreaktion, men jag hade inte köpt en sån om det handlade om större summor, hade det varit ett billigare vbl, en promenadridhäst el liknande hade jag kunnat acceptera det.
Däremot har jag en gång köpt ett sto som vissade 1/2 grads hälta men hon hade långa hovar & vi avtalade att om hältan inte försvann efter en skoning skulle jag få ge tillbaka henne & hältan försvann så det blev inga problem.

Förstår inte varför man ska backa på en affär för en tillfällig reaktion. Är hästen ok vid nästa bes. så är den ju frisk.
ALLA hästar kommer någon gång under sitt liv att vara halt.

Man´intygar att man har rapporterat in allt man känner till om hästens tidigare och nuvarande hälsostatus.

Att undanhålla information kan alltså klassas som försäkringsbedrägeri och kan innebära att man inte har någon försäkring alls när man behöver den.

Vår ponny hade vi på öppet köp i två veckor. Men vi gjorde ingen ny vet.besiktning då eftersom hon var ren innan vi fick hem henne. I efterhand ångrar jag att vi inte gjorde det för två månader senare blev hon halt, fick behandling och tävlingarna det första halvåret i år gick upp i rök. Nu är hon dock helt bra och har redan hunnit vinna tre tävlingar och fått ytterligare två placeringar. Så vi är nöjda nu när vi själva byggt upp hästen men inte när hon blev halt av överansträngning pga att säljaren påstod att hon var i full tävlingskondition trots att hon inte var det när jag kollade lite närmare med den som haft hästen.

Jag förstår ditt dilemma. En häst som är 14 år och gått hårt har ofta böjprovsreaktioner, inget konstigt med det, men det var ju lite väl mycket i grader... Ett förslag kan vara att om hästen går igenom besiktningen u.a nästa gång så kan ni föreslå öppet köp i t ex en månad. Då gör ni en ny besiktning som får avgöra om ni ska behålla hästen eller lämna tillbaka den.

Förstår inte varför man ska backa på en affär för en tillfällig reaktion. Är hästen ok vid nästa bes. så är den ju frisk.
ALLA hästar kommer någon gång under sitt liv att vara halt.

Jag kanske skrev så det missuppfattades,om det är en reaktion så behöver det inte vara ngt allvarligt, sånt händer friska hästar, emn är det en hälta av annan anledning så ska man akta sig.Frågan är ju då vilka veterinärer som faktiskt kan säga att det enbart är en tillfällig reaktion?

När man lägger ut så mkt pengar som det faktiskt kostar att köpa häst gör man sig en björntjänst om man inte köper en som är frisk, hur ska köparen veta om hästen är tillfälligt halt eller faktiskt är det i perioder för att den inte tål ansträngning?

Nej ALLA hästar blir definitivt inte halta någon gång under sitt liv även om många blir det, men det är en väldigt stor skillnad.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 501
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
3 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka