Öppet köp

Sv: Öppet köp

Man´intygar att man har rapporterat in allt man känner till om hästens tidigare och nuvarande hälsostatus.

Att undanhålla information kan alltså klassas som försäkringsbedrägeri och kan innebära att man inte har någon försäkring alls när man behöver den.

Men begär de in fler uppgifter när man fortsätter på samma försäkring vid ett ägarbyte???

Jag har fått uppge det vid övertagande, men har inte koll på alla bolag.

Det står f ö inskrivet i försäkringsvillkoren hos de flesta bolag.

Jag kanske skrev så det missuppfattades,om det är en reaktion så behöver det inte vara ngt allvarligt, sånt händer friska hästar, emn är det en hälta av annan anledning så ska man akta sig.Frågan är ju då vilka veterinärer som faktiskt kan säga att det enbart är en tillfällig reaktion?

När man lägger ut så mkt pengar som det faktiskt kostar att köpa häst gör man sig en björntjänst om man inte köper en som är frisk, hur ska köparen veta om hästen är tillfälligt halt eller faktiskt är det i perioder för att den inte tål ansträngning?

Ok, jag missuppfattade dig.

Jag har fått uppge det vid övertagande, men har inte koll på alla bolag.

Det står f ö inskrivet i försäkringsvillkoren hos de flesta bolag.

Ok. då hänger jag med. Har själv aldrig övertagit någon försäkring. Men försäkringsbedrägeri ska man passa sig för. Försäkringsbolagen är bra att ha i ryggen den dagen något händer...

Nej ALLA hästar blir definitivt inte halta någon gång under sitt liv även om många blir det, men det är en väldigt stor skillnad.

lättare vrickningshälta vet jag ingen häst som klarat sig undan. Inte ens små föl. De vrickar sig lätt när de växer och är snubbliga. Inget du kommer att veta om som ryttare senare under hästens liv.

Det är nog olika på försäkringsbolag. Har varit med om försäkringar på sålda och köpta hästar som man bara tagit över som ny försäkringstagare/ägare till hästen. Inga vet.besiktningspapper eller annat har behövts skickas in.

Vår ponny hade vi på öppet köp i två veckor. Men vi gjorde ingen ny vet.besiktning då eftersom hon var ren innan vi fick hem henne. I efterhand ångrar jag att vi inte gjorde det för två månader senare blev hon halt, fick behandling och tävlingarna det första halvåret i år gick upp i rök. Nu är hon dock helt bra och har redan hunnit vinna tre tävlingar och fått ytterligare två placeringar. Så vi är nöjda nu när vi själva byggt upp hästen men inte när hon blev halt av överansträngning pga att säljaren påstod att hon var i full tävlingskondition trots att hon inte var det när jag kollade lite närmare med den som haft hästen.

Jag förstår ditt dilemma. En häst som är 14 år och gått hårt har ofta böjprovsreaktioner, inget konstigt med det, men det var ju lite väl mycket i grader... Ett förslag kan vara att om hästen går igenom besiktningen u.a nästa gång så kan ni föreslå öppet köp i t ex en månad. Då gör ni en ny besiktning som får avgöra om ni ska behålla hästen eller lämna tillbaka den.

Det var ett mycket bra förslag!!! Tack tack

Vi ska köpa häst nästa vecka.
SÄLJARNA vill att vi ska ha minst 2 månaders öppet köp så att de ser att pållan verkligen trivs och att vi funkar tillsammans.
Vi kommer inte göra ngn veterinär besikting (dumt enligt många), handlar om en summa på sammanlagt 3000 kr för hästen så gissa rasen = )

Jag är jättespänd och vet att jag kommer bli helnöjd med hästen!

Man´intygar att man har rapporterat in allt man känner till om hästens tidigare och nuvarande hälsostatus.

Att undanhålla information kan alltså klassas som försäkringsbedrägeri och kan innebära att man inte har någon försäkring alls när man behöver den.

Jag har tagit över flera försäkringar utan problem i olika bolag. Bl.a. en häst som varit behandlad flertal ggr i flera leder. Var inget problem alls när jag talade om detta, dom såg det ju också. Om man tar över en försäkring i SAMMA omfattning blir ingen reservation oavsett hur dålig hästen är. Det är jag helt säker på.

Jag skulle m.a.o ta hästen på prov o skriva i kontraktet att jag har rätt att återlämna hästen om det visar sig att den inte håller för avsett ändamål. Kan då återlämna en häst i annat skick enl avtal.

Jag har exempel på ett bolag som TVÅ GÅNGER försökt lägga reservation under pågående försäkringsår efter behandlig av hästen.

Inga ändringar i försäkringen (ägt hästen långt över karenstid), behandling, direktreglering. En vecka senare - nytt försäkringsbrev med reservation på behandlad del.

DET är det fräckaste jag varit med om.

Kan inte tänka mig att det finns någon LAG som styr detta.

Däremot är det i ett av fallet bestridet, och där gav sig bolager direkt. Vilket indikerar att de provar detta på flertalet försäkringstagare. Går det så går det...

Jag har exempel på ett bolag som TVÅ GÅNGER försökt lägga reservation under pågående försäkringsår efter behandlig av hästen.

Inga ändringar i försäkringen (ägt hästen långt över karenstid), behandling, direktreglering. En vecka senare - nytt försäkringsbrev med reservation på behandlad del.

DET är det fräckaste jag varit med om.

det kan man ju lugnt hålla med om !:o
Jag hade blivit tokig, milt sagt !! MEN det står ju t.o.m. i det finstilta att försäkringsbolag har rätt att säga upp försäkringen vid skada också.. Helsjukt...

Här kan du läsa om vad som gäller vid öppet köp när man köper häst

http://www.hastlitteratur.se/ariklar/artikel4.html

Här kan du läsa om sk ångervecka vid hästköp

http://www.hastlitteratur.se/ariklar/artikel3.html

Så om jag tolkar det rätt så om avtalar om öppet köp så kan man lämna tillbaka hästen om det är något fel (t.ex. återkommande ansträngningshälta) men inte om den har skadat sig hos köparen?

Någon som vet om jag tolkar rätt då????:confused::confused::confused:

Så om jag tolkar det rätt så om avtalar om öppet köp så kan man lämna tillbaka hästen om det är något fel (t.ex. återkommande ansträngningshälta) men inte om den har skadat sig hos köparen?

Någon som vet om jag tolkar rätt då????:confused::confused::confused:

Men då måste det ju utredas om hästen hade detta innan, det kan ju vara nya ägaren som rider hästen på ett sätt den inte klarar & därmed blir halt.
Självklart ska hästen inte kunna lämnas tillbaka om den skadat sig hos köparen,i många kontrakt står att du som köpare tar på dig riskens övergång när hästen lämnat marken med sista hoven in i transporten el liknande, & den akn ju bli skadad på väg hem till köparen.

Senast ändrad av en moderator:

Kan du påvisa att felet förelegat vid riskens övergång och detta inte uppdagats vid veterinärbesikning eller uppgivits av säljaren kan det komma att betraktas som dolt fel.

Vid dolt fel har köparen rätt att reklamera hästen under två år från försäljningsdatum. DÄREMOT måste reklamationen ske omgående vid upptäckten och det kan vara väldigt snärjigt att påvisa att det är just att klassa som dolt fel.

Återkommande ansträningshälta kan jag inte tänka mig någonsin kan påvisas som dolt fel och därmed underlag för reklamation, det har ju med både ryttare och träning att göra. Det få inte ha funnits några som helst indikationer innan köpet (d v s det fall du beskriver i annan tråd). Om det finns indikationer redan innan köp (besiktninganmärkning eller annat) är det en risk köparen tar och det kan undantas från försäkring (ingen veterinär- eller livförsäkring gäller), sk reservation vilket innebär att köparen får stå för alla kostnader om hästen blir sjuk.

Utgångspunkten är vid alla försäljningar att såld vara är såld och därmed nya ägarens risk.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 498
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
3 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka