Öppet köp - vem står för försäkringen?

krocket

Trådstartare
Om hästen är såld på öppet köp med återköp endast under förutsättning att den inom 30 dagar påvisat hosta - vem ska under den tiden stå för försäkringen: säljaren eller köparen?

Hästen är alltså såld och betald.

;) Krocket

Sv: Öppet köp - vem står för försäkringen?

Det måste bli köparen, eftersom denne äger hästen dessa 30 dagar, även om köpet skulle gå tillbaka. Så tolkar i alla fall jag er överenskommelse. Jag kan ju ha fel..

Så tolkar jag det också, men vet inte säkert. Någon annan?

köparen då de e den som äger hästen.
för det är den som står på försäkringen som får ut något om nåt skulle hända, å hästen skulle dö, tror inte ägaren skulle vilja stå där me en nyinköpt häst å inte få ut ett öre if olyckan e framme.

Utan överenskommelse lär det vara köparen, d v s den som äger det försäkrade objektet.

DÄREMOT hade jag krävt att min försäkring skulle övertas och behållas under perioden för öppet köp.

OK - då är alla hittills enligt samma åsikt som jag. :) Skulle vara intressant att veta om man som säljare ens kan få ut ngt av försäkringen om ngt skulle hända efter det att hästen är såld. I mina ögon låter det som en orimlighet, men jag är å andra sidan inte jurist.

;) Krocket

Vissa bolag betalar inte ut livbiten på försäkringen till någon annan än ägaren till hästen. Så om det är ett av dessa bolagen hästen är försäkrad så kan bara ägaren ha livförsäkring och få ut ersättning om hästen dör.

Och jag skulle säga säljaren! Iaf skulle försäkringen stå kvar på mig.

Tänk om köparen inte betalar premien och hästen blir oförsäkrad... Har NÄSTAN hänt mig en gång med en fodervärd som skulle ta över betalningen... Dessutom vill JAG ha ut försäkringspengarna om hästen måste tas bort och hästen fortfarande inte är betald av den tänkta köparen...

Ett alternativ är ju såklart att köparen ger MIG ersättning för premien som sedan dras från mitt konto.

Jag har kanske missuppfattat frågan, hästen är alltså färdigbetald? Det jag inte vet hur man löser om den är på öppet köp är i så fall återigen hur man löser det om köparen inte betalar premien... Men det får man väl skriva något vattentätt om då, med kunnig jurist då...

KL
Hästen är ju SÅLD, även om det är på öppet köp. Alltså är det helt och hållet köparens ansvar. Jag brukar skriva i kontraktet att köparen skall överta min försäkring och är skyldig att ha hästen försäkrad i överenskommen summa under öppet köp- perioden.

Men i kontraktet står också att om säljaren skall återta hästen, så skall det vara Vet. bes. u.a på köparen bekostnad samma dag som återlämnandet sker. Alltså skadad häst = inga möjligheter att låta köpet återgå.

Men i kontraktet står också att om säljaren skall återta hästen, så skall det vara Vet. bes. u.a på köparen bekostnad samma dag som återlämnandet sker.

Jag hade skrivit in det som ett absolut villkor för återtagande, att min (säljarens) försäkring övertas och är intakt vid återlämnandet. Obetald eller uppsagd försäkring: ingen returrätt.

Jag håller med om att det är upp till köparen att välja om han/hon vill ha hästen försäkrad efter köpets genomförande. Det vill säga även under tiden för "öppet köp". Om hästen skulle dö under denna tid kan han/hon ju inte lämna varan åter och få pengarna tillbaks så det är ju i köparens intresse det ligger att ha försäkring för hästen.

Vore jag säljare skulle jag nog välja att behålla min egen försäkring i vart fall. Eller åtminstone om hästen inte var fullbetald = tänkbart att någon form av delägande kan föreligga, i vart fall om det finns ett återtagandeförbehåll.

När jag köpte häst kunde jag inte ta hem den med en gång. Vi avtalade om ett datum ett par månader fram i tiden då jag skulle hämta hästen och under dessa månader lät vi helt enkelt hästen vara försäkrad av både mig och ägaren/säljaren till hästen. Visserligen skulle vi ju inte få ut ersättning från mer än en försäkring men båda parter ville ju förvissa sig om att det fanns en försäkring för hästen (främst för veterinärvård) och detta var det enda sättet där båda parter kunde vara helt säkra på det.

*KL*

Hästen är till fullo betald och avhämtad. Får endast lämnas tillbaka under en specifik förutsättning inom en viss avtalad tid.

Har inte en aning om hur försäkringsbolag har det med ev karenstid för utbetalning av ersättning vid ägarbyte, men frågan är i alla fall intressant, tycker jag. Kanske är det så att det kan bli diskussion om när ev skada/sjukdom uppkom och försäkringsbolaget därmed kan vägra ersätta? Men det borde väl i så fall inte få hända om köparen övertar befintlig försäkring? Men mina tidigare erfarenheter när det gäller juridik är att det är väsensskilt från etik & moral...

:smirk: Krocket

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 106
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 452
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 508
Senast: Johannna1
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 751
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV