Öppet fönster i stallet.

Lizzi

Trådstartare
Min häst har hörnbox och jag har öppnat fönstret och haspat upp det för god luftväxling nu när det är sol ute. Min undran är 1. Kommer det in mygg på natten när stallet är släckt, går myggen på värmen från hästarna. 2. Är det ngn som har teori emot att ha god luftväxling, alltså självdrag genom boxen. Självklart är det galler för fönstret. Vill höra alla era teorier.

Sv: Öppet fönster i stallet.

Jag har absolut inga rätta svar! Men logiskt sett så känns det som att det inte borde komma så mycket mygg när det är mörkt, är man utomhus är det ju värst när solen går ner och upp har jag fått för mig..

Och vad det gäller luften så anser jag att det är mycket bättre att ha öppet! Skulle jag få välja någon gång så skulle jag välja uteboxar hellre än ett stall där det blir instängt. Men om det är öppet på flera ställen så att det blir tvärdrag skulle jag ha täcke även på sommaren, just för att jag tror inte att det är bra om dom står utan täcke i drag.

Men detta är bara mina egna tankar! :)

Men det blåser ju ute och inte går dom och gömmer sig och inte blir dom sjuka. Min har stått i drag hela sitt liv och han ser ut att tycka det är skönt. Aldrig varit sjuk pga det.
Hellre det än ett stall med dålig luft på morgonen. Många snålar ju med att köra den inbyggde ventilationen i taket bl.a och det straffar sig i slutändan.

Jag har mina fönster öppna dygnet runt. Men kom ihåg att det är bra att släcka i stallet så tidigt som möjligt på kvällarna, för annars kommer som sagt mygg osv. Men så länge man släcker i tid så har mina hästar inte blivit drabbade av mygg ;D

Vara ute och sitta inne i tvärdrag är inte jämförbart.. det tycker iallafall inte jag.

Nej precis, korsdrag inomhus och vind utomhus känns helt annorlunda! Jag får ont i halsen direkt vid korsdrag men aldrig av att det blåser utomhus. Hästar får väl inte direkt halsont, men har märkt att de får rinniga ögon av att stå i korsdrag.

Jag har stora fönster i alla boxar (boxar i två rader så fönstren står mitt emot varann) och de står halvöppna, ca 10-15 cm öppning. Såpass går bra utan att det känns dragigt. Om det är varmt och inte blåser så öppnar jag dem helt.

Sen har jag vädringsluckor högre upp på väggen vilket jag tycker är väldigt bra då det ger bra luftgenomströmning utan att det drar på djur och människor. Det är väl det som ofta rekommenderas i stall, öppning vid golvet och vid taket.
Mitt stall har öppning i hela takets längd också.

Ju mer man öppnar desto mindre drar det. Värre att bara ha 2 dörrar/fönster öppna än att öppna upp allt.

Släck alla lampor innan skymning så borde inte mygg och knott hitta in lika lätt.

Mygg lockas av värme och utandningsluft så visst kommer det in mygg om stallfönstret är öppet. Broms och knott har svårare att navigera och blir lite förvirrade inomhus. Myggnät för fönstren ger god genomströmning av luft samtidigt som det fungerar bra som lite vindskydd också. Blir inte direkt korsdrag då. Drag är inte optimalt för hästar alls.

*kl*

Faktum är att det har forskats på drag och hästar eftersom det är en allmän (miss)uppfattning att drag är skadligt.

Hästar påverkas inte av drag tex i stall (en annan sak om en tunpälsad häst står ute i blåst och väta) Inte ens kraftigt drag -däremot är de mycket känsliga för dålig luft.
Inte ens yttemperaturen på huden och i muskeln påverkades när man utsätter (normala, friska) hästar för kraftigt drag stillastående i box till exempel.

Googla Michael Ventorp och läs om hans studier och forskning.
Sedan jag lyssnade på honom har jag öppnat upp varenda fönster och luftinsläpp i mitt stall -även vintertid- och då har jag ändå ett öppet stall som är högt i tak (utan skulle) och en dörr med köldridå som är öppen 24/7 året runt.
Och kortpälsade hästar.

Sätt i myggnät, det bromsar upp draget lite men ger bra luftväxling. Insekterna dras till värmen från djuret som tidigare skrivits så visst kommer de in även om det är mörkt inne men i mindre grad.

Jag har läst en liknande (om det inte var hans) forskning men den sa att snåldrag inte var bra utan att det då var bättre med korsdrag. jag utgår från hur mina hästar reagerar och Rocket är känsligare än fröken röd.

Kan kanske bero på hur stallet är beläget etc. Men här kommer det inte in mygg, trots att det finns mycket mygg här. Men myggnät kostar nästan ingenting i bygghandeln och eliminerar ju risken =)

Tack Wrangler jag ska läsa hans utredning. Vill inte ha tillstängt stall, ingen kan väl bli sjuk av frisk luft!:rofl:

Vi har dörrar + fönster uppe i vårt stall, och visst finns det lite kräk i stallet, men inget värre än när fönstrena var stängda. Vi måste ha åtm dörrarna öppna på sommaren, håller vi allt fast blir luften allt för kvav och dålig, vilket är mycket värre. God ventilation i stallet är en av de viktigaste sakerna man måste tänka på. Dock är det inte bra om det drar ordentligt in på hästarna (dvs. riktigt blåser), då kan de få kallt. Att ha fönstret i boxen öppet är det bästa sättet, åtm. för mig, att få bra luft i stallet och boxarna. :)

Liknande trådar

Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 438
Senast: MaRomer
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 981
Senast: QueenLilith
·
Tjatter Som en liten spinoff på tråden på Senior med att säga/höra/läsa fel så tänkte jag vi kunde dela med oss av våra egna eller andras...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
19 721
Senast: Mirre
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka