Opererad cysta i bakknä, behöver råd

Sanneria

Trådstartare
Hej! Är spekulant på ett 9 årigt halvblod som fått en cysta bort opererad i höger bakknä när han var 4 år. Enligt ägaren visar han inga symptom över att han har ont av det idag utan enda gången det märks kan vara ibland när han går i backar då han lyfter lite extra på bakbenet. Han rids idags läget endast sporadiskt i skogen och är aldrig hoppad. Och enligt ägaren så är nog skogsturer det enda han håller till. Min fråga nu är, om jag tar över honom kommer jag ha "problem" med det här? Ni som har erfarenhet eller mer kunskap om detta; kan man träna upp honom på nått sätt så han håller för att kanske hoppa något skutt i skogen eller är det bara lugna skogsturer som gäller? Jag har inte tänkt att direkt köra till ridhuset o hoppträna med honom utan mest rida i skogen men är ändå lite osäker för vad han håller för. Hur försiktigt bör man vara och kan han bli starkare o bättre så han håller för mer?
Tacksam för svar.

Jag tycker inte du ska köpa om det är så att "hoppa något skutt" är viktigt för dig. Ägaren säger att det nog endast är skogsturer den håller för, och då är det nog så.
För många år sedan köpte jag en Travare. Efter några månader stod han med ett supersvullet framknä. Efter kontakt med veterinär så fick min häst domen att *aldrig* mer hoppa. Om jag ville ha honom kvar. Så vi hoppade aldrig mer igen och jag hade honom i ca 15 år efter skadan.
Är det viktigt att hoppa - köp en annan häst. Kan du tänka dig att endast rida lugna turer i skogen de närmaste 10-15 åren - köp denna.
Köp INTE en skadad häst med baktanken att få den att hålla till något den aldrig kommer hålla för. Det är inte rätt mot hästen.

Jag tycker att det låter som en häst med STORA begränsningar. Om den bara rids sporadiskt nu finns det ju inga som helst garantier för vad den kommer att hålla för....

Jag hade nog inte vågat chansa då det inte ens verkar säkert att han håller för skogsturer i längden.
Personligen hade jag nog inte velat köpa en häst med tankarna "vad kommer den hålla för", redan där drar jag åt mig öronen. Jag vill för egen del ha en häst där jag kan göra allt även om jag kanske inte kommer göra allt ändå, men att veta att jag kan om jag skulle ändra mig en dag.

Det finns mängder av friska hästar där ute, varför riskera att köpa på sig problem om man inte måste?

Nej det är inte "viktigt" för mig att få hoppa, min fråga var mer om någon hade erfarenhet av det här sen innan och om hästen skulle kunna hålla för det eller om det var ett big no. Enligt ägaren så är han ju bra nu men man ska inte jobba för hårt med honom sen sa hon även att man vet aldrig i framtiden om han kan bli såpass stark att han klarar av att kunna tränas lite på bana osv. Där av min fråga. :)

Men är det inte så att cystan på bakknäet var en ihålighet som nu är ifylld?
Är du väldigt intresserad av hästen så gör en egen veterinärkoll med röntgen. Det finns hästar som fungerar efter operation men tyvärr många som inte blir helt 100. Beror mycket på hur nära leden cystan är.
Med tanke på vad säljaren säger tror jag du kan räkna med en skogsmulle som inte klarar hoppning eller samlad ridning på banan.

Men är det inte så att cystan på bakknäet var en ihålighet som nu är ifylld?
Är du väldigt intresserad av hästen så gör en egen veterinärkoll med röntgen. Det finns hästar som fungerar efter operation men tyvärr många som inte blir helt 100. Beror mycket på hur nära leden cystan är.
Med tanke på vad säljaren säger tror jag du kan räkna med en skogsmulle som inte klarar hoppning eller samlad ridning på banan.
Tack för svar :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 344
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 719
Senast: yamyam
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?