Sv: Operera bort muskel i halsen-krubbitare
Jag äger en inbiten krubbitare sedan två år tillbaka. När jag köpte honom så hade han rem dygnet runt, men ville han så kunde han krubba ändå trots remmen, om man inte spände den riktigt hårt dvs. Min häst har krubbat sedan han var unghäst. Orsaken till varför han började är okänt, men idag är det ett inrotat beteende som inte längre har ngn förankring i ett negativt hälsotillstånd.
Lite tips kan jag ge dig som har fungerat hos mig:
I boxen har jag satt krubban lågt, nästan ända nere vid golvet. Av ngn anledning så verkar min häst inte krubba på saker/inredning under boghöjd. Hållaren till saltstenen är likaså monterad väldigt lågt. Vattenhinken har jag dock i boghöjd, av den anledningen att min häst är hopplös på att spilla ut & grisa ned vattnet annars. Men hinken hänger så till att om han försöker krubba på den så viker den sig i framkant och därmed blir han blöt på bogen, detta gillar han inte alls och på så vis får hinken vara ifred
Återstår då boxinredningen. I mitt stall har jag inget galler någonstans och detta ger en hel del fin-fina "krubbställen". Så den inredning jag vill skona har jag smörjt med såndär geggamoja man kan köpa på burk. Den luktar ingenting och när den torkat så syns den nästan inte heller, men pålle tycker tydligen att den är äcklig så de smorda ställena får vara ifred.
Vill man så kan man ju skydda inredning som är hårdast utsatt med gummimatta eller liknande.
I hagen har jag mjuka plaststolpar, de försöker han inte ens att röra. Träden dock, de ger han sig på så de träd som jag inte vill att han skall döda på sikt (det blir verkligen fula märken i dem till slut), de får jag skydda genom att smörja eller stängsla in. Övriga träd får han greja så mkt han vill med bara jag slipper lyssna på oljudet (det är ett extremt stressande ljud tycker jag). En annan sak som jag noterat utlöser "krubbsuget" är godis, så det undviker jag att ge honom annat än som belöning när vi arbetar ihop.
Min häst är tolv år nu och trots att han krubbat i minst åtta år av de tolv så visar hans tänder inga som helst skador eller slitage enligt tandis, så jag tror inte att just tandskador är det man skall oroa sig mest över hos en krubbitare. Mår hästen bra i övrigt så att krubbandet bara är en ful ovana, så låt den hålla på. Ge hästen mkt sysselsättning i hage & box och snåla inte på grovfoder, det brukar minska omfattningen av krubbandet. Min häst går ute minst 14 timmar per dygn, sommartid dygnet runt. Är han inne mer så blir ovanan värre. Likaså vintertid då det inte finns bete att plocka med, då får jag försöka ge honom annan sysselsättning samt täta fodergivor för att han skall glömma krubbandet.
En operation skulle jag inte ens fundera på att göra.