Operera bort muskel i halsen-krubbitare

Sv: Operera bort muskel i halsen-krubbitare

Jo, om hon står på halm, då äter hon upp häflten på en natt.
D-ponny
TS 66
MJ 6,4
Smrp 42
Ca 2,2
P 1,6
Mg 0,8

Åh, det silaget hade jag gett mycket för att få till min lättfödda d-ponny!

9 kg av det silaget är nog ganska lagom, men, eftersom att det ligger ganska
bra till när det gäller energi så kan du ge henne halm också! :) Så länge hon inte får något kraftfoder.

Vill du göra det extra svårt för henne att pilla i sig maten, blanda rejält med halm med lite silage i ett mycket finmaskigt hönät,
trä sedan ännu ett finmaskigt hönät ovanpå det fyllda hönätet. Då tar det längre tid för henne att äta och hon behöver inte bli tjock!

Senast ändrad:

Hon äter inte om man blandar ensilage med halm men hö med halm går bra :confused:

Nej, bara om hon har det som strö. Då är hälften slut på en natt ;)

Det är inte riktigt sant att en inbiten krubbbitare alltid komemr att vara en krubbbitare .
min dam har krubbbitit ända sen jag fick enne för 7 år sedan, för två år sedan slog jag om min fodervärd ihop våra klocka skallar ihop. inne i boxen tog vi bort allt hon kunde komma åt att bita på(trä) ute i hagen hade vi plast stolp drog tråd framför eventuella hus väggar, linda in ev träd i gammla täcken om mna inte kunda dra tråd förbi dessa träd, linda in synliga rötter i diverse material. och snart hade hon inget att bita på och blev och förblev icke krubbitare
antikrub medel hjälper inte, olika starka kryddor som pirri pirri osv hjälpte inte heller:/.
operation tycker jag inte att mna skall göra om de en används idag.

Vi fick tipset om operation av en vet. Men jag ska alltså inte göra de nu.

Håller med dig. Min kompis häst slutade när han fick gå ute längre och fick mer grovfoder. Han hade bitit ordentligt när han stog inne.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
969
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
651
Senast: Myzan87
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 548
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Stor enkel hundras med lagom driv