Operera barnpolyper

Status
Stängd för vidare inlägg.

Madick

Trådstartare
Ett av mina barn har problem med "barnpolyper" och ska operaras om ett par veckor. Det står i pappren att man bör vara hemma med barnet 3-5 dagar. Operationen är en fredag, så helgen är man ju hemma.

Vad är det som gör att man behöver vara hemma? Infektionsrisk? Trötthet? Annat?

Mest tänker jag på vad man kan göra de dagar man måste vara hemma. Bara sitta inne eller fundera på nån aktivitet. Träffa kompisar?
 
Sv: Operera barnpolyper

Min dotter har fått dom bortopererade. Tyvärr kommer jag inte ihåg så mycket, mem jag vet iaf att hon inte fick äta hårda saker, utan bara sånt som inte skulle kunna "skava" i halsen. För övrigt mådde hon bra, hade lite svårare att prata.
 
Sv: Operera barnpolyper

Nu vet jag inte var ditt barns polyper sitter, men om de är på eller i närheten av stämbanden så rekommenderas röstvila (dvs inte prata mer än absolut nödvändigt, helst inte alls) 3-5 dagar efter operation för att läkningen ska bli bra och för att skona rösten.

Ofta sjukskriver man folk eller rekommenderar att barnet ska hållas hemma just för att det är mindre risk att man frestas att prata då. Så träffa kompisar är kanske inte någon bra ide.

Bewelinn- som precis har skrivit rösttenta på logopedprogrammet ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Operera barnpolyper

Det är inte "äkta" polyper, utan sitter bakom näsan, den där "mattan" i gången ner mot svalget. Det ska skrapas där om jag uppfattade läkaren rätt. Operationen tar 20 min inkl. sövning och uppvak!

Nära stämbanden blir det väl inte då?

Om det är för att de inte ska prata... jösses, hur ska man få stopp på den ordsprutaren :-)
 
Sv: Operera barnpolyper

Hej
Min lille kille tog bort en polyp bakom näsan innan jul.

Först fick vi vänta nästan 1½ timme innan han fick komma in på operation, fick lugnande att dricka innan. Själva operationen tog väl runt 20 minuter kanske, sen var det uppvak som tog ett bra tag. Han sov i min famn säkert en timme och efter ytterligare en timme fick vi åka till ett annat rum. Där fick vi vänta ytterligare 2 timmar innan vi fick åka hem. Lång väntan inte lätt när man är liten. Lillkillen var bara 1½ år så det var inte lätt att förklara all denna väntan.

Några särskilda restriktioner fick vi inte mer än att kolla så att det inte fortsatte att blöda. Narkos blir man ju trött av och det gör ont i någon dag eller två efteråt som man kan ge alvedon för. Skulle nog hålla honom hemma även på måndagen. Risken för att det ska blöda lite finns, vilket det även gjorde lite grann på min kille men inga mängder så vi behövde inte åka iväg.

/Coop
 
Sv: Operera barnpolyper

Ah, tack för lite mer info!

Tiden för op är 7.30 på morgonen, men de kör ju "ett gäng" samtidigt (eller i rad) så har man otur får man ju vänta. Jobbigast blir nog att förklara varför det inte blir nån frukost på morgonen...
 
Sv: Operera barnpolyper

Hej det var meningen att min dotter skulle operera polyperna och få rör inoperat i öronen ,,men det vart inte så ..öronen såg bra ut.

Jag frågade hur det skulle gå till efter operationen och det skulle vara "som vanligt". Efter några timmar skulle hon kunna äta tex kötbullar och makaroner.
De kan blöda lätt från såret de första timmarna .

innan operationen så hade vi tid att sitta och fråga ut läkaren ...De bör ni också ha.

Lycka till. :banana:
 
Sv: Operera barnpolyper

Hej

när min son blev opererad tog dom även bort halsmandlarna å vi var hemma med honom i 2 veckor enligt ordenation från läkaren. han hade väldigt ont dom första dagarna men mot slutet av vecka 1 var vi lite rörligare du ser ju var hon orkar med.
Lycka till Tail
 
Sv: Operera barnpolyper

Vi skulle börja med bara skrapa bakom näsan, och om det inte blev bättre skulle halsmandlarna också bort. Men helst vill de slippa ta mandlarna. DET kan jag förstå är en värre operation, hua!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 450
Senast: Queen
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 088
Senast: Jahaja
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 617
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 419
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp