Open Infra

Nej beställer man bara bredbandsleverans så behöver man ingen bindningstid. Men ville man att dom skulle sponsra fiberinstallation i samarbete med det lokala bolaget så var det det erbjudandet dom hade.
Hm, jag vet inte om vi ens hade några valmöjligheter. Det var ett erbjudande med bra pris i området och vilken leverantör osv verkade inte påverka något.

Good to know!
Det är så att jag har förberett för tomtgränsen till huset, och när säljaren var här så lät allting bra och jag fick även skriva på. Men när jag fick avtalet så var det saker som sas muntligt som inte stod med, så jag avboka.
Tex så står där inget datum för när det ska sättas igång (går inte med på "nångång"), inget avdrag för att de slipper gräva utan samma "paketpris" + mitt trådlösa fungerar väldigt bra och att det blir samma månadspris men nu med en installationskostnad.
Grejen är den att de vill gräva på min tomt för att komma åt grannarna.

Att få betalt årsveden var bra gjort!

Jag jobbar bla under terrängkörningslagen... jag har ansökt om tillstånd ett flertal gånger. Deras (rätt unge) förman försökte köra över den där bråkiga kärringen som ställde till det för dem. Han fick en extremt dålig dag kan vi väl säga.

När hans chef ringde var det lite annan ton på samtalet. Hade jag gått vidare utan att göra upp med dem hade det blivit ordentligt besvärligt för dem. Till råga på allt räknas min åker som jordbruksmark eftersom jag har bönder som brukar den.

Jag jobbar bla under terrängkörningslagen... jag har ansökt om tillstånd ett flertal gånger. Deras (rätt unge) förman försökte köra över den där bråkiga kärringen som ställde till det för dem. Han fick en extremt dålig dag kan vi väl säga.

När hans chef ringde var det lite annan ton på samtalet.
Hoppas att det blev personens sista dag på jobbet!! 🤬

Hoppas att det blev personens sista dag på jobbet!! 🤬

Det tror jag inte. Sedan var det ju inte hans fel att det inte fanns tillstånd (sådant är projektledarens sak) men det är rätt korkat att vara otrevlig mot personen vars mark en placerat tre fordon på olovligen.

Jag var dessutom rätt bakis för @tanten hade varit här på middag dagen innan :angel: Min vilja att vara medgörlig var inte på topp :D

Opel Infra är här också, en del har skrivit på, men jag har läst så mycket dåligt om dem att när säljaren väl varit här sa jag upp avtalet inom 14 dagar.
Mitt problem är att de behöver gräva på min markgräns och jag vet inte riktigt vilka rättigheter jag har. Ska läsa igenom kontraktet osv.
Akta dig. De återställer inte, betalar sent om alls och ändrar grävplanerna utan att meddela. Prata med alla entreprenörer som sätter fot på din mark och säkerställ att de gräver eftet kartan du fått!

Klart de vill att ni snabbt ska skriva på för dem, så de får affären. :meh: De sysslar inte med välgörenhet...

nä, det funkar inte så.
Har ni beviljats stöd hos PTS så är det stödet inte bundet till nån speciell firma. Det är ert område som beviljas stöd om jag inte är fel underrättad

Jag ställde den frågan, men representanten från Open Infra hävdade att det var de som företag som fått stödet. Och blir vi inte tillräckligt många som vill ha fiber nu, så kommer vi inte få något. För då går stödet till något annat område.

Hela mötet gick ut på att det är nu eller aldrig som gäller. Jag har i dagsläget fast telefoni och ADSL-modem. Ingen snabb uppkoppling alls, men det funkar alldeles utmärkt för mig att jobba hemifrån med många och långa videomöten. Jag har stabilare uppkoppling än folk med fiber. Det jag fick höra var att ADSL kommer jag bli av med inom ett år för Telia ska ta bort alla kopparledningar i vårt område.

Detta är något jag måste kolla upp. Telia grävde nämligen ner ny telefonledning i vårt område så sent som våren 2000.

Upplevde också att vi blev lite idiotförklarade och framför allt så hakade jag upp mig på att de hävdade att vi var tvungna att dra in fiber för att få tillgång till kommunens digitala tjänster och dessa digitala tjänster kräver minst 1000 mb/s

Låter djävligt märkligt i mina öron och dessutom så jobbar jag på regionens stab för digitalisering som informatiker. Jag har aldrig hört att någon pratat om att man måste ha så hög hastighet för att komma åt de digitala tjänster som samhället erbjuder.

/Lizzie

De kör alltid med det argumentet/skrämseltaktiken!

Jo tack! Det märktes! Vi som kunder blev lite idiotförklarade. Precis som om tillgången till Internet enbart går att lösa genom fiber. Och i framtiden måste vi ha Internet. För att plugga och jobba. Ja men, välkommen till min verklighet! Det är ingen nyhet liksom! Har pluggat på distans till och från sedan 2012, och jobbat hemifrån i 2 år. Och har ADSL med endast 8 mb/s. Funkar fint och vi kan till och med streama filmer.

/Lizzie

Nu har jag kollat med Telia. Det stämmer att kopparnätet ska släckas ner. Däremot så kommer det inte ske inom 1 år i vårt område, så som Open infra påstod igår kväll. Däremot så kommer det förmodligen ske om 2 eller 3 år. Så då vet vi det i alla fall.

Jag har också skickat ett mail till kommunens bredbanssamordnare med frågor om vad som gäller för bredbandsstödet. Dessutom påpekat att jag inte uppskattar att bli behandlad som mindre vetande. Ifrågasatte också vilka kommunala tjänster det är som kommer kräva att man måste ha 1000 mb/s för att hänga med. Vi får se ifall jag får några vettiga svar.

/Lizzie

Open infra har gått ut till min by om att de fått bidrag nu för att dra bredband hos oss.

Är det någon som vet något om företaget Open Infra när det gäller framdragning av bredband?

/Lizzie
Ett stort rungande NEJ känner jag.. massor med avbrott som tar tid att laga.. hastigheter som inte håller måttet alls. Betalr jag för en viss hastighet ska jag ha de oxå. Tog tid att få installerat. Hade inte alla tillstånd klara.

Tror min förening nog tagit nåt annat om vi vetat all skit som de blev. Å nu är vi fast med dom ett tag.

Det här låter ju inte alls lovande. ☹️

Vill ju inte vara ogin mot grannarna iheller genom att inte låta dem gräva på min mark.

Det här låter ju inte alls lovande. ☹️

Vill ju inte vara ogin mot grannarna iheller genom att inte låta dem gräva på min mark.

Det har jag inga som helst problem med. Vem är det som betalar allt på fastigheten?! Vill de ha fiber får de gräva på sin egen mark, så simpelt är det. Jag gissar att grannarna inte vill gräva upp sin gräsmatta och tycker det är ypperligt att använda någon annans mark till det.

Bli inte överkörd av vare sig grannar eller fiberbolag och deras underleverantörer (i mitt fall var det underleverantörer jag hade kontakt med).

Och vad du än gör... gå INTE med på något servitut! Jag gick med på förläggningsrätt i gränslinan men det är en helt annan lagstiftning (och då utgår det ersättning direkt, dvs jag fick betalt både för den från Telia och för intrånget på min mark från underleverantören). Jag är benhård, ingen sätter ett hjul/band på min mark utan att betala för det. Det är inga problem för mig att kräva det, försöker någon skita i det drar jag fram terrängkörningslagen.

Edit: Min inställning är helt klart färgad av ena uppsättningen grannar som passade på att fixa servitut på sin jävla jordvärme på min fastighet när pappa fortfarande levde... och jag var bortrest. De visste att pappa var en pushover så de passade på när jag var borta. Hade jag varit hemma hade jag satt stopp för det direkt. Hade jag ägt fastigheten när de skulle göra det hade jag skrattat ihjäl mig och sagt aldrig i helvete när jag hämtat mig.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 373
Senast: Sezziyanen
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Senast: super
·
Kropp & Själ Jag har alltid varit en orolig människa, på lågstadiet satt jag många gånger inne hos skolsystern under mattelektionerna eftersom jag va...
Svar
17
· Visningar
1 649
Senast: Squie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka