C

chira

Jag vet inte vad jag ska göra med lilltjejen.
Hon har alltid tyckt att det är otroligt jobbigt att jobba på volt men nu har hon blivit näst intill omöjlig! I skritten går det jätte bra men trava vill hon inte alls, och galoppera är inte ens att tala om! I alla fall inte utomhus där vi inte har något staket. Nu var det ifs ett bra tag sen vi var iväg till ridhuset.
Galoppen har hon haft svårt med öht ett bra tag och bara velat galoppera i höger. Idag när jag kände igenom henne var hon även varm runt kronranden båda bakhovarna.

Men hon visar INGA som helst tecken på att ha ont annars, hon ömmar inte när man klämmer och känner på henne. Hon är VÄLDIGT pigg och glad. Hon äter också som hon ska.

Hovis funderade på om det ev. kunde vara någon låsning och tyckte att jag skulle ta ut massör. Men jag vet inte om det är bättre att åka in till kliniken och göra en ordentlig undersökning?
Isf täcker försäkringen för en sån undersökning? Hon är försäkrad för 60000 i vet. vård. Och nej jag skiter inte i att ta min häst till veterinären om hon behöver det av ekonomiska skäl om det nu skulle vara någon som tänkte det.

Behöver lite tankar och funderingar ifrån andra nu när jag inte riktigt vet hur jag ska göra med det här...

Sv: ont?

Hur liten är lilltjejen då? Galopperar den villigt när du longerar, tömkör? Kanske dags för en semester, de kan ju bli lite ojämna när de växer mkt om det är en tre-fyra¨åring du snackar om.

Skulle kanske gå ner till bara promenader osv i kanske två veckor om det är en unghäst, kolla regelbundet att det inte är någon synlig hälta. Om det är lika svårt efter vilan skulle jag köra nån form av klinikundersökning och försöka få ordning på det. Känn igenom rygg förstås.

Om du vet hur man går när man strechar en häst skulle jag känna igenom de rörelserna försiktigt för att se om det tar emot i nåt läge. Problem i korsryggen har jag fått intryck av att man kan märka av ibland om man lyfter bakben framåt-uppåt.

Senast ändrad:

Tycker hellre du ska åka in och kolla kotledsinflammation eller annan ledinflammation. Det låter så typiskt det du beskriver.

Hon är fem år, ett fullblod. Och det är bara på volt hon inte vill. i skogen är hon tokpigg och galopperar och busar.

Hon är fem år, ett fullblod. Och det är bara på volt hon inte vill. i skogen är hon tokpigg och galopperar och busar.

Voltarbete sliter väldigt på en häst. Vore jag som du skulle jag bara rida rakt fram iskogen men det behöver inte innebära att du ej ska jobba din häst. Du kan träna öppnor i skritt det stärker hästen! Mkt skritt överhuvudtagetOavsett vad du rider för disciplin så är ju grunden densamma.. Man kan träna allt möjligt i skogen tex galoppombyte ryggning tja bara fantasin som sätter gränser. Sen är det väl inte fel att låta en equit titta på henne för ofta sitter det ju högt iform av snedheter.Good Luck

Så var mitt fd halvblod med. Det visade sig vara kotledinflammation på båda fram samt knäledsinflammation. Märktes bara på volt och i galopp på ridbana, aldrig ute i skogen. Åk och kolla upp hästen. Inflammationer i leder är vanligare än man tror även om dom är så ung som din.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 705
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 005
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat