Ont i skelettet i ryggen

Jois

Trådstartare
Har varit inne igen nu med hästen för hans onda rygg!

Besök 1 hade han fruktansvärt ont i musklerna i ryggen, röntgade rygg och framfötter och det ser riktigt riktigt bra ut. Han behandlades med akupunktur och vi åkte hem. Akupunkturen gav inget så ci fick en stor dos metacam som han åt i 3v, svarade bra på det och igår va vi på återbesök.

Musklerna är nu riktigt bra, men han har rejält ont i skelettet i ryggen- och ingen vet varför! Tonutskotten ser verkligen jättefina ut och ligamenten lika bra. Men vad är det som gör att han har ont? Någon som varit med om nåt liknande?

Nu fick han en sån stötvågsbehandling, vi får vänta ett par dagar och se hur han svarar på det, men det känns ju ganska hopplöst när de inte vet... Sen är det långvarig vila och hålla alla tummar och tår- me är det värt det? Tänk om han går runt och har ont under tiden- å tänk om det inte blir bra iallafall... Han är ju bara 5 och ryggen ska ju hålla i 15år till... Är man hjärtlös...?

Sv: Ont i skelettet i ryggen

Har dom kollat mer än frambenen? Bakknän, o andra leder osv. bak? (Det borde man ju ha gjort, men frågar ändå.

Jag har ingen större erf av ryggproblem, men jag vet att bakknän kan ge ryggont.

Då tycker jag att en duktig equiterapeut ska få gå i genon hästen. TROLIGEN? så har den låsningar i sin ryggkotpelare och nerverna kan ligga i kläm vilket leder till ont i ryggen och som sedan kan leda till fler problem i tex benens leder.

Har varit med o röntgat en ponnys rygg och det visade inget onormalt via röntgen, men man kunde känna på tornutskotten att de inte låg i en helt rak linje + att den hade mkt dåligt utslag på rörelsetestet i ryggen + smärta.

ET har varit ute och behandlat hästen, han hade en låsning i höften samt spänningar i rygg, länd, kors och nacke...
Han har fått massage regelbundet och efter behov sen i vintras.
Han har även behandlats med laser, akupunktur, antiinflammatoriskt och nu stötvåg.
Han är röntgad rygg, fötter och ben- ser väldigt fin och fräsch ut.
:confused:

ja du då blev det svårare. Har et bara gjort en behandling? Kanske problemen måste behandlas några ggr då det gärna "drar" sig tillbaka om de gått länge med sina problem.

ja du då blev det svårare. Har et bara gjort en behandling? Kanske problemen måste behandlas några ggr då det gärna "drar" sig tillbaka om de gått länge med sina problem.

Ursäkta, har varit borta en stund... =)

ET behandlade genom att knäcka och laser, vet som undersöker honom håller oxå på med kiropraktik, akupunktur mm så att ta ut ET igen känns lite som kaka på kaka...
Han svarade inte på stötvågen (el elektropulser el vad man vill kalla det för..)
Nu är vi tillbaka på metacam igen 1v för att se.
Vissa dagar tycker jag att han är bättre, vissa dagar sämre. Förmodligen är det mest en själv som pendlar mellan hopp och förtvivlan...:angel:
Tänkte mest om det va någon som varit med om nåt liknande eller så...?

Blodprov? För att utesluta ngn typ av infektion i kroppen eller fästingburen sjukdom??

Lycka till!

Det finns inga nervtrådar i själva skelettet - om jag minns rätt. Däremot kan skelettet klämma t.ex. nerver, muskler m.m.. som i sin tur gör ont. Och skelettet verkar helt som du beskriver det - så det verkar inte vara något fel på själva skelettet - eller?

Muskler och andra mjukdelsskador är svårare att upptäcka. Du skriver inte så mycket om ridningen innan. Har du ställt av hästen någon längre period - och i så fall med vilket resultat? På vilket sätt och hur mycket har du ridit innan och hur har ryggsmärtan påverkats av olika ridning?

En rygghäst ska inte stå på boxvila om det inte är absolut nödvändigt för läkning av svåra skador, det påverkar ryggen negativt. Diskutera alltid med veterinären kring vilan utifrån ryggens perspektiv och gör sedan som veterinären rekomenderar.

Hur stor hage går hästen i, och går den ensam eller med sällskap?

Förslag på åtgärd:
Utevistelse så mycket som möjligt på så stor yta som möjligt, gärna kuperat så hästen kan klättra och träna ryggen utan belastning på detta sätt. Gärna med sällskap så den springer lite också.

Tömkörning, tömkörning och tömkörning i god form, ute och inne, över bommar och på plan mark. Börja med mycket skritt och lägg succesivt på trav och galopp. Detta tränar ryggmusklerna och bärigheten. Träna serpentiner, volter m.m., variera!

Promenader i skogen över stock och sten, börja med kanske 30 min och öka succesivt upp till en timme.

Rid inte alls på några månader utan stärk ryggen från marken! Börja sedan succesivt uppsuttet någon dag i veckan, fortsätt från marken och öka på långsamt.

Lycka till!

Senast ändrad:

Det finns inga nervtrådar i själva skelettet - om jag minns rätt. Däremot kan skelettet klämma t.ex. nerver, muskler m.m.. som i sin tur gör ont. Och skelettet verkar helt som du beskriver det - så det verkar inte vara något fel på själva skelettet - eller?

Muskler och andra mjukdelsskador är svårare att upptäcka. Du skriver inte så mycket om ridningen innan. Har du ställt av hästen någon längre period - och i så fall med vilket resultat? På vilket sätt och hur mycket har du ridit innan och hur har ryggsmärtan påverkats av olika ridning?

En rygghäst ska inte stå på boxvila om det inte är absolut nödvändigt för läkning av svåra skador, det påverkar ryggen negativt. Diskutera alltid med veterinären kring vilan utifrån ryggens perspektiv och gör sedan som veterinären rekomenderar.

Hur stor hage går hästen i, och går den ensam eller med sällskap?

Förslag på åtgärd:
Utevistelse så mycket som möjligt på så stor yta som möjligt, gärna kuperat så hästen kan klättra och träna ryggen utan belastning på detta sätt. Gärna med sällskap så den springer lite också.

Tömkörning, tömkörning och tömkörning i god form, ute och inne, över bommar och på plan mark. Börja med mycket skritt och lägg succesivt på trav och galopp. Detta tränar ryggmusklerna och bärigheten. Träna serpentiner, volter m.m., variera!

Promenader i skogen över stock och sten, börja med kanske 30 min och öka succesivt upp till en timme.

Rid inte alls på några månader utan stärk ryggen från marken! Börja sedan succesivt uppsuttet någon dag i veckan, fortsätt från marken och öka på långsamt.

Lycka till!

De tror inte att det är en sjukdom iom att han bara är öm över rygg/kors/länd, ingen annan skelett/benhinnedel/tornutskott som är öm...

Hästen är 5, jag köpte honom när han va 3. Första året tog vi det ganska lugnt, förra året reds han och tränades 5dgr i veckan med 2 vilodagar (ca). Blandad ridning, men dressyr/mark, hoppning och 2 dagar i skogen.

Vet har ordinerat- precis som du att han ska röra sig och absolut inte vila, han går i hage med andra och röjer ganska friskt om dagarna så stilla är han inte! Han får aldrig bli varken kall eller blöt så han har täcke på sig dynget runt. Varierar med att tömköra/promenera på kvällarna.

I dagsläget har han inte blivit riden och varit under behandling i 2månader, månaden innan det skrittades han någon gång och innan det gick han på sommarbete så han är inte alls mkt riden sen i juni. Ömheten är oförändrad, men det blir ju bättre i musklerna när han går på metacam- men inte helt bra.

Med tanke på hur öm han är skulle jag absolut inte lägga på en sadel på honom, än mindre sitta upp själv! Ibland sänker han tom ryggen när jag lägger på tömkörningsgjorden- har en i textil oxå som inte är lika tung som jag varierar med...

Vet tror iallafall inte att han har ont när han går i hagen, vilket känns skönt det iallafall..:crazy:

Tack för engagemang!!! Känns bra att ha folk att bolla med... =)

Senast ändrad:

Efter att jag svarat på ditt inlägg såg jag att det var jättebra reportage om just ryggont i senaste numret av Hippson (nr 3 2008). Det som stog överensstämde rätt bra (tycke jag) med det jag skrev, men det stog mycket mer matnyttigt också. Så försök få tag på den! Den finns i handeln till 25:e november skulle jag tro, du kan nog få tag på den i mer välsorterade tidningsbutiker (större pressbyråer, presstop osv).

Lycka till!

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 766
Katthälsa Hej Min kära katt som just fyllt 11 började uppvisa tecken på att ha ont för en månad sedan. Hon har varit som en kattunge hela livet...
2
Svar
32
· Visningar
5 428
Senast: kratbran
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 939
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 929
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18